در این مقاله با شرکت سازنده و محل ساخت زیردریاییهای هستهای نیروی دریایی آمریکا آشنا خواهید شد.
نیروی دریایی آمریکا زیردریاییهای متنوعی در اختیار دارد و همه آنها از سوخت هستهای استفاده میکنند. در حقیقت آخرین زیردریایی دیزلی آمریکا با نام یو اس اس دلفین شناخته میشود که پانزدهم ژانویه ۲۰۰۷ راهی موزه شد. البته باید دانست سابقه استفاده از سوخت هستهای در زیردریاییهای آمریکا به مدتها قبل از آن یعنی سال ۱۹۵۴ و معرفی زیردریایی یو اس اس ناتیلوس بازمیگردد هرچند جایگزینی زیردریاییهای قدیمی با انواع هستهای فرایندی زمانبر بوده است.
ساخت هر وسیلهای که با سوخت هستهای کار کند دستاوردی بسیار مهم خواهد بود و گردهم آوردن تمامی قطعات موردنیاز در یک وسیله دریایی فرایندی پیچیده است. این موضوع در زیردریاییها پیچیدهتر بوده زیرا طرز کارکرد و محل بهکارگیری آنها با سایر انواع وسیلههای دریایی فرق میکند. به همین خاطر است که آمریکا زیردریاییهای هستهای خود را در هر جایی تولید نمیکند. در حقیقت زیردریاییهای هستهای این کشور فقط در دو نقطه یعنی گروتون کنتیکت و نیوپورت نیوز ویرجینیا تولید میشوند. با اینکه دو نقطه یاد شده تنها تأسیسات تولید کننده تجهیزات دریایی و نظامی آمریکا نیستند اما تنها محصول ساخت زیردریاییهای هستهای این کشور به شمار میروند.
همچنین بخوانید: حداکثر عمق عملیاتی یک زیردریایی نظامی چقدر است؟
هر کارخانه توسط پیمانکاران دفاعی متفاوتی اداره میشود به گونهای که شرکت جنرال داینامیکس الکتریک بوت یا GD/EB مسئول عملیات در تأسیسات گروتون است درحالیکه تأسیسات نیوپورت نیوز هم در اختیار صنایع هانتینگتون اینگالز یا HII قرار دارد. تأسیسات گروتون فقط به تولید زیردریاییها میپردازد درحالیکه سایت نیوپورت نیوز همانطور که قبلاً در پدال نیز اشاره کردهایم تولید ناوهای هواپیمابر را نیز بر عهده دارد. اگرچه تأسیسات تولید متنوعی در خاک آمریکا وجود دارند اما زمانی که یک زیردریایی نیازمند تعمیر عمده یا سوختگیری و اورهال باشد باید به یکی از این دو محل مراجعه کند.
صنایع هانتینگتون اینگالز تنها طراح، سازنده و مسئول سوختگیری ناوگان ناوهای هواپیمابر آمریکاست و البته یکی از دو قطب تولید کننده زیردریاییهای هستهای این کشور نیز محسوب میشود. تأسیسات نیوپورت نیوز از زمان تأسیس در سال ۱۸۸۶ تاکنون بیش از ۸۰۰ ناو و کشتی تجاری را تولید کرده و اهمیتی استراتژیک برای نیروی دریایی آمریکا دارد. باید دانست HII اولین زیردریایی خود را در سال ۱۹۰۵ به نیروی دریایی تحویل داده است. تأسیسات نیوپورت نیوز همچنین از ۵۲ زیردریایی کلاس لسآنجلس آمریکا ۲۹ نمونه آنها را تولید کرده است.
همچنین باید گفت HII با جنرال داینامیکس برای تولید زیردریاییهای هستهای کلاس کلمبیا نیز همکاری میکند. این کلاس جدید از زیردریاییها جایگزین نمونههای قدیمی کلاس اوهایو شده است. نیوپورت نیوز علاوه بر تولید زیردریاییهای کلاس کلمبیا مشغول ساخت زیردریاییهای هجومی و سریع کلاس ویرجینیا است و این کار را نیز با همکاری جنرال داینامیکس انجام میدهد. بر اساس اخبار موجود برخی مشکلات در زنجیره تأمین وجود دارد که شاید به آب انداختن اولین نمونه از زیردریاییهای کلاس کلمبیا را با تأخیر مواجه کند. در این صورت اولین زیردریایی کلاس کلمبیا شاید تا سال ۲۰۲۸ عملیاتی نشود.
جنرال داینامیکس الکتریک بوت نیز سازنده اصلی زیردریایی برای نیروی دریایی آمریکاست و این کار را بیش از یک قرن است که انجام میدهد. این شرکت در سال ۱۸۹۹ تأسیس شده و دارای چندین تأسیسات ساخت کشتی و زیردریایی بوده هرچند در نهایت تأسیسات تولید زیردریایی خود را بهطور کامل به گروتون کنتیکت منتقل نموده است. این شرکت در سال ۱۹۰۰ تولید کننده اولین زیردریایی تجاری با نام یو اس اس هالند بوده است. همچنین اولین زیردریایی تولید شده در گروتون یو اس اس کاتلفیش نام داشته که در سال ۱۹۳۱ خط تولید را ترک نموده است. گروتون در زمان جنگ جهانی دوم همچنان به تولید خود ادامه داده هرچند نام آن قبل از تبدیل شدن به شاخهای برجسته از جنرال داینامیکس در دهه ۵۰ میلادی تغییراتی داشته است.
باید گفت اولین زیردریایی هستهای آمریکا یعنی یو اس اس ناتیلوس توسط همین شرکت و در سال ۱۹۵۴ تولید شد و به جرات میتوان گفت گروتون پیشتاز توسعه زیردریاییهای نیروی دریایی آمریکا بوده است. این تأسیسات همچنین محل تولید اولین زیردریایی موشک بالستیک آمریکا یعنی یو اس اس جورج واشنگتن بوده است. از ۶۲ زیردریایی کلاس لسآنجلس آمریکا تعداد ۳۳ نمونه توسط جنرال داینامیکس الکتریک بوت تولید شدهاند و بسیاری از زیردریاییهای کلاس اوهایو نیز محصول این شرکت هستند. زیردریایی یو اس اس ویرجینیا نیز توسط GD/EB تولید شده و از نظر طراحی پیشرفتهای قابلتوجهی دارد. گروتون نیز همانند نیوپورت نیوز سرویسهایی همچون تعمیرات و اورهال زیردریاییهای کلاس اوهایو، لسآنجلس، سی ولف و ویرجینیا نیروی دریایی آمریکا را انجام میدهد.
net
۷ آذر ۱۴۰۳امریکا♥️
حسین دهمرد
۸ آذر ۱۴۰۳اینا واسه جنگ استفاده میشه که توام یکی از اهدافشی.
حالا ذوق کن
رزمنده
۸ آذر ۱۴۰۳عیبی نداره بزار ذوق زده شه.
از دهانه چابهار تا دهانه کهرون ۱۲ سایت خمپاره انداز برای زیر دریاییها طراحی شده. از عمق یک متری تا ۱۰۰ متری آب نفوذ می کنه و به هدف میخوره منفجر میشه یا نمی خوره کناره هدف منفجر میشه.
عمیق ترین نقطه خلیج فارس ۱۰۰ متر است. دهانه چابهار رو به اقیانوس بیش از ۷۰۰ متر عمق دارد. خمپاره انداز آن منطقه عمق ۱۵۰ متری را پوشش میدهد.
بوقتش برسه کسی نمی از خلیج فارس جان سالم بدر ببره.
بزار ذوق کنه ، تو حالش نزن
aliHOZA
۱۰ آذر ۱۴۰۳فقط لطفا به هواپیما و کشتی خودمون شلیک نکن! 🙃
Carl
۷ آذر ۱۴۰۳راجب نفربرهای روس و امریکا هم مطلب بزارید
ممد ژانگولر
۷ آذر ۱۴۰۳زیردریایی یعنی سیلندر متحرک جاساز جواب پس نده . هیچی کسی روش کنترل نداره . هر کاری بخوان میتونن بکنن . همه مشکلات دنیا تو همین سیلندر متحرکه بعدشم رمزارزها
nissan skyline
۷ آذر ۱۴۰۳ایالات متحده نام برازنده ای برای این سرزمین عظیم هست
حسن
۷ آذر ۱۴۰۳از این به بعد هر فردی تو کار جوشکاری و برش کاری و نورد ورق و مونتاز تجهیزات استاده باید بره ویرجینیا یو اس ا
ویرجینیا قطب صنعت امریکا
مطمئن باشید حقوقا توپه
رزمنده
۸ آذر ۱۴۰۳یارو را تو ده راه نمی دادن سراغ خونه کدخدا را می گرفت.
علی منصوری
۸ آذر ۱۴۰۳یکی از خاص ترین تکنولوژیهای ساخت بشر، چن وقت پیش ی مقاله در مورد تایفون افسانه ای روسها خوندم، بطرز وحشتناکی بزرگ بود تایفون و البته مثل اکثر صنایع نظامی روسیه بخاطرات مشکلات مالی و عوض شدن دکترین جنگ بازنشسته شده بود،بهرحال آمریکایی ها خیلی جلوترن تو این زمینه
راوی
۹ آذر ۱۴۰۳زیردریائی های اتمی هیچ مرزی رو نمیشناسن
بدون ویزا بین آب های تمام کشورها در حال تردد هستن بدون اینکه دیده بشن از قطب شمال تا قطب خجنوب از آب های چین تا دریای عمان
علت گرون بودنشون هم کاربرد استراتژیک بودن شون هست که میتونن بدون دیده شدن موشک کروز تاماهاگ را از خارج از مرزهای آبی کشوری که قراره بسمتش شلیک کنن