هامر برقی جنرال موتورز برای ارتش امریکا معرفی شد

جمعه 9 تیر 1402 - 16:00
مطالعه 3 دقیقه
Militarized GMC Hummer EV (1) - Copy
دپارتمان دفاعی جنرال موتور (GMD)  طرح پیش‌تولید از شاسی‌بلند الکتریکی مخصوص ارتش را رونمایی کرده است. این خودروی برقی، نسخه‌ی ویژه از هامر EV...
تبلیغات

دپارتمان دفاعی جنرال موتور (GMD)  طرح پیش‌تولید از شاسی‌بلند الکتریکی مخصوص ارتش را رونمایی کرده است. این خودروی برقی، نسخه‌ی ویژه از هامر EV محسوب می‌شود.

طبیعتا بزرگ‌ترین خودروساز امریکا، قراردهای همکاری متعدد با ارتش امریکا دارد. در گروه جنرال موتورز، زیرمجموعه‌ای به نام GMD از اواسط قرن 20 میلادی تاسیس شده است که مخصوص طراحی و تولید خودروهای نظامی است. علاوه‌بر محصولات مورد نیاز ارتش، تجهیز وسایل نقلیه برای پلیس نیز توسط GMD انجام می‌شود. انواع شورلت سیلورادو، کلرادو و تاهو ساخت GMD، هم‌اکنون در ارتش و پلیس امریکا فعال هستند.

استفاده از خودروهای برقی با کاربری نظامی، به‌تازگی توسط دولتمردان ایالات متحده مطرح شده است. در ظاهر، کاستی‌هایی مثل سرعت شارژ و عدم دسترسی به منابع انرژی برق در شرایط جنگی، حضور مدل‌های الکتریکی در ارتش‌ها را مبهم جلوه می‌دهند؛ اما حضور خودروهای سبز در عملیات نظامی، نکات مثبت هم دارد. طبیعتا قرار نیست برقی‌ها به طور کامل جای‌گزینی احتراقی‌ها شوند؛ بلکه از این فناوری به عنوان ابزار جانبی برای مصارف خاص استفاده خواهد شد.

شاسی‌بلندهای برقی، علاوه‌بر شتاب و قدرت بسیار خوب برای حرکت در مسیرهای سخت، بسیار کم‌صداتر از مدل‌های احتراقی هستند. همچنین، گرمای کمتری تولید می‌کنند که برای عملیات مخفیانه و فرار از دوربین‌های حرارتی دید در شب، مفید است. از خودروهای الکتریکی می‌توان در تونل‌ها، آب‌های عمیق و مکان‌های بسته فاقد دسترسی به اکسیژن کافی نیز، استفاده کرد. دیگر نکته‌ی مهم اینکه، وسایل نقلیه‌ی برقی به عنوان منبع انرژی و باتری قابل حمل نیز اهمیت دارند. خودروهایی مثل هامر EV می‌توانند برق‌رسانی به مراکز حساس را انجام دهند.

ظاهرا تک‌نمونه‌ی ساخت جنرال موتورز دفنس (GMD) برای نمایش به امرای ارتش امریکا ارائه شده و تولید انبوه آن، وابسته به رویدادهای پیش رو است. معرفی مدل پیش‌تولید و ارائه‌ برای انجام آزمایش در شرایط واقعی، حتی برای هواپیماهای نظامی نیز در امریکا انجام می‌شود. چنانچه قیمت و توانایی فنی محصول، مورد تایید کارشناسان نظامی باشد؛ قرارداد بین ارتش و شرکت سازنده منعقد خواهد شد. مهندسان جنرال موتورز برای ساخت این مدل 2 سال زمان صرف کرده‌اند.

از نظر قوای محرک، تفاوت خاصی بین هامر EV جاده‌ای و نظامی دیده نمی‌شود. سه موتور برقی، مجموع قدرت 1000 اسب بخار و گشتاور 15600 نیوتن‌متر تولید می‌کنند. باتری این خودرو نیز متفاوت نیست و 212 کیلووات ساعت ظرفیت دارد. هامر نظامی با شارژ کامل و 6 سرنشین، امکان رانندگی تا مسافت 480 کیلومتر خواهد داشت.

دیگر نکته‌ی جالب برای هامر مخصوص ارتش، نصب شارژر دیزلی 12 کیلووات برای مواقع ضروری است. با این ترفند، هنگام عدم دسترسی به برق، می‌توان از گازوئیل برای شارژ باتری‌های استفاده کرد. همچنین بدنه و اتاق هامر نظامی نیز با میله‌های محافظ کابین (Roll cage) تقویت شده است. این تجهیزات، به‌علاوه‌ی سیستم تعلیق ویژه و فنرهای سفارشی از برند فاکس، برای هامر جاده‌ای ارائه نمی‌شوند.

به لطف طراحی ویژه، هامر EV   نظامی  می‌تواند مسیرهایی را طی کند که برای نسخه‌ی عمومی، محدودیت دارد. شیب قابل پیمایش برای صعود و نزول خودروی مخصوص ارتش، افزایش یافته است. تایرهای 37 اینچ و جایگاه ویژه برای نصب مسلسل یا توپ جنگی نیز، ویژه‌ی هامر ارتشی طراحی شده‌اند. در بخش جانبی بدنه و رکاب‌ها نیز، تمهیدات لازم برای حمل سرنشین اضافی به صورت ایستاده وجود دارد.

فعلا نام EMCV برای هامر برقی نظامی انتخاب شده که مخفف عبارت Electric Military Concept Vehicle  به معنی خودروی مفهومی نظامی برقی است. هرچند که هامر دیزلی مخصوص ارتش امریکا در آخرین سال‌های دهه‌ی 90 میلادی، برای فروش به عموم  مردم و مصارف جاده‌ای نیز تولید شد؛ ظاهرا محصولی مشابه EMCV هرگز برای شهروندان عادی عرضه نمی‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.