اسپرت سه‌چرخ! معرفی و مقایسه واندرهال لاگونا با رقبا

یک‌شنبه 23 اسفند 1394 - 06:30
مطالعه 13 دقیقه
Polaris-Slingshot-330
اکثر ما با شنیدن نام خودروی سه‌چرخ یاد وانت‌های مزدا که در دهه 40 شمسی در کشورمان مونتاژ می‌شدند می‌افتیم و یا نهایتاً خودروی انگلیسی رلاینت رابین...
تبلیغات

اکثر ما با شنیدن نام خودروی سه‌چرخ یاد وانت‌های مزدا که در دهه 40 شمسی در کشورمان مونتاژ می‌شدند می‌افتیم و یا نهایتاً خودروی انگلیسی رلاینت رابین را به‌عنوان خودروی سه‌چرخه می‌شناسیم. به دلیل اینکه بیشتر خودروهای سه‌چرخه خودروهایی ضعیف، کوچک و ناپایدار هستند شاید مفهوم خودروی اسپرت سه‌چرخ دور از ذهن به نظر برسد اما شرکت مورگان با معرفی مدل 3 Wheeler به‌عنوان خودرویی اسپرت در سال 2011 این رویکرد را عوض نمود. مورگان درگذشته خودروهای سه‌چرخ زیادی تولید می‌کرد و 3 Wheeler جدید را نیز با ظاهری کلاسیک و شبیه به سه‌چرخه‌های قدیمی خود عرضه کرد. این خودرو به دلیل خاص و جالب بودن طرفداران زیادی پیداکرده و از فروش خوبی برخوردار شد. به همین دلیل شرکت‌های دیگری هم به فکر ساختن خودروهای اسپرت سه‌چرخ افتادند که ازجمله آن‌ها می‌توان به پولاریس Slingshot اشاره کرد.

به‌تازگی شرکت آمریکایی «واندرهال» نیز اسپرت سه‌چرخه‌ای را بانام «لاگونا» برای رقابت با مورگان عرضه کرده است. در ادامه به معرفی و بررسی این سه‌چرخه جدید و مقایسه آن با مورگان 3 Wheeler و پولاریس Slingshot می‌پردازیم.

درحالی‌که مورگان با نگاه به گذشته و به‌صورت کلاسیک طراحی‌شده است، لاگونا طراحی کاملاً مدرنی دارد. فریم این خودرو از جنس آلومینیوم و بدنه و سقف آن از فیبر کربن است که موجب کاهش وزن آن تا تنها 700 کیلوگرم شده است.

واندرهال لاگونا ترکیبی از موتورسیکلت و خودرو محسوب می‌شود و می‌توان آن را «اتوسیکلت» نامید ولی به‌عنوان موتورسیکلت مجوز گرفته اما برای رانندگی با آن نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی موتورسیکلت نیست و با گواهینامه رانندگی خودرو هم می‌شود با آن رانندگی کرد چراکه این وسیله مجهز به شیشه جلو، کمربند ایمنی و میله‌های ایمنی پشت صندلی‌هاست که ایمنی رانندگی با یک خودرو را برای آن فراهم می‌کند.

این سه‌چرخه اسپرت مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 1.4 لیتری 14 سوپاپ توربو با 200 اسب بخار قدرت و 271 نیوتن متر گشتاور است (متعلق به اوپل) که شاید قدرت زیادی برای خودرویی اسپرت به نظر نرسد اما وقتی در کنار وزن کم آن قرار می‌گیرد باعث می‌شود که خودرو بسیار قویی‌تر ازآنچه هست احساس شود و ظرف فقط 4.5 ثانیه به‌سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست یابد. انتقال این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک 6 سرعته پدل شیفت صورت می‌گیرد و حداکثر سرعت آن نیز به‌صورت الکترونیکی بر روی 235 کیلومتر در ساعت محدودشده است که سرعت فوق‌العاده‌ای برای یک سه‌چرخه محسوب می‌شود.

هرچند ممکن است با نگاه از بیرون، واندرهال لاگونا خودرویی کوچک و تنگ به نظر برسد اما وقتی وارد آن می‌شوید تا حد تعجب‌برانگیزی جادار است و حتی اشخاصی با قد بیش از 180 سانتیمتر هم در آن احساس تنگی نمی‌کنند. این خودرو به‌صورت استاندارد رودستر و بدون سقف است اما امکان سفارش نمونه سقف دار نیز وجود دارد که در کنار گرم‌کن صندلی‌ها امکان رانندگی در آب‌وهوای بارانی و سرد را هم فراهم می‌کند. البته سقف به‌صورت دستی قابل برداشتن یا نصب کردن است. در داخل نیز از قطعات محصولات جنرال موتورز مانند شورلت اسپارک و اوپل آسترا استفاده زیادی شده است.

سواری با این خودروی سه‌چرخ بسیار سرگرم‌کننده است به‌طوری‌که رانندگی در بزرگراه‌ها بسیار لذت‌بخش است و حتی ماندن در ترافیک هم با آن قابل‌تحمل می‌شود. بعلاوه برخورداری از مرکز ثقل پایین و طراحی منحصربه‌فرد موجب شده که قدرت مانور بالایی داشته باشد. لاگونا ظاهر جالبی دارد که در خیابان جلب‌توجه زیادی می‌کند و بسیاری آن را خودرویی جذاب می‌دانند.

اما این سه‌چرخه باقیمت 77 هزار دلار در ایالات‌متحده، به‌هیچ‌عنوان خودروی ارزانی نیست و در قبال این قیمت فقط امکاناتی چون تهویه مطبوع دستی، گرم‌کن صندلی‌ها و سیستم صوتی 600 واتی استریو باقابلیت اتصال به بلوتوث دریافت می‌کنید که آن را در برابر خودرویی چون کاترهام به‌عنوان رقیب مستقیم قرار می‌دهد؛ اما چرا بجای خرید یک مزدا MX-5 باقیمتی به‌مراتب کمتر باید سراغ لاگونا رفت؟ جواب فقط جلب‌توجه است!

واندرهال لاگونا در برابر مورگان 3 Wheeler و پولاریس Slingshot

ابتدا از مورگان به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت‌کننده شروع می‌کنیم. این سه‌چرخه مجهز به پیشرانه 2 سیلندر V شکل 2 لیتری متعلق به هارلی دیویدسون است که 116 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت این پیشرانه که هواخنک بوده و در بیرون از خودرو نصب‌شده است توسط گیربکس 5 سرعته دستی مزدا منتقل می‌شود. هرچند این خودرو با 575 کیلوگرم وزن سبک‌ترین خودروی این رقابت محسوب می‌شود اما کمترین قدرت را داشته و به همین دلیل در شتاب صفرتا 96 کیلومتر با 6.0 ثانیه کندترین عضو گروه است. مورگان قیمت پایه‌ای برابر با 52 هزار دلار دارد که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از لاگونا است.

پولاریس اما ظاهری تهاجمی دارد که آن را تا حدودی به موتورسیکلت‌ها شبیه کرده است. هرچند که به KTM X-Bow هم شباهت دارد. این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 2.4 لیتری متعلق به پونتیاک سولستیس نیرو می‌گیرد که 173 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند وزن آن با 794 کیلوگرم سنگین‌تر از لاگونا است اما در شتاب صفرتا 96 تقریباً یکسان با آن عمل کرده و عدد 4.6 ثانیه را به ثبت می‌رساند. انتقال نیرو هم بر عهده گیربکس 5 سرعته دستی است. پولاریس Slingshot در نمونه پایه 20 هزار دلار قیمت دارد که این رقم در مدل فول به 24 هزار دلار می‌رسد که بازهم بسیار کمتر از دو رقیب دیگر است.

اگرچه لاگونا 130 کیلوگرم سنگین‌تر از مورگان است اما قدرت بیشترش این اضافه‌وزن را جبران می‌کند تا بتواند حتی شتاب بیشتری از آن داشته باشد. برخلاف مورگان که لاستیک‌های جلوی بسیار باریکی دارد، لاگونا مجهز به لاستیک‌های پهن‌شده است به‌طوری‌که در جلو رینگ‌های 19 اینچی با لاستیک‌های 235 بکار گرفته رفته است و برای تک‌چرخ عقب هم از رینگ 20 اینچی به همراه لاستیک 315 استفاده‌شده است که این امر پایداری آن را تضمین می‌کند. تفاوت عمده لاگونا با پولاریس و مورگان در این است که دو خودروی مذکور دیفرانسیل عقب بوده و قدرت موتور توسط تسمه به تک‌چرخ عقب منتقل می‌شود اما در لاگونا نیرو به چرخ‌های جلو انتقال میابد.

جدول مشخصات فنی

Morgan 3 Wheeler

Polaris Slingshot

Vanderhall Laguna

قیمت پایه

52 هزار دلار

20 هزار دلار

77 هزار دلار

پیشرانه

2 سیلندر 2 لیتری

4 سیلندر 2.4 لیتری

4 سیلندر 1.4 لیتری

قدرت

116 اسب بخار

173 اسب بخار

200 اسب بخار

گشتاور

180 نیوتن متر

225 نیوتن متر

271 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

6 سرعته اتوماتیک پدل شیفت

محور محرک

عقب

عقب

جلو

شتاب صفرتا 96 کیلومتر

4.5 ثانیه

4.6 ثانیه

6 ثانیه

حداکثر سرعت

185 کیلومتر در ساعت

210 کیلومتر در ساعت

235 کیلومتر در ساعت

وزن خالص

575 کیلوگرم

794 کیلوگرم

700 کیلوگرم

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.