تولد ۶۶ سالگی مینی، مرور نقطه‌های عطف تاریخ این کوچولوی دوست‌داشتنی

دوشنبه 10 شهریور 1404 - 09:00
مطالعه 4 دقیقه
تولد 66 سالگی مینی
مینی، این اسطورهٔ بریتانیایی ۶۶ ساله شد. به این مناسبت، به‌مرور مدل‌های مهمی خواهیم پرداخت که این برند را به آنچه امروز است تبدیل کردند.
تبلیغات

موریس مینی ماینر سال ۱۹۵۹

مینی یکی از شناخته‌شده‌ترین و تأثیرگذارترین خودروهای تمام دوران، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر مهندسی است. اولین مینی‌ها که موریس مینی ماینر یا آستین سون نامیده می‌شدند (مینی تا سال ۱۹۶۹ برند مستقل نبود)، به پیشرانه ۸۴۸ سی‌سی سری A مجهز بودند که تنها ۳۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

موریس مینی کوپر سال ۱۹۶۱

خودروهای فرمول یک جان کوپر در سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ قهرمان جهان شدند. او با الک ایسیگونیس، خالق مینی، دوستی نزدیکی داشت. نتیجه این دوستی، مینی کوپر بود؛ نسخه‌ای قدرتمندتر با هندلینگ بهتر که برای مسابقات طراحی شده بود و بسیار موفق عمل کرد.

مینی کوپر S سال ۱۹۶۴

مینی کوپر S ارتقاءیافته در سال ۱۹۶۳ معرفی شد و بلافاصله در کلاس خود در رالی مونت‌کارلو به پیروزی رسید. در سال ۱۹۶۴، پدی هاپکرک با این خودرو به اولین پیروزی از سه قهرمانی کلی مینی در این رالی رسید. او و خودرویش یک شبه در بریتانیا به قهرمانان تبدیل شدند.

موریس مینی موک سال ۱۹۶۴

این خودرو برای ارتش طراحی شد، اما ارتش آن را نپذیرفت؛ بنابراین، موک برای فروش عمومی عرضه شد. این مدل، یک مینی بسیار ساده بدون در، بدون سقف کامل و با کمترین بدنه ممکن بود. موک در مناطق آفتابی، محبوبیت بیشتری از آنچه انتظار می‌رفت پیدا کرد.

مینی کوپر S سال ۲۰۰۲

ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۱ برند مینی را احیا کرد و مینی کاملاً جدیدی عرضه کرد که هم ظاهر جذابی داشت و هم رانندگی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌داد. یک سال بعد، کوپر S با موتور ۱.۶ لیتری سوپرشارژ و قدرت ۱۶۵ اسب بخار معرفی شد. با وجود گذشت دو دهه، این مدل همچنان یکی از بهترین مینی‌های دوران مدرن است.

مینی کوپر S JCW GP سال ۲۰۰۶

این مدل مانند کوپر S، نسخه‌ای اسپرت اما وحشی‌تر بود. اولین مینی GP که در تعداد محدودی تولید شد، صندلی‌های عقب را حذف کرد تا وزن کم شود، سیستم تعلیق پایین‌تر و سفت‌تری داشت و ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این خودرویی واقعاً قابل‌توجه، با وزن خالص کمی بیش از یک تن بود.

مینی کوپر JCW GP سال ۲۰۱۳

این یک مدل تخصصی و محدود دیگر، بدون صندلی عقب، با برچسب‌ها و اسپویلرهای فراوان بود. نسل دوم GP که حالا به‌جای سوپرشارژر از توربوشارژر استفاده می‌کرد، خودرویی پیشرفته‌تر اما با هیجان کمتر نسبت به مدل اول بود. بااین‌حال، همچنان خودرویی بسیار توانمند و لذت‌بخش بود.

مینی الکتریک سال ۲۰۱۹

اولین تلاش مینی برای عرضه یک خودروی الکتریکی که فناوری زیادی از ب‌ام‌و i3 قرض گرفت و هوشمندانه در پلتفرمی جای گرفت که برای الکتریکی شدن طراحی نشده بود. شعاع حرکتی زیادی نداشت اما کارآمد، سریع و واقعاً سرگرم‌کننده بود. مدل جایگزین آن‌که از ابتدا به‌صورت الکتریکی طراحی شده، برد بیشتری دارد و تمام ویژگی‌های عجیب‌وغریب دوست‌داشتنی مینی را حفظ کرده است.

منبع: TopGear

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.