آپریلیا RSV4 Factory: دشمن دیرینه دوکاتی

چهارشنبه 21 آذر 1397 - 15:30
مطالعه 4 دقیقه
Aprilia RSV4 1100 02
نزاع بین آپریلیا و دوکاتی سال‌ها است که ادامه دارد. این دشمنی در سال 2004 آغاز شد، زمانی که آپریلیا جانی تازه در کالبد مدل RSV 1000 R با موتور دو...
تبلیغات

نزاع بین آپریلیا و دوکاتی سال‌ها است که ادامه دارد. این دشمنی در سال 2004 آغاز شد، زمانی که آپریلیا جانی تازه در کالبد مدل RSV 1000 R با موتور دو سیلندر وی شکل 60‌درجه دمید. این عمل باعث پایان سلطه دوکاتی با مدل 998 خود بر بازار سوپربایک‌ها شد. RSV 1000 R با استفاده از فناوری آپریلیا در مسابقات جهانی سوپربایک طراحی و ساخته‌شده بود. از آن زمان تابه‌حال رقابت این دو سازنده ایتالیایی همچنان ادامه دارد و باعث خلق موتورسیکلت‌های هیجان‌انگیزی برای استفاده در جاده‌ها و بر روی پیست شده است.

زمانی که قوانین SBK (فدراسیون مسابقات جهانی سوپربایک) تغییر کرد، آپریلیا مدل توانمند RSV4 1000 را ساخت و دوکاتی مدل Panigale 1099 را جایگزین مدل 1098 Testastretta نمود.

در حال حاضر آپریلیا تمرکز خود را روی مسابقات موتوجی‌پی گذاشته است؛ اما مدل RSV4 1000 هنوز هم نقش مهمی در این شرکت بازی می‌کند. گرچه در حال ‌حاضر از پشتیبانی کامل کارخانه بهره نمی‌برد و با حریفی قدرتمند دست‌وپنجه نرم می‌کند.

دوکاتی سال گذشته از مدل Panigale V4 خود رونمایی کرد. آپریلیا در جواب به این رقیب تازه‌نفس خط تولید مدل جدید RSV4 1100 2019، قوی‌ترین و زیباترین RSV4 تاکنون را، به‌ راه انداخت.

آپریلیا موتور وی شکل چهار سیلندر ۶۵ درجه RSV4 را با افزایش حجم موتور مدل Tuono 1100 ساخت است. برای دستیابی به حداکثر قدرت ممکن و عدم‌تخطی از استاندارد یورو۴ مهندسان آپریلیا ضریب تراکم 13.6/1 را با چهار دریچه گاز 48 میلی‌متری با دو انژکتور در هرکدام و سوپاپ‌های بزرگ ترکیب کردند.

سیستم روان کاری دارای پمپ روغن بزرگ‌تری شده تا جریان روغن را افزایش دهد و دمای روغن تحت کنترل باقی بماند. پمپ روغن دیگری نیز به‌منظور تغذیه افشانه‌های روغن در زیر هر سیلندر برای خنک کاری بیشتر پیستون‌ها مورداستفاده قرارگرفته است.

نتیجه تمام این تغییرات ساخت موتوری جمع‌وجور است که قادر به تولید 217 اسب بخار در ۱۳۲۰۰ دور در دقیقه است که تنها ۲۰۰  دور در دقیقه بیشتر از موتور RSV4 RR با ۲۰۱ اسب بخار است.

این اعداد نشان از تیونینگ گسترده بر روی این موتور است. مورد بعدی که توانایی‌های ارتقا یافته این موتور را نشان می‌دهد گشتاور ۱۲۲ نیوتن متری در ۱۱ هزار دور در دقیقه است.

سیستم کنترل موتور APRC آپریلیا اطمینان می‌یابد که این نیروگاه با حداکثر توانایی به انجام وظایف خود پپردازد. APRC همچنین شامل تنظیمات هشت مرحله‌ای کنترل کشش، کنترل تک‌چرخ، کنترل شتاب گیری، کوئیک شیفتر و کروز کنترل نیز می‌شود.

آپریلیا با همکاری بوش، سیستم ABS مختص به خود با توانایی کنترل در سرپیچ را توسعه داده که بااتصال به سیستم اطلاعات و سرگرمی موتورسیکلت قابلیت تعریف تنظیمات مختلف به‌صورت مجزا برای هر پیچ در پیست را دارا است. پاسخ‌دهی دریچه گاز در سه حالت اسپرت، پیست و بارانی قابل تنظیم است.

موتور جدید در بین شاسی دوقسمتی آپریلیا مهارشده است اما این شاسی دستخوش تنظیمات دقیقی شده که باعث توزیع دقیق وزن، بهتر شدن هندسه فرمان و درنتیجه بهتر شدن دینامیک رانندگی عالی RSV4 شده است.

برای سیستم تعلیق از قطعات باکیفیت öhlins استفاده‌شده است، دوشاخ وارونه ۴۳ میلی‌متری NIX در جلو و کمک‌فنر TTX در عقب.

RSV4 1100 بر روی چرخ‌های 120/70R17 در جلو و 200/55R17 در عقب به حرکت درمی‌آید.

وظیفه کاهش سرعت بر عهده برمبو نهاده شده است. دیسک‌های ۳۳۰ میلی‌متری جلو دارای جدیدترین کالیپرهای چهار پیستون این سازنده بانام Stylema هستند. این کالیبرها جمع‌وجور تر و سبک‌تر از مدل یک‌تکه M50  هستند.

دقت در طراحی حتی در طراحی بدنه RSV4 هم رسوخ کرده است. بدنه فیبر کربنی موتورسیکلت دارای بالچه‌هایی است که توانایی تولید نیروی رو به پایین در سرعت‌های بالا را دارند. به خاطر استفاده از مواد سبک‌وزن همچون فیبر کربن در بدنه، تیتانیوم در سیستم اگزوز آکراپوویچ و باتری لیتیومی بوش وزن موتورسیکلت به ۱۹۸ کیلوگرم محدود شده است.

منبع: cycleworld

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.