خروج کامل میتسوبیشی از بازار و خودروسازی چین
میتسوبیشی این روزها تحتفشار است. این شرکت که با کاهش شدید سود مواجه شده، تصمیم مهمی به خروج کامل از بازار چین گرفته است. میتسوبیشی که در سال ۲۰۲۳ تولید خودرو در چین را متوقف کرده بود، اکنون با پایان دادن به فعالیتهای خود، به دههها حضور در این کشور خاتمه داده است. به گفته این برند ژاپنی، دلیل خروج کامل از چین، تحول سریع صنعت خودروی این کشور است. این موضوع به عدم توان رقابت با خودروسازان چینی در بازار رو به رشد خودروهای انرژی نو در این کشور و کاهش تقاضا برای خودروهای درونسوز است.
میتسوبیشی اوایل این ماه اعلام کرد که قرارداد همکاری مشترک با شرکت شنیانگ آئرواسپیس میتسوبیشی موتورز که از سال ۱۹۹۸ موتورهای مدلهای میتسوبیشی و چند برند چینی را تولید میکرد، فسخ کرده است. این شرکت مشترک اکنون با نامی جدید و بدون مشارکت میتسوبیشی به فعالیت ادامه میدهد. میتسوبیشی در ابتدا به تولید پیشرانه برای خودروهای مختلف چینی میپرداخت و بسیاری از موتورهایی که امروز در خودروهای چینی میبینیم میراث همان دوران هستند. این شرکت سپس از سال 2012 تولید خودرو در چین را از طریق همکاری با گروه خودروسازی گوانگژو (GAC) آغاز کرد. این همکاری در اوج خود به فروش سالانه 144 هزار دستگاه رسید و مدل اوتلندر یکی از محبوبترین مدلهای آن بود اما با شدت گرفتن رقابت با برندهای چینی، فروش تا سال ۲۰۲۲ به تنها 33,600 دستگاه سقوط کرد. به همین دلیل، در اکتبر ۲۰۲۳، میتسوبیشی برنامه خاتمه تولید در چین را اعلام کرد.
خروج میتسوبیشی از چین همزمان با گزارش کاهش ۸۴ درصدی سود عملیاتی سهماهه اول سال 2025 نسبت به سال گذشته اعلام شده است. تعرفههای دولت دونالد ترامپ ۱۴.۴ میلیارد ین (حدود ۹۷ میلیون دلار) به این خودروساز ضرر زده و سود عملیاتی سهماهه را به ۵.۶ میلیارد ین (۳۵.۵ میلیون دلار) کاهش داده است. مهمترین بازار میتسوبیشی همچنان آسیای جنوب شرقی است اما فروش در این منطقه در سهماهه اول نیز ۸.۵ درصد کاهش یافت و به 54 هزار دستگاه رسید. آمریکای شمالی ۲۲ درصد از کل فروش میتسوبیشی را به خود اختصاص داده و فروش در این منطقه ۵ درصد افزایش یافته اما این نه به دلیل آمریکا بلکه به دلیل تقاضای بیشتر در مکزیک و کانادا بوده است. ایالاتمتحده و ژاپن اخیراً توافق تجاری جدیدی امضا کردند که تعرفهها را از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش میدهد. اگرچه این میتواند به میتسوبیشی کمک کند اما این شرکت هنوز پیشبینی سود خود را برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۶ تنظیم نکرده است.