ام جی

تجربه رانندگی با ام جی 5 اسکورپیو؛ ظاهر اسپرت اما بسیار ناایمن!

ام جی ۵ اسکورپیو خودرویی با صفر ستاره ایمنی است که اخیراً فرصت رانندگی با آن فراهم شده و آنچه می‌خوانید ماحصل همین تجربه است.

برای بسیاری از افراد خارج از چین ام جی ۵ یک استیشن برقی است اما این محصول در اروپا در واقع به عنوان نسخه ریبج شده رووی Ei5 عرضه می‌شود. ام جی ۵ واقعی یک سدان کامپکت است که در چین و برخی کشورهای دیگر همچون استرالیا محصولی شناخته شده محسوب می‌شود. محصول ام جی توسط انکپ استرالیا تست شده و هیچ ستاره ایمنی به دست نیاورده است؛ اما راندن این خودرو چه حسی دارد؟

نسل فعلی ام جی ۵ در واقع دومین نسل آن پس از تولید یک هاچبک با ابعاد مشابه گلف است که طراحی شبیه تویوتا آوریس داشت. نسل اول ۵ در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و اصلاً عملکرد خوبی در بازار نداشت و چهار سال بعد هم با بازار وداع کرد. نسخه‌های اروپایی و چینی ام جی ۵ قرابت زیادی به یکدیگر دارند و ما نیز به دنبال بررسی آن هستیم. سایک موتور چین تا سال ۲۰۲۰ کار روی ایجاد تمایز بیشتر بین برندهای رووی و ام جی در بازار چین را شروع کرد و به همین خاطر برند ام جی به عنوان تولید کننده محصولات اسپرت شناخته شد. یکی از اولین خودروهایی که از همین مزیت بهره برد همین ام جی ۵ است که بنا به گفته یکی از مدیران طراحی سایک برای افراد جوانی طراحی شده که بودجه زیادی ندارند اما می‌خواهند سلیقه خود را نشان دهند.

در طراحی این خودرو شاهد جلوپنجره‌ای جدید با لوگوی بزرگ ام جی و سومین نسل زبان طراحی این برند هستیم. خطوط قوی در کناره‌ها با زوایای عضلانی همراه شده و بخش عقب خودرو بیشتر حس و حال یک خودروی کوپه را نشان می‌دهد. چنین ویژگی‌هایی باعث شده‌اند ام جی ۵ بسیار جذاب‌تر از رووی i5 باشد. نکته عجیب اینکه دو نسخه از ام جی ۵ در بازار چین عرضه می‌شوند که مدل تست شده از نوع اسکورپیو است که سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این خودرو از جلوپنجره گیراتر بهره می‌برد و طول آن با افزایش ۲۰ میلی‌متری به ۴۶۹۵ میلی‌متر رسیده است. البته فاصله بین محوری بدون تغییر به ۲۶۸۰ میلی‌متر می‌رسد. اسپویلر و دیفیوزر عقب به همراه چهار خروجی اگزوز جزو دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد ام جی ۵ اسکورپیو هستند.

بزرگ‌ترین سورپرایز این خودرو به کابین آن مربوط می‌شود. در مدل اسکورپیو از متریالی استفاده شده که احتمالاً بهترین کیفیت را بین ام جی های بازار چین دارد. تفاوت‌های زیادی بین کابین مدل اسکورپیو و نسخه عادی ام جی ۵ وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها نمایشگرها خواهند بود. اگرچه نسخه‌های فول ام جی ۵ عادی هم از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی استفاده می‌کنند اما همانند اسکورپیو به یکدیگر چسبیده نشده‌اند. داشبورد هم تغییر کرده و کنسول مرکزی مدل اسکورپیو به داشبورد متصل شده است. از نظر فضای سر و پا مشکلی در بخش عقب وجود ندارد و با توجه به قیمت خودرو شاهد تجهیزات زیادی هستیم هرچند برخی کاهش هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده است. برای مثال در عقب خبری از استراحت گاه دست تاشو نیست و صندلی‌ها نیز خم نمی‌شوند. فضای بار ۴۰۱ لیتری آن نیز معمولی خواهد بود.

اگرچه ام جی ۵ اولین بار در سال ۲۰۲۰ عرضه شد اما پلتفرمی قدیمی آن یکی از عوامل ناکامی محض در تست‌های تصادف بوده است. این خودرو از پلتفرم PATAC K جنرال موتورز استفاده می‌کند که ریشه‌اش به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد. جنرال موتورز و سایک به لطف جوینت ونچر خود روابط نزدیکی دارند و ام جی نیز از این مزیت استفاده می‌کند. در واقع ام جی ۵ بر اساس دومین نسل بیوک اکسل جی تی سال ۲۰۱۵ شکل گرفته است. نسخه اسکورپیو فقط با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه عرضه می‌شود. قدرت و گشتاور این پیشرانه به ۱۷۸ اسب بخار و ۲۷۵ نیوتون متر می‌رسد و باعث صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۶.۹ ثانیه‌ای می‌شود. دو حالت رانندگی استاندارد و سوپر اسپرت وجود دارد که دومی باعث خشک‌تر شدن فنرها و تغییر وضعیت تعویض دنده‌ها می‌شود. فرمان در این حالت تیز شده و اگرچه سنگینی زیادی ندارد اما بازخورد قابل قبولی را ارائه می‌کند.

در نهایت باید گفت ام جی ۵ اسکورپیو به اندازه پولی که پرداخت می‌کنید در خدمت شماست نه بیشتر! اگرچه این خودرو هرگز نخواهد توانست ۵ ستاره ایمنی کسب کند اما قطعاً این برند می‌توانست عملکرد بهتری در تست‌ها داشته باشد. البته زیرساخت قدیمی همواره نقاط ضعف خود را نشان می‌دهد.

قدرت و حس سواری ۶ از ۱۰
فضای کابین و سرنشین ۷ از ۱۰
تکنولوژی و رابط کاربری ۵ از ۱۰
ارزش در برابر مبلغ پرداختی ۶ از ۱۰
نقطه قوت ظاهر کاملاً اسپرت
نقطه‌ضعف ایمنی بسیار ضعیف

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    ماشینی که رو پلتفرم همین یک دهه پیش جنرال موتورز ساخته شده اینقد ناایمنه . ببین وضع ما چیه !

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. حمید

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      وضع ما بهتره، خیلی خیلی بهتره.
      بیشتر قوانین ایمنی اروپا فقط اطلاع رسانی داره! اجباری در کار نیست، ولی قوانین ایمنی ایران بازدارنگی داره که صددرصد عاقلانه تر و بهتره!

      برای مثال رنو داستر تو اروپا با صفر ستاره ایمنی و بدون هیچ کیسه هوایی تولید میشد و فروش داشت، ولی برای اینکه وارد ایران بشه مجبور شدن کیسه هوای راننده و سرنشین رو اضافه کنن که حداقل ایمنی رو رعایت کنه.
      مافیای خودروسازی و کیفیت خودرو و واردکننده و قطعه ساز و شوهر واردکننده بنزین (م. ابتکار) و… ربطی به قوانین ایمنی نداره.

      بنابراین قوانین تو ایران هزار برابر بهتر از اروپان، مشکل از اینه که به بهتر بودن افتخار نمیکنی!

      موافقم 7
      مخالفم 13
      1. رضا

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (12 ديدگاه)

        منم خودم خود تحقیری رو دوست ندارم ولی همون اطلاع رسانی هم که میکنن به خاطر نحوه فروش و مدل بازار خودرو در اونجا در کل ایمنی بیشتری دارن خودرو هاشون.
        حتی وقتی که استاندارد های ایمنی اجباری نباشه شرکت ها به خاطر فروشش ن مجبورن تذ حداقل های ایمنی رو رعایت کنن.

        موافقم 2
        مخالفم 9
        1. حمید

          ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (8 ديدگاه)

          راستش نه! شرکت هاشون به خاطر فروش مجبور نیستن حداقل ایمنی رو رعایت کنن،… و نمیکنن.

          مثالش هم گفتم، دلیلش هم گفتم.

          واقعیت اینه که قوانین تو ایران هزار برابر بهتر از اروپان، مشکل از اینه که به بهتر بودن افتخار نمیکنیم!

          موافقم 2
          مخالفم 15
      2. محمود

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (70 ديدگاه)

        جاااان؟ داستر اروپا بدون ایربگ بوده و فروش میرفته بعد تو اون سالها استاندارد ایران مجبورشون کرده ایربگ بزارن؟ داداش استاندارد ۸۵ گانه تازه از یک سال پیش تو ایران اجرایی شده و هنوز هم بعضی خودروهای تحویلی پاس نمیکنن این استاندارد رو.
        بعد اینکه موردی که بعنوان قانون تصویب میشه جنبه اجرایی داره نه اطلاع رسانی! جای دیگه نگو بهت می‌خندن. یه دو دقیقه افتخار نکن به وضعیت مملکت اومدیم خودتو ببینیم

        موافقم 13
        مخالفم 3
      3. Muty

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1846 ديدگاه)

        حاجی کی گفته داستر بدون کیسه هوا تو اروپا اجازه فروش داره ؟!!
        منبع ادعات را بگو

        سوما ؛ به نظرت داستر 10-15 هزار یورویی امنیتش بیشتره یا پراید و 405 و سمند با همون حدود قیمت – 10 هزار یورویی (به قیمت الان)

        موافقم 12
        مخالفم 1
  2. ژاندارم

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    اگه این ایمنیش ضعیف باشه
    پارس و دنا و شاهین پر مرغم حساب نمیشن

    موافقم 15
    مخالفم 4
  3. Dan

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (607 ديدگاه)

    یعنی یه روز میبنی چین یه ماشینی میزنه میگی به به چه ماشینی عجب پیشرفتی کرده چین
    یه روز دیگه میای یه ماشین دیگه ای رو میزنی نظرت برمیگرده
    تازه برند به برند هم نیست مثلا بی وای دی تو اوجش موقعی که دیگه بقیه میگن کپی کاری رو گذاشته کنار یهو میبینی یه پیکاپ میزنه به طرز وقیحانه ای از فورد لایتنینگ کپی کرده
    یا مثلا همین امجی یه روز سایبرستر و مولان و امجی هفت(که تو فورزا ۵ هم هست) میده یه روز عاشغالی مثل همین که ستاره ایمنی هم نداره
    کلن بنظرم چین از اولش میومد ۴ تا برند میزد همونارو هم پرورش میداد خیلی بهتر بود تا ۲۰۰ تا برند داشته باشه که یکیش اسباب بازی بده یکی دیگش سوپرکار ۱۲۰۰ اسبی

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. رضا

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      ولی من میگم اینجوری بهتره که 200 تا شرکت داشته باشه چون از هر قشر و علاقه و طیف مردمی مشتری داره

      موافقم 2
      مخالفم 7
    2. S

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (111 ديدگاه)

      بنظرم این ۴ تا میتونستن اینا باشن
      بی وای دی
      جیلی
      نیو
      ام جی

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. Taha Ayoobi

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    لگن

    موافقم 7
    مخالفم 7
    1. ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فکر کنم پدال کلن اخبار چینیارو کار نمیکرد ۵۰۰ تا کامنتم نداشتی

      موافقم 8
      مخالفم 6
      1. Taha Ayoobi

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        بی اساس ترین کامنتی که دیدم😂
        اگه یکم دقت میکردی متوجه میشدی که بیشتر کامنت های من زیر پست های آلمان و آمریکا و ژاپن، زیر چینی ها نهایت دوتا یا اگه استثنا بشه چند تا.

        اگه لگن نیست سوار شو لذتشو ببر!

        موافقم 12
        مخالفم 4
        1. ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          والا زیر هر پست چینی میام کامنتت هست
          همیشه هم بی محتوا فرقی نداره چینی یا آلمانی
          باز زیزیگولو اون پایین یه سوال جالب پرسید شما که هی تو فکر پر کردن سوابقت هستی🤣

          موافقم 0
          مخالفم 5
        2. Taha Ayoobi

          ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          باز خوبه من در مورد مقاله نظر میدم، نه مثل تو که به بقیه نظر میدی😂
          سوابق به چه دردی میخوره که به فکر پر کردنش باشم؟اونقدر هم بیکار نیستم که کامنت الکی بذارم.

          موافقم 5
          مخالفم 1
  5. زیزیگولو

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4986 ديدگاه)

    خیلی عجیبه!!!! این ماشین با صفر ستاره ایمنی چجوری داره تو بازار عرضه میشه؟؟؟

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. T

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      حتما منع قانونی وجود نداره دیگه
      وگرنه نباید عرضه میشد

      موافقم 3
      مخالفم 0
  6. ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3321 ديدگاه)

    این که خیلی ایمن به نظر میاد چجوری نا ایمنه😱😱😱

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      مگه به قیافس؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3321 ديدگاه)

        اره
        به قیافش میخوره ۲ ستاره از ۵ ستاره داشته باشه

        موافقم 4
        مخالفم 1
  7. ( سلام داداش چطوری سابق )

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    نکته دارک اینه این ماشین با ۶ تا ایربگ و سیستم ADAS تونست ۰ ستاره ایمنی بگیره !!!!

    بعد یه ماشین با یه پلت فرمی تو همون محدوده سال مثلا با ۴ تا ایربگ و بدون هیچ سیستم کمک راننده ای تو همون سال می بینی از همون موسسه مثلا ۳ ستاره ایمنی می گیره !!!!

    عجیییییوبه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. رامتین

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3053 ديدگاه)

    طراحیش هم جالب نیست. امجی7 ولی قابل قبوله.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  9. یوسف

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (744 ديدگاه)

    چطور خودرویی با صفر ستاره ایمنی اجازه عرضه به بازار رو داره!؟

    موافقم 8
    مخالفم 0
  10. amirboss

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    همین بیاد ایران عزیز میشه مایه ی فخر فروشی خیلیا.
    ام جی خودروساز باسابقه ای هست ولی از روزی که افتاد دست چینی ها…
    از طراحی اعصاب خورد کنش و پلتفرم تاریخ گذشته ش بگذریم مشخصات فنی بدی نداره ولی حیف که نتونستن خوب جمعش کنن.
    اگه بی ام و میتونست نگهش داره وضعیتش کلی فرق میکرد.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  11. مهربد

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (248 ديدگاه)

    متاسفانه منبع این مقاله مشخص نیست ولی حتما از کشور استرالیاست..
    نمیدونم چرا تا صحبت از “ام جی” میشه، یه عده همه جا شروع می کنند به منفی بافی و شانتاژ..!!
    یه زمانی در ایران همه ام جی های وارداتی را می کوبیدند و حتی به سیستم توربو مدل های شش که برای نخستین بار روی ماشین های این رده (اکونومیک) توسط کمپانی ام جی طراحی و عرضه شده بود، ایراد می گرفتند و مسخره می کردند و می کوبیدند و دیدیم که پس از مدتی فراگیر شد و تمام ماشین های دارای موتور اقتصادی برای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، در تمام شرکت ها، توربو شدند.
    یه مدت هم سیستم کلاچ دوگانه ام جی ها را ایراد می گرفتند که دیدیم ام جی پیشرو بود و پس از مدتی این نوع کلاچ ها، متداول و فراگیر شد.
    در همین کشور خودمان هم کم نیستند افرادی که علیرغم پیشرفت های غیر قابل انکار این برند در اروپا و سایر نقاط جهان، هنوز به اینکه ام جی چینی است و فلان و غیره ، مطلب می نویسند. دلیل اینکه این برند از سایر برندهای تحت مالکیت چینی ها متمایز است، غالبا مدیون دفاتر طراحی و مهندسی متعدد این برند در انگلستان است که بزرگترین آن از چند سال پیش در دفتر طراحی ام جی – سایک در لندن مجتمع شد.
    اما این ماشین که یکی پرفروش ترین های ام جی در آسیا و آمریکای جنوبی است، نمونه کم آپشن آن در استرالیا عرضه شده که به دلیل نداشتن چند سیستم الکترونیکی کلیدی در تست های ancap بدون ستاره در نظر گرفته شده و این به ایمنی شاسی و بدنه و تجهیزات غیر الکترونیکی و ساختاری این ماشین ربطی ندارد. موسسه ancap استرالیا در مورد فقدان سیستم های الکترونیکی شامل : هشدار کمربند صندلی های ردیف عقب ، هشدار خارج شدن از خطوط و هشدار سرعت غیر مجاز و هشدار برخورد از جلو به موانع و کیسه هوای اضافی بین سرنشین های دو طرف که امروزه در خودروها بسیار معمول است، امتیازات بسیاری را در نظر گرفته که نداشتن این آپشن ها باعث شده که تایید ایمنی این خودرو مد نظرشان نباشد. در صفحه مربوط به این خودرو در سایت ANCAP همه چیز روشن و شفاف نوشته شده است.
    حالا چرا یک عده در داخل که ماشین های وطنی که حتی بویی از این آپشن ها نبرده اند و با فولاد بسیار بی کیفیت داخلی و بدون گرید ساخته می شوند را با این ماشین در نمونه کم آپشن حتی مقایسه می کنند، جای تعجب دارد.
    (به عنوان مثال نمونه های عرضه شده این ماشین در چین و تایلند، فول آپشن است و این ضعف ها را هم حتی ندارد و مطمئنا پنج ستاره می گیرد.)

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا