250 سیسیهای پلاک شدنی: مگلی 250
شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور کند، این باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم،250 سیسیهایی هستند که پلاک نمیشوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از 250 سیسی و 250 سی هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند؛ البته اگر این موتورها قانونی وارد کشور شده باشند، میتوانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان و دریافت مجوز تردد، پنج شنبه – جمعهها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.
ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به برسی کیفیت و ویژگیهای موتورسیکلتهایی با حجم 250 سیسی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم میشوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.
1- مگلی 250 سیسی
این موتور محصول کمپانی MEGELLI کشور انگلیس بوده و در ایران نیز توسط شرکت کویرموتور مونتاژ میشود. نقطه قوت این موتور نسبت به سایر رقبای خود، وزن پایین آن است (130 کیلوگرم) که شتاب 0 تا 100 هفت ثانیه را با برای این موتور به ارمغان آورده. ظاهر جذاب و رنگبندی متنوعی (قرمز، مشکی، زرد، آبی، سبز، سفید) که از سوی شرکت کویر برای این موتور ارائه میشود در کنار قیمت حدوداً یازده میلیون تومانی از دیگر دلایل محبوبیت این موتورسیکلت در بازار ایران است. به این دلیل این قیمت را از جمله دلایل محبوبیت این موتورسیکلت برشمردیم که مگلی ارزانترین 250 سی سی موجود در ایران در کلاس اسپرت است.
طراحی جذاب
وقتی از ظاهر مگلی بهعنوان یکی از علل جذابیت آن نام میبریم، منظورمان تنها در داشتن یک فلاپ با ظاهری اسپرت و حرفهای خلاصه نمیشود. مگلی در کنار فلاپ زیبای خود از طراحی زیبایی برای چراغهای جلو بهره میبرد، طراحی با دو چراغ بهخودیخود امری منحصربهفرد محسوب میشود که خیلی کم برای موتورهایی در این حجم و حتی بالاتر استفاده میشود. طراحان اروپایی مگلی به خوبی از پس این طراحی برآمده و این دو چراغ را به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار دادهاند.
اما خاصترین ویژگی ظاهری مگلی 250 را میتوان طراحی اگزوز آن دانست. اگزوز این موتورسیکلت برخلاف اکثر موتورسیکلتها که اگزوزشان در کنار چرخ عقب قرار میگیرد، از لابهلای فریم عبور کرده و بهموازات زیر زین از پشت بدنه بیرون آمده تا نمایی جذاب برای آن به وجود آورد.
این طراحیهای زیبا فقط مختص نمای بیرونی مگلی نیست و راننده هم در حین هدایت موتورسیکلت از یک صفحه سنجشگر (سرعتسنج، کیلومتر شمار و...) دیجیتالی زیبا بهره میبرد.
سیستم خنککننده:
اگر قرار باشد با موتورسیکلت خود یک مسافت طولانی را طی کنید (مثل مسافرت رفتن)، یا مسافت کوتاهتری را با سرعتی زیاد (مسابقه دادن) ، و موتور شما هم با هوا خنک شود (اصطلاحاً هوا خنک گفته میشود)، قطعاً یا به مقصد نمیرسید و یا وقتی میرسید، تمام اجزای انجین موتورسیکلت شما از شدت حرارت وارده صدمات جدی دیدهاند و دیگر آن موتور برایتان موتور نخواهد شد.
راهحل این مشکل استفاده از موتورسیکلتهایی است که از سیستمهای مایع خنک بهره میبرند. مایع خنک یعنی یا با آب خنک میشوند که بهترین حالت آن است و یا با روغن خنک میشود. سیستم خنککننده مگلی 250 نیز آبخنک است که این مورد را هم میتوان از دیگر نقاط قوت مگلی بهحساب آورد.
نقاط ضعف
مهمترین نقطهضعف این موتورسیکلت، استفاده از سیستم سوخترسانی کاربراتور میباشد. درحالیکه کمپانیهای بزرگ دنیا به دنبال ارتقا و هوشمند سازی هرچه بیشتر سیستمهای سوخترسانی انژکتوری بهمنظور کیفیت هرچه بیشتر و کاهش آلایندگی هوا هستند، خیلی عجیب به نظر میرسد که هنوز هم مگلی با سیسیم کاربراتور تولید میشود.
اما بیشترین نارضایتی مگلی سواران از کیفیت پایین مونتاژ، خشکی و کیفیت پایین قطعات این موتورسیکلت است. بهطوریکه وقتی پای صحبت کسانی که مگلی دارند مینشینیم، از اینکه مجبورند مدام قطعات مختلف را سرویس کنند یا اینکه قطعه جدیدی جایگزین آن کنند ناراحتاند، به زبان خودمانیتر بر این عقیدهاند که" مگلی همیشه تو خرجه" ؛ ولی به دلیل شتاب بالا و سرعت 180 کیلومتر بر ساعتی، این موتورسیکلت همچنان نزد آنها محبوب است.
سیستم ترمز
وقتی قرار است از سواری خود با سرعت بالا لذت ببرید، طبیعتاً به یک سیستم ترمز ایمن با عملکرد مناسب نیاز خواهید داشت که مگلی با استفاده از دیسک 135 میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب خود تا حدودی خیال شما را راحت میکند. ولی برای موتوری با این سرعت و شتاب، رانندگان توقع ترمزی با دو دیسک را در چرخ جلو را دارند که متأسفانه مگلی فقط از یک دیسک 245 میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی، بهره میبرد.
سایر مشخصات مگلی 250سیسی:
نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
حداکثر توان: 19.7 کیلووات (27 اسب بخار) در 9000 دور در دقیقه
چیدمان سوپاپها: 4 سوپاپ، SOHC
جعبهدنده: 6 دنده
مصرف سوخت تقریبی: 2.98 لیتر در هر 100 کیلومتر
2. مگلی 250 سیسی تیپ 2
وقتی صحبت از عرضهی مگلی تیپ 2 شد، خیلیها توقع داشتند که شاهد تغییر سیستم سوخترسانی مگلی از کاربراتور به انژکتور باشند، ولی مگلی تیپ 2 با همان ظاهر و مشخصات تیپ 1 و البته چند تغییر کوچک راهی بازار شد که تغییرات زیر را شامل میشود:
- استفاده از تایرهای VEE RUBBER نوع Gekko Star Street Plusکه خاصیت چسبندگی بیشتری به سطح جاده را دارند.
- صفحه سنجشگرها با ابعاد بزرگتر و امکانات بیشتر.
- تغییر در کرپیها.
- وجود کمک دوشاخ جلو از نوع وارونه (Upside Down)
پایان قسمت اول
در قسمت بعد به برسی موتورسیکلت دایلیم 250 خواهیم پرداخت .