بررسی جنگنده J-15T چین؛ هواپیمای نظامی برجسته برای تقابل با F-18

یک‌شنبه 26 مرداد 1404 - 17:00
مطالعه 4 دقیقه
جت جنگنده J-15T
جنگنده J-15T چین در دکترین نظامی این کشور نقش مهمی بر عهده دارد. این مدل در طراحی و عملکرد، از F-18 سورپرهورنت امریکا الگو گرفته است.
تبلیغات

جنگنده J-15T، نسخه ارتقا یافته از مدل استاندارد J-15 با قابلیت فرود و پرواز از ناوهای هواپیمابر است و برای ناوهای مجهز به سیستم پرتاب با کاتاپولت و فرود با گیرنده (CATOBAR) مانند ناو فوجیان که به‌عنوان غیرقابل غرق توصیف شده، طراحی شده است. مدل‌های قبلی J-15 برای پرتاب کوتاه اما با کمک گیرنده (STOBAR) ساخته شده و به ناوهایی با رمپ پرش اسکی وابسته بودند و مزایای خاص خود را داشتند. این تغییر به تنهایی اثربخشی جنگنده را افزایش می‌دهد، زیرا کاتاپولت‌ها امکان پرتاب با بار سنگین‌تر، به معنای سوخت و تسلیحات بیشتر را فراهم می‌کنند.

برای تحمل فشار ناشی از پرتاب CATOBAR، J-15T از چرخ فرود جلویی تقویت‌شده با میله تعلیق هیدرولیکی بلندتر و مقاوم‌تر و میله پرتاب بهره می‌برد. این نسخه همچنین از سامانه‌های ناوبری، رادار و کابین پیشرفته‌تری برخوردار است. برجسته‌ترین نشانه ظاهری آن، رادوم خاکستری روشن جدید است که برای جای دادن رادار AESA بازطراحی شده و قابلیت ردیابی را تقویت کرده و امکان استفاده از تسلیحات جدیدتر مانند موشک‌های هوا به هوای PL-15 و PL-10 را فراهم می‌کند.

ناوهای قبلی چین یعنی لیائونینگ و شاندونگ، همچنان از رمپ‌های پرش اسکی استفاده می‌کنند که J-15T نیز قادر به بهره‌برداری از آن‌هاست و انعطاف‌پذیری را به نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق در ناوگان در حال گسترش خود می‌دهد. این امر مهم است، زیرا به J-15T قابلیت فوری می‌بخشد درحالی‌که چین به سمت ناوها و هواپیماهای پیشرفته‌تر در حال حرکت است. به بیان ساده، این یک نمونه اولیه یا پروتوتایپ نیست؛ بلکه عملیاتی است و برای گسترش برد بال‌های هوایی ناوهای چین در حال حاضر طراحی شده است.

J-15T در باطن محصولی به‌شدت اصلاح‌شده از جنگنده روسی سو-33 فلانکر است. بدنه آن سال‌هاست که در چین ساخته می‌شود، اما به‌طور تاریخی به موتورهای روسی وابسته بوده است. این وضعیت با J-15T تغییر کرد چراکه اکنون از توربوفن‌های داخلی WS-10 نیرو می‌گیرد؛ این موضوع نشانه دیگری از بلوغ صنعت هوافضای چین به شمار می‌رود. استفاده از موتورهای بومی، آسیب‌پذیری‌های زنجیره تأمین را حذف کرده و انعطاف‌پذیری پشتیبانی و ارتقا درازمدت را افزایش می‌دهد.

J-15T تغییرات متعددی فراتر از چرخ فرود دارد. این جنگنده با کابین به‌روز شده، از جمله نمایشگر سربالا با زاویه گسترده و میله‌های کنترلی فیزیکی برای نگه‌داشتن خلبان طی پرتاب‌ها مجهز است. اصلاحات در سیستم کنترل پرواز ممکن است مشکلات پایداری را که J-15 های قبلی را تحت تأثیر قرار داده بود، برطرف کند. طراحی جدید احتمالاً بخش‌هایی از سیستم قابل‌اعتمادتر کنترل پرواز با سیم J-11D را نیز دربرمی‌گیرد.

با وجود بهبودها، J-15T همچنان یک جنگنده بزرگ و غیرپنهان‌کار است که به‌عنوان همراهی برای نسخه نهایی کپی F-35، یعنی J-35 پنهان‌کار، عمل خواهد کرد؛ اما بهبودها به آن دوام می‌بخشد. به‌عنوان یک جنگنده چندمنظوره، J-15T می‌تواند با اطمینان بیشتری از مدل پیشین، مأموریت‌های دفاع از ناوگان و عملیات دریایی را انجام دهد.

J-15T ممکن است پنهان‌کار نباشد، اما نقش حیاتی در استراتژی دریایی در حال گسترش چین ایفا می‌کند. با تأیید تولید حداقل ۱۴ فروند و احتمال تولید بیشتر، این نسخه تا زمان ورود کامل J-35، به‌عنوان راه‌حل موقتی برای چین عمل می‌کند. این جنگنده به نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق، یک هواپیمای چندمنظوره بالغ را می‌دهد که می‌تواند از عرشه هر سه ناو چین پرواز کند.

J-15T همچنین پایه‌ای برای نقش‌های پیشرفته‌تر فراهم می‌کند چراکه مدل‌های دوسرنشینه مانند J-15D و J-15S در حال توسعه هستند. مدل D مشابه EA-18G گروولر نیروی دریایی ایالات‌متحده بر جنگ الکترونیک متمرکز است،، درحالی‌که نسخه S ممکن است در نهایت به‌عنوان سکوی حمله و آموزش عمل کند.

تا زمانی که جنگنده پنهان‌کار تمام‌عیار چین به‌طور کامل فعال شود، J-15T بهترین شانس نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق برای قدرت هوایی ناو پایه با برد، توان تهاجمی و قابلیت اطمینان است. اگرچه تولید J-15T هدف نهایی نیست، اما گام بزرگی به جلو محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.