معرفی نسل جدید مینی کوپر و خداحافظی با پیشرانههای درونسوز
هاچبک کوچک و دوستداشتنی مینی تحول بزرگی را تجربه کرده است زیرا نسل جدید این خودرو صرفاً بهصورت الکتریکی تولید خواهد شد. در این نسل حتی نام خودرو هم عوض شده و حالا همهٔ نسخهها با نام مینی کوپر به بازار عرضه میشوند درحالیکه در نسلهای قبلی از نام کوپر فقط برای برخی نسخههای خاص استفاده میکرد. بااینحال، خبر خوب برای علاقهمندان به پیشرانههای درونسوز اینکه نسل قبلی با یک بهروزرسانی ملایم همچنان در کنار مدل الکتریکی جدید تولید خواهد شد.
کوپر EV جدید در دو نسخه عرضه میشود که هردو محرک جلو هستند. مدل پایه با نام کوپر E از یک موتور الکتریکی با 184 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و با باطری 40.7 کیلووات ساعتی بردی 305 کیلومتری را ارائه میکند. نسخهٔ دوم با نام کوپر SE به پیشرانهٔ قویتری مجهز است که با 215 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور، شتاب 6.7 ثانیه را فراهم میکند. این نسخه به لطف باطریهای 54.2 کیلووات ساعتی میتواند با هر بار شارژ کامل تا 400 کیلومتر را طی کند.
کوپر در ظاهر هنوز هم بلافاصله بهعنوان یک مینی قابلتشخیص خواهد بود اما حالا بسیار لوکستر و مدرنتر به نظر میرسد. در طراحی این خودرو از خطوط شارپ بیشتری استفاده شده که جای خطوط منحنی قبلی را گرفته است. در جلوی خودرو، جلوپنجره و چراغها خیلی تفاوتی با مینی کوپر SE قبلی ندارد اما در عقب از چراغهای مثلثی جدیدی استفاده شده که هیچ شباهتی با نسلهای قبلی نشان نمیدهد.
در داخل نیز مثل بیرون طراحان از سبک رترو فاصله گرفته و از تکنولوژیهای مدرن برای دمیدن روحی تازه به عناصر کلاسیک مینی استفاده کردهاند. اصلیترین ویژگی در اینجا نمایشگر دایرهای 9.44 اینچی در میانهٔ داشبورد است که نقش صفحه آمپر را هم بازی میکند. در سمت راست این نمایشگر هم دریچهٔ تهویهٔ افقی باریک و کشیدهای تعبیه شده است. ازآنجاییکه شاید نگاه کردن به نمایشگر مرکزی برای دریافت اطلاعات مهم خودرو باعث حواسپرتی راننده شود، هدآپ دیسپلی هم بهصورت سفارشی برای کوپر EV ارائه خواهد شد. صندوق بار خودرو در حالت عادی تنها 200 لیتر ظرفیت دارد اما با خواباندن صندلیهای عقب این رقم به 800 لیتر افزایش پیدا میکند.
نسل جدید مینی کوپر EV در چهار تیپ مختلف به بازار عرضه خواهد شد که از تیپ پایهٔ اسنشال آغاز و به مدل JCW ختم میشود. این خودرو بر اساس پلتفرم اسپاتلایت EV ساخته شده که توسط گروه بامو و گریت وال توسعه پیدا کرده است. مینی جدید از اواخر امسال در چین تولید خواهد شد و انتظار میرود در بهار 2024 راهی بازار اروپا شود. در تابستان آینده نیز نسخهٔ بروز شدهٔ نسل قبلی با پیشرانههای درونسوز به بازار عرضه خواهد شد.