مینی کوپر 2025 مشخصات و قیمت هاچبک وارداتی پرشیا خودرو

یک‌شنبه 30 دی 1403 - 17:30
مطالعه 11 دقیقه
Mini-Cooper-S-5-Door-16
واردکننده‌ی محصولات بی‌ام‌و، مینی کوپر 2025 چهاردر را برای بازار ایران رونمایی کرده است. این هاچبک اسپرت از طریق سامانه جانبازان عرضه می‌شود.
تبلیغات

خودروهای میلیارد تومانی تا چند سال پیش، منحصر به چند مدل محدود از بی‌ام‌و، مرسدس بنز، پورشه و مازراتی بودند؛ اما امروز با کاهش ارزش پول ملی ایران، نسخه‌های دسته دوم از هیوندای، نزدیک به دو میلیارد تومان قیمت دارند. از سویی دیگر، اندک افراد متمول جامعه، علاقه‌مند خرید انواع خودرو و پرداخت مبالغ کلان هستند. این شرایط به وضوح در نمایشگاه‌های تهران یا دیگر کلان‌شهرهای ایران دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

با توجه به اینکه گروه خودروسازی بی‌ام‌و آلمان، سهام‌‌دار اصلی و مالک برند مینی محسوب می‌شود؛ شرکت پرشیا خودرو به‌عنوان نماینده رسمی بی‌ام‌و در ایران، از سال 1398 اقدام به عرضه‌ی چند مدل از محصولات مینی کرد. در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷، چهار نسخه از مدل‌های مختلف مینی کوپر، شامل مدل‌های استاندارد ۴‌در ، کوپر S، کلاب‌من و کانتریمن معرفی شدند. با گذشت ۱۷ ماه از آن زمان و منع قانونی برای واردات خودروهای خارجی، مینی کوپر از معدود خودروهای این برند محسوب می‌شود که به دست مصرف‌کننده‌ی ایرانی رسید.

در کشور ما مشابه دیگر نقاط جهان، برند مینی با خودرویی کوچک به نام مینی ماینر شناخته ‌شد که اولین‌بار توسط شرکت موریس در سال ۱۹۵۹ به تولید رسید. نسل اول مینی ماینر (Mark I Mini) بعد از فولکس واگن بیتل، تاثیرگزارترین هاجبک اروپا بوده است. این خودرو با حفظ ابعاد اولیه و بدون تغییر چهره‌ی بنیادین تا سال ۲۰۰۰ با ۷ نسل و مجموع تیراژ بیش از 5/3 میلیون دستگاه در خط تولید باقی ماند. از ابتدای قرن بیستم و شروع مالکیت بی‌ام‌و، برند مینی و محصولات آن، دگرگون شدند تا نسل جدید با ظاهری متفاوت، آماده‌ی تولید شود. اولین خودروی مدرن مینی، با نام مینی وان (Mini one) در سال ۲۰۰۱ رونمایی شد. امروزه مجموع فروش مینی در سراسر جهان به 350 تا 400 هزار دستگاه در سال می‌رسد.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی مینی 2025 پرشیا خودرو

از سال 2023 نسل جدید مینی (Mini_Hatch) روبرو شد. تشخیص تفاوت این خودرو نسبت به دیگر مدل‌ها ساده نیست و نیازمند کمی دقت است. در نسخه‌ی 2025  که توسط پرشیا خودرو وارد ایران شده، مه‌شکن‌های طرفین سپر، حذف شده‌اند و داخل کاسه چراغ، دو خط افقی دیده می‌شود.

در نمای رو‌به‌رو، چراغ‌های اصلی با فرم بیضی نزدیک به دایره، مهم‌ترین مشخصه در طراحی مینی هستند. المان‌های لوکس مثل قاب فلزی براق از جنس کروم در فضای پیرامون چراغ‌های اصلی و جلوپنجره، حذف شده‌اند. از ترفندهای خلاقانه در این بخش، می‌توان به نوار LED روشنایی روز اشاره کرد که با حفظ حالت دایره‌ای، به‌عنوان چراغ چشمک‌زن راهنما (با تغییر رنگ به زرد) عمل می‌کند. روی کاپوت جلو، اثری از حجم‌دهی و پیچیدگی دیده نمی‌شود. مثل گذشته، لوگوی شرکت سازنده با اندازه‌ای نسبتا بزرگ و رنگ زمینه‌ی سیاه‌، در مرکز کاپوت دیده می‌شود. در مجموع، مینی کوپر جدید با اندک تغییرات ظاهری در ۱۰ سال گذشته، هم‌چنان حالتی سنت‌گرا دارد که اصیل و باوقار، اما کم‌هیجان و قدیمی به نظر می‌رسد.

از نمای جانبی، حالت جعبه‌ای و کلاسیک مینی کوپر، نمود بیشتری پیدا می‌کند. رنگ سقف تقریبا در تمامی مدل‌های جدید، کاملا سیاه یا ترکیبی از سیاه و سفید است که در نتیجه، بدنه را کشیده‌تر نشان می‌دهد. رنگ آینه بغل هم می‌تواند به سفارش خریدار، سیاه یا هم‌‌رنگ بدنه و حتی منقش به پرچم انگلستان باشد. بسیاری از مینی کوپرهای وارداتی، دارای آینه بغل و دستگیره‌هایی با پوشش کروم براق سیاه هستند. مشابه نمای رو‌به‌رو، بخش جانبی بدنه هم فاقد خطوط حجم‌دهنده است و صرفا با کمی برآمدگی، پهنای ظاهری مینی کوپر را افزایش می‌دهد. پلاستیک سیاه‌رنگ در نمای جانبی که سرتاسر لبه‌ی گلگیرها و زیر رکاب را پوشش داده؛ از معدود نکات منفی در طراحی مینی است.

در نمای پشت، نسخه‌ی 2025 تفاوت مهمی با مدل‌های قبل از 2022 دارد. حالا چراغ مثلثی جای‌گزین نمونه‌های بیضی‌شکل شده و البته چندان زیبا به نظر  نمی‌رسد. درپوش صندوق، مشابه فریم چراغ‌های عقب، دارای قاب است. یک بالچه‌ی کوتاه نیز در انتهای سقف وجود دارد که صرفا جلوه‌ی اسپرت خودرو را افزایش می‌دهد.

مینی کوپر جدید، شبیه‌ترین محصول به مدل‌های کلاسیک این برند است. البته نسل جدید کوپر نسبت به گذشته، بزرگ‌تر شده تا فضای کافی برای سرنشینان بالغ  فراهم کند. مدل ۴‌در 2025 با طول 3858  و عرض 1756 همراه ارتفاع سقف ۱,۴60 میلی‌متر با فاصله محورهای 2526 میلی‌متر تولید می‌شود که ۱۶۰ میلی‌متر، طول بیشتر نسبت به نسخه‌ی ۲‌در دارد.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین مینی 2025 پرشیا خودرو

برخلاف نمای بیرونی، چیدمان و امکانات ادوات مختلف در کابین مینی کوپر طی 20 سال گذشته، بارها تغییر کرده است. پیش‌تر، سرعت‌سنج بزرگ عقربه‌ای در مرکز داشبورد قرار داشت. در نسخه‌ی پایه از مدل ۲۰۰۴، نشان‌دهنده‌ی سوخت موجود در باک و حرارت سیستم خنک‌کننده، در وسط داشبورد، روبروی تمام سرنشینان بود؛ اما این طرح حالا با نصب نمایشگر لمسی در دایره‌ی میانی داشبورد، جای‌گزین شده است تا ضمن هماهنگی با فناوری‌های مدرن، بی‌توجه به سنت‌ها و کابین کلاسیک نباشد.

مواد به کاررفته در قسمت بالای داشبورد و تودری‌های‌ها، پلاستیک سیاه باکیفیت هستند. پشت فرمان هم، خبری از عقربه‌های آنالوگ نیست و پنل دیجیتال کوچک به شکل مخفی شونده، نزدیک شیشه نصب شده است. مجموع این موارد باعث می‌شوند، نشستن پشت فرمان مینی 2025 بسیار متفاوت از دیگر هاجب‌های دنیا باشد.

مینی خودروی مناسب سفرهای بلند مدت و افراد پهن‌پیکر نیست. صندلی‌های عقب نمی‌توانند راحتی لازم برای فردی با قد بیش از 175 سانتی‌متر را فراهم کنند. صندوق عقب، فقط 210 لیتر فضای قابل استفاده دارد و البته صندلی‌های ردیف دوم، هم قابلیت جمع‌شدن دارند. در مجموع، مینی با صندلی چرم و حس نوستالژیک داخل کابین، یک گزینه‌ی لوکس برای استفاده‌ی شهری و عبور از معابر است.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی مینی 2025 پرشیا خودرو

مدل بنزینی رونمایی شده در ایران، مشابه نسخه‌ی پایه برای بازار بریتانیا است. مینی 2025 از پیشرانه سه سیلندر 1/5 لیتر توربوشارژ، 154 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 8 ثانیه و میانگین مصرف سوخت 7 لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات مینی وارداتی هستند. این خودرو همراه گیربکس 7 سرعته اتوماتیک، نهایت سرعت 220 کیلومتر برساعت فراهم می‌کند.

هنوز برنامه‌ی واردات برای مینی کوپر S مدل 2025 اعلام نشده است.این مدل مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ همراه‌با اینترکولر و جعبه‌دنده خودکار، قدرت 204 اسب‌بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متر دارد. با این مشخصات، کوپر S در زمان ۶.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعت 240  کیلومتربرساعت ارایه می‌دهد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، 7 تا 8 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

کپی لینک

قیمت مینی 2025 در بازار جهانی و پیش‌بینی برای ایران

در اروپا برای مینی 4در دنده اتوماتیک مجهز به موتور 1/5 لیتر توربو، 25 تا 30 هزار دلار پرداخت می‌شود. این شرایط، ضمن توجه به نرخ 80 هزار تومانی برای دلار، هزینه خرید مینی 2025 وارداتی را به 3/5 تا 4 میلیارد تومان می‌رساند.

روی کاغذ، قیمت مینی 2025 تقریبا دو برابر شاسی‌بلندهای چینی مثل فونیکس FX است. با بودجه‌ی 3/5 تا 4 میلیارد تومان، رنو کولئوس دست دوم 2017 یا حتی فولکس واگن تیگوان در بازار ایران وجود دارند. این شرایط، مینی وارداتی را به خودرویی لوکس و خاص، برای عاشقان هاچبک‌های اسپرت  یا کلکسیونرهای متمول تبدیل خواهد کرد.

برای اطلاع از آخرین قیمت انواع خودرو در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.