تصادفات متداول موتورسواران و راههای پیشگیری – جمع بندی
با توجه به اینکه بخش عظیمی از مرگ و میرها و معلولیتهای مربوط به تصادفات رانندگی در ایران به موتورسیکلتها اختصاص دارد، نیاز به افزایش سطح آگاهی موتورسواران از حوادثی که در کمین آنها هستند، به شدت احساس میشود. از این رو در سایت پدال تلاش شد در مطلبی 10 قسمتی بسیاری از حوادث و اشتباهات متداول موتورسوارن و به ویژه تازه کاران، مورد بررسی قرار گرفته و برای هر کدام از آنها راههایی برای پیشگیری پیشنهاد شود. امید است گامی در جهت کاهش این اتفاقات ناگوار پیموده شده و بخشی از خلأ آموزشی مربوط به این بخش کاسته شده باشد.
در اینجا به منظور یادآوری و کاهش پراکندگی، مطالب ذکر شده در قالب 17 نکته به صورت خلاصه جمع بندی شده است.
جمع بندی:
- از کلاه ایمنی مرغوب استفاده کنید
- با سرعت مناسب رانندگی کنید
- ترمز گرفتن اصولی را یاد بگیرید
- فاصلهٔ ایمنی را رعایت کنید
- اگر رانندهٔ پشتی شما فاصله ایمنی را رعایت نمیکند کنار کشیده و به وی اجازهٔ عبور دهید
- سر پیچ از ترمز گرفتن بپرهیزید
- همواره در حال برنامه ریزی و انتخاب مسیر مناسب برای فرار از حادثه احتمالی باشید
- هر جایی که از محدودهٔ دیدتان خارج است را مانع در نظر بگیرید
- از راندن در نقاط کور رانندگان بپرهیزید
- با فرض اینکه نامرئی هستید رانندگی کنید و روی جمع بودن حواس رانندگان حساب نکنید
- از کنار اتومبیلهای پارک کرده عبور نکنید (آهسته عبور کنید)
- از خودروهای سنگین دوری کنید
- همیشه در حال هوشیاری کامل رانندگی کنید
- متناسب با شرایط جوی و جادهای برانید و تغییرات لغزندگی جاده را در رانندگی خود لحاظ کنید.
- از تغییر لاین ناگهانی و لایی بازی بپرهیزید
- در ساعات شب که رانندگان خطرناک حضور پر رنگ تری دارند، دید محدودتر است و از پلیس خبری نیست دقتتان را دو چندان کنید.
- از سلامت بوق و چراغهای موتورتان اطمینان حاصل کنید
در پایان خدمتتان عرض میشود که این مطالب با هدف بالا رفتن آگاهی موتورسواران عزیز جمع آوری شدهاند و دلیل اینکه در این متن شما به عنوان فرد تصادف کننده مطرح شدهاید کمک به تصور شما از موقعیت و کاهش دادن این توهم که حادثه تنها برای دیگران اتفاق میافتد، بوده است و شخص نگارنده خود را از هر گونه قصد و غرضی بر جان و مال شما مبری دانسته و برایتان لحظات موتور سواری بسیار شیرینی را به دور از حادثه آرزومند است!
در اینجا نیاز است از تمام دوستانی که در طول تکمیل این سری مطلب با ما همراه بوده و با نظرات خوب خود به تکمیل مطالب پرداخته و انگیزه بخش ادامهٔ آن بودند سپاسگزاری نمایم.
با این جمله سخن به پایان میبرم:
موتورسیکلت امن است مادامی که سوارش بداند چقدر خطرناک است!
مروری سریع بر همه قسمت های پیشین:
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش اول: قفل شدن چرخ جلو
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش دوم: قفل شدن چرخ عقب
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش سوم: ورود با سرعت زیاد به پیچ و ترمز گرفتن در آن
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش چهارم: رانندهای در چهار راه، مسیر شما را سد میکند
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش پنجم: عبور از مسیر یا شیء لغزنده در حین گذر از پیچ تند
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش ششم: اتومبیل کناری فرمان را به سمت شما میگیرد
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش هفتم: زیر گرفته شدن توسط خودرو
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش هشتم: باز شدن ناگهانی درب خودروی پارک شده
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش نهم: زیر گرفته شدن توسط خودروهای سنگین
- تصادفات و حوادث متداول موتورسواری و راههای پیشگیری – بخش دهم: زمین خوردن در جادهٔ لغزنده