میتسوبیشی به دلیل فروش پایین، تولید خودرو در چین را پایان میدهد
بازار خودروی بزرگ چین بسیار رقابتی است و به همین دلیل، برخی از برندهای مشهور جهانی در این کشور با مشکل مواجه میشوند. یکی از این برندها میتسوبیشی است که ظاهراً تصمیم گرفته به تولید خودرو در چین پایان دهد. به گزارش Nikkei Asia، میتسوبیشی قصد دارد جوینت ونچر خود با گروه خودروسازی گوانگژو یا همان گک را منحل کند. جوینت ونچر گک میتسوبیشی در سال 2012 تأسیس شد و فروش آن در سال 2018 با 140 هزار دستگاه به اوج رسید. سال گذشته اما فروش این جوینت ونچر به 38,550 دستگاه کاهش یافت که حدود 60 درصد از سال 2021 کمتر بود.
تولید این شرکت در استان هامان چین در مارس امسال متوقف شده و ظاهراً میتسوبیشی قصد ازسرگیری تولید را ندارد. البته این کارخانه تعطیل نخواهد شد زیرا احتمالاً گک از آن برای تولید خودروهای الکتریکی استفاده خواهد کرد. این شرکت چینی 50 درصد از سهام جوینت ونچر را در اختیار دارد درحالیکه سهم میتسوبیشی موتورز 30 درصد است. 20 درصد باقیماندهٔ سهام نیز متعلق به گروه میتسوبیشی کورپوریشن است. به گفتهٔ نیکی آسیا، گک میتسوبیشی بهعنوان یک نهاد تجاری به حیات خود ادامه خواهد داد اما میتسوبیشی سرمایهٔ خود را بیرون خواهد کشید.
گزارش شده این سرمایه به بخش جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیهٔ میتسوبیشی منتقل خواهد شد زیرا این مناطق حدود یکسوم فروش سالانهٔ شرکت را به خود اختصاص دادهاند. میتسوبیشی اما تنها برند ژاپنی نیست که در چین روند نزولی داشته زیرا سهم خودروسازان سرزمین آفتاب تابان از بازار چین در سال 2022 به 18.3 درصد رسیده که 2.8 درصد کمتر از سال قبل است. به همین دلیل، میتسوبیشی تمرکز خود را روی بازارهای دیگر گذاشته است. این شرکت بهتازگی نسل جدید پیکاپ ترایتون را معرفی کرد درحالیکه کراساوور کوچک Xforce را هم برای جنوب آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا تدارک دیده است. این شرکت همچنین نسخهٔ ریبج شدهٔ رنو کلیو را هم با نام کلت برای بازار اروپا معرفی کرده است.