معرفی میتسوبیشی اکلیپس کراس برقی، شاسیبلند جدیدی بر پایه رنو سنیک
نام آشنای میتسوبیشی اکلیپس کراس بار دیگر به صدر اخبار بازگشته اما این بار در قالبی کاملاً متفاوت. نسل دوم این خودرو بهعنوان یک شاسیبلند تمام برقی معرفی شده که با کنار گذاشتن کامل پیشرانههای بنزینی، بر پایهٔ پلتفرم الکتریکی رنو سنیک E-Tech ساخته شده و قرار است توسط رنو در فرانسه تولید شود. این مدل جدید که حاصل همکاری عمیق در اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است، صرفاً در بازار اروپا عرضه خواهد شد. اکلیپس کراس برقی به صف رو به رشد محصولات میتسوبیشی در اروپا میپیوندد که بر پایه مدلهای رنو توسعه یافتهاند؛ مسیری که پیشازاین با مدلهایی چون کلت (بر پایه کلیو) و ASX (بر پایه کپچر) طی شده بود.
این خودرو در جایگاهی پایینتر از اوتلندر در سبد محصولات میتسوبیشی قرار میگیرد. واضحترین تفاوت ظاهری اکلیپس کراس جدید با همتای فرانسویاش در نمای جلو دیده میشود. میتسوبیشی با بازطراحی کامل این بخش، از چراغهای LED دوتکه و جلوپنجرهای کاملاً بسته که به زبان طراحی اوتلندر نزدیک است، استفاده کرده است. در نمای عقب نیز گرافیک جدید چراغها و استفاده بیشتر از تریم مشکی براق، آن را از رنو سنیک متمایز میکند. با وجود شباهت در نمای جانبی، رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی با طراحی آیندهنگرانه و یک نوار کرومی جدید روی ستون انتهایی، هویت مستقل این مدل را تقویت میکنند.
در نسل جدید اکلسپس کراس، تناسبات کوپه مانند نسل اول که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، کنار گذاشته شده است. این خودرو با طول ۴٬۴۷۰ میلیمتر کمی کوتاهتر از نسل قبلی خود است اما فاصله محوری آن با افزایش قابلتوجه به ۲٬۷۸۵ میلیمتر رسیده که نویدبخش فضای داخلی جادارتر است.
در داخل کابین، با فضای کاملاً دیجیتال رنو روبرو هستیم که شامل یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان و یک صفحهنمایش لمسی ۱۲ اینچی عمودی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی میشود. برای ایجاد تمایز با سنیک میتسوبیشی گزینههای جدیدی برای تودوزی و تزئینات داخلی ارائه کرده است. از دیگر امکانات جذاب میتوان به سقف شیشهای الکتروکرومیک، نورپردازی داخلی LED و سیستم صوتی پیشرفته هارمن کاردن اشاره کرد. فضای بار این خودرو نیز بسته به موقعیت صندلیهای عقب، بین ۴۷۸ تا ۱۶۷۰ لیتر متغیر است.
اکلیپس کراس برقی روی پلتفرم CMF-EV ساخته شده که با رنو مگان E-Tech، سنیک E-Tech، نیسان لیف و آریا نیز به کار رفته است. کراساوور جدید میتسوبیشی در نسخه اولیه با یک موتور الکتریکی در جلو عرضه میشود که ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد. این موتور با یک پکیج باتری ۸۷ کیلووات ساعتی همراه شده که بردی در حدود ۶۰۰ کیلومتر را فراهم میکند. این باتری از شارژ سریع تا ۱۵۰ کیلووات پشتیبانی میکند. میتسوبیشی همچنین تأیید کرده که یک نسخه ارزانتر نیز با مشخصات فنی ضعیفتر (احتمالاً با موتور ۱۶۸ اسب بخاری و باتری ۶۰ کیلووات ساعتی) در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد.
تولید میتسوبیشی اکلیپس کراس برقی جدید از سهماهه چهارم سال ۲۰۲۵ در کارخانه دوئه فرانسه آغاز میشود. این خودرو قرار نیست به بازارهایی مانند آمریکای شمالی راه پیدا کند اما میتسوبیشی تأیید کرده که یک کراساوور برقی دیگر که کمی کوچکتر و بر پایه نیسان لیف جدید است، در تابستان ۲۰۲۶ برای آن منطقه عرضه خواهد کرد.