معرفی کامیون اوکراینی کزار 6322؛ سربازی که هنوز هم در خدمت ارتش ایران است
کامیون اوکراینی کراز 6322 یک محصول نظامی آفرود به شمار میرود که در ارتشهای مختلفی خدمت کرده است. این محصول ۱۲,۱۰۰ کیلوگرمی که نخستینبار در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت «PJSC AutoKrAZ» در دو نسخه چپفرمان و راستفرمان تولید شد و پا به میدانهای نبرد گذاشت، هنوز هم در بهصورت فعال در ناوگان ارتش کشورهایی چون آنگولا، نیجریه، سوریه، اندونزی، یمن، مصر، استونی، اوکراین، گرجستان، عراق، تایلند، ترکمنستان و البته ایران حضور دارد.
مشخصات فنی کامیون نظامی کراز 6322 ارتش
این کامیون 6x6 که توان حمل وزن مجموع ناخالص ۲۲,۸۰۰ کیلوگرم را دارد، نیروی حرکتی خود را از یک پیشرانه «YAMZ-238DE2» دیزلی توربوشارژ دریافت میکند که توان تولید ۳۳۰ اسب بخار قدرت را دارد. خروجی این کامیون که برای گذر از مسیرهای سخت جنگی و آفرود از شش چرخ محرک سود میبرد، نهایتا از طریق یک جعبهدنده ۸ سرعتی مکانیکی «YAMZ 2381» با کلاچ تکدیسکی به هر سه محور محرک میرسد.
توانایی های کامیون نظامی کراز 6322 ارتش
کراز 6322 که با تکیهبر ظرفیت حمل ۱,۰۰۰ لیتر سوخت، نهایتا به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند با هر باک پر خود، مسافتی ۱,۵۰۰ کیلومتری را طی کند، در کابین راننده خود ۳ سرنشین را جا میدهد. این کامیون نظامی که در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۳۹ لیتر سوخت را میسوزاند، با تکیهبر طول ۹.۱ و عرض ۲.۷۲ متری خود توان گنجاندن مجموعه ۲۴ سرنشین را دارد که برای بسیاری از مصارف نظامی مناسب است.
البته تواناییهای کراز 6322 به موارد یادشده محدود نمیشود؛ طراحان این کامیون امکان اتصال یک تریلر را هم برای آن ممکن کردهاند تا راننده بتواند در مسیرهای خاکی و آسفالت بهترتیب تا ۱۰,۰۰۰ و ۳۰,۰۰۰ کیلوگرم بار اضافه را یدککشی کند. به همین دلیل است که گاهی از این کامیون برای جابهجایی هواپیماهای تا ۷۵ تن هم استفاده شده است. کراز از یک وینچ قدرتی ۱۲ تنی هم سود میبرد که از آن برای نجات سایر وسایل نقلیه در شرایط نابهسامان یا ایجاد سیستم قرقرهای هم استفاده میشود.
عملکرد کامیون نظامی کراز 6322 ارتش
کراز 6322 درکنار دستیابی به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعتی، توانایی ایجاد دایره چرخش کامل به شعاع ۱۳.۵ متری را نیز دارد که به مانورپذیری بالای آن در شرایط محیطی محدود کمک میکند. این کامیون به لطف ارتفاع بالا و فناوری مکانیکی خود امکان گذر از مسیلها و آبگرفتگیهای تا عمق ۱.۵ متر را نیز دارد و درعینحال، میتواند مسیرهای با شیب بالای ۳۵ درجه را هم طی کند.
پیشرانه کراز 6322 بهگونهای ایمنسازی شده که در دمای منفی ۵۰ درجه و فراتر از ۶۰ درجه سانتیگراد هم کارایی خود را حفظ میکند تا ارتشهای خریدار آن بتوانند در شرایط آبوهوایی گوناگون هم روی آن حساب باز کنند. نظر شما درباره این کامیون چیست؟ از دید شما، بهرهمندی از یک کامیون تماما مکانیکی در عصر دیجیتال یک برتری استراتژیک به شمار میرود یا یک عقبافتادگی؟