بازگشت میتسوبیشی به بازار اروپا با خودروهای رنو، آیا این رویکرد درست است؟
بازگشت میتسوبیشی به بازار اروپا به شکلی غیرمنتظره اما هوشمندانه در حال شکلگیری است. این برند که در سال 2020 به دلیل ضررهای مالی اعلام کرده بود از اروپا خارج میشود، حالا با تغییر استراتژی، حضور خود را با استفاده از همکاری با رنو گسترش میدهد و بهجای توسعه داخلی، روی بهرهوری استراتژیک تمرکز کرده است. این همکاری با معرفی میتسوبیشی کلت و ASX آغاز شد که درواقع مدلهای رنو کلیو و کپچر با نشان میتسوبیشی هستند. بهتازگی هم مدل خانوادگی گرندیس بر پایه رنو سیمبیوز معرفی شده و مرحله بعدی در سپتامبر 2025 با جانشین تمام الکتریکی اکلیپس کراس فرامیرسد که از پلتفرم رنو مگان E-Tech استفاده میکند.
استفاده از مهندسی نشان همواره با انتقادهایی همراه است اما میتسوبیشی به این موضوع توجه دارد. فرانک کرول، مدیرعامل میتسوبیشی موتورز اروپا، در گفتوگو با اتونیوز اظهار داشت که اکلیپس کراس الکتریکی جدید نسبت به مدلهای ریبج شدهٔ قبلی بهمراتب بیشتر روح میتسوبیشی را خواهد داشت. او همچنین تأکید کرد که این برند قصد دارد مدلهای بیشتری با طراحی داخلی خود به اروپا بیاورد. در حال حاضر، تنها خودروی اینچنینی، اوتلندر پلاگینهیبریدی است. کرول همچنین به مرحله بعدی همکاری با رنو اشاره کرد که ممکن است شامل مدل جدیدی بر پایه نسل بعدی رنو کلیو باشد که انتظار میرود تا پایان سال 2025 رونمایی شود. هدف میتسوبیشی، افزایش فروش سالانه در اروپا به 75 تا 80 دستگاه است درحالیکه در سال 2024 فروش آن به 60,879 دستگاه رسید که رشدی 44 درصدی نسبت به سال 2023 نشان میدهد. این موفقیت به خاطر فروش خوب کلت و ASX بر پایهٔ رنو رقم خورد.
با وجود این پیشرفتها، مدلهای مبتنی بر رنو نتوانستهاند زیانهای اخیر را جبران کنند. بین ژانویه تا می 2025، فروش میتسوبیشی در اروپا 29 درصد کاهش یافت. بخش عمده این افت به توقف تولید مدلهای میراژ و اکلیپس کراس بازمیگردد که به دلیل عدم انطباق با مقررات ایمنی جدید از بازار کنار گذاشته شدند. خروج میراژ اهمیت ویژهای دارد زیرا در سال 2024 نزدیک به 40 درصد از فروش میتسوبیشی در اروپا را تشکیل میداد و جایگاه کلیدی در رده خودروهای شهری ارزانقیمت داشت. بدون جایگزینی در این بخش، میتسوبیشی با خلائی آشکار در سبد محصولات خود مواجه است.
یکی از راهحلهای احتمالی میتواند عرضه نسخهای اروپایی از کی کارهای ژاپنی باشد، ایدهای که توسط جان الکان، رئیس استلانتیس و لوکا دی مئو، مدیرعامل سابق رنو، مطرح شده است. میتسوبیشی از این طریق میتواند بدون نیاز به سرمایهگذاری سنگین در مدلهای اختصاصی اروپا از تجربه عمیق خود در تولید کی کارها بهره ببرد. کرول دراینباره گفت:
این میتواند ابزار خوبی برای توسعه صنعت در زمینه الکتریکیسازی باشد.
بااینحال، او بلافاصله افزود که آوردن کی کارها به اروپا سختتر از چیزی است که به نظر میرسد و به موانع قانونی و بازار اشاره کرد.
میتسوبیشی در حال حاضر در 20 بازار اروپایی فعال است و دو بازار دیگر در دست بررسی هستند. این تعداد در مقایسه با 32 بازار تحت پوشش در سال 2019 کاهش قابلتوجهی نشان میدهد که عمدتاً به خاطر به خروج پیکاپ L200 از این منطقه است. به گفته کرول، بازگشت این وانت میان سایز به اروپا نیازمند پیشرانه الکتریکی است که با توجه به پتانسیل فروش محدود این بخش، از نظر تجاری مقرونبهصرفه نیست. این در حالی است که اوایل سال جاری، میتسوبیشی برنامه توسعه دو خودروی الکتریکی داخلی را لغو کرد و تصمیم گرفت روی هیبریدیها و پلاگینهیبریدیها تمرکز کند.