250 سیسیهای پلاک شدنی: دایلیم 250
شاید اولین چیزی که با دیدن این تیتر نسبتاً عجیب غریب به ذهنتان خطور میکند، این موضوع باشد که با وجود قانونی بودن و پلاک شدن موتورهایی با این حجم، 250 سیسی هایی هستند که پلاک نمیشوند. اگر همین تصور در ذهنتان ایجاد شده، باید بگویم که دقیقاً درست است. در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از 250 سیسی و 250 سیسی هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند؛ البته اگر این موتورها قانونی وارد کشور شده و سند دار باشند، میتوانید با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان ، و دریافت مجوز تردد، پنج شنبه – جمعهها را با خیال راحت و عدم ترس از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.
ما هم در این مطلب سعی داریم تا در چند قسمت مختلف به بررسی کیفیت و ویژگیهای موتورسیکلتهایی با حجم 250 سی سی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم میشوند، بپردازیم و اطلاعات مناسبی را در اختیار خوانندگان محترم سایت پدال قرار دهیم.
در قسمت اول به بررسی تیپ یک و دو مگلی 250 پرداختیم و همانطور که وعده داده بودیم در این قسمت به سراغ دایلیم 250 خواهیم رفت.
3- دایلیم 250 سیسی
کمپانی DAELIM کشور کره جنوبی، در سال 2011 محصول جدید خود را با نام VJF 250 و در طبقهبندی اسپورت به بازار ارائه نمود. این موتورسیکلت در ایران توسط شرکت کویرموتور با نام DAELIM VJF 247 (دایلیم وی. جِی. اِف. 247) مونتاژ شده و به فروش میرسد.
انجین:
دایلیم از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه با حجم 247 سیسی بهره میبرد که توانسته قدرت 17.3 کیلوواتی (معادل 23.5 اسب بخار) در 9000 دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت به ارمغان بیاورد. این 23.5 اسب بخار دقیقاً یعنی 3.5 اسب بخار کمتر از قدرت انجین مگلی 250 و با توجه به وزن 162 کیلوگرمی دایلیم (32 کیلو بیش از مگلی)، این انجین شتاب خیلی خوبی برای دایلیم به همراه نداشته است آنچنان که زمان رسیدن سرعت از صفر تا صد در حدود 9 ثانیه به طول خواهد انجامید، پس خیلی روی شتاب این موتورسیکلت حساب باز نکنید.
حداکثر سرعت اسمی دایلیم 155 کیلومتر بر ساعت بوده و در عمل نیز حداکثر به سرعت 145 کیلومتر بر ساعت در جاده کفی خواهد رسید که این سرعت محصول نیروی حاصل از قدرت حداکثر گشتاور 18.9 نیوتون متر در 7000 دور در دقیقه انجین دایلیم است که به چرخ عقب منتقل میشود.
سیستم سوخترسانی دایلیم اما کاملاً بهتر و بروزتر از مگلی است چراکه برخلاف مگلی، دایلیم از سیستم انژکتور برای تزریق بنزین به انجین استفاده میکند که این ویژگی لرزش کمتر، مصرف سوخت کمتر و هوای پاکتری را در پی خواهد داشت.
طراحی ظاهری:
ظاهر همیشه در جذب مشتری و ایجاد کشش برای یک محصول تجاری حرف اول را میزند و این تأثیر وقتی مخاطبان اصلی شما از نسل جوان هستند دوچندان خواهد شد. اما به نظر میرسد که تیم طراحی دایلیم خیلی در ایجاد ظاهری جذاب موفق نبوده است؛ چرا که دایلیم نه فلاپ چندان جذابی دارد و نه شاکله چشمنوازی، این موارد را هم که کنار بگذاریم، چراغهای جلو طراحی خیلی بزرگ و ناهمگونی نسبت به بدنه دارند. به نظر میرسد که طراح قصد داشته تا چراغها را چیزی شبیه به چراغهای دربی 160سیسی در آورد ولی در انجام این کار کاملاً ناموفق بوده است.
نقاط قوت:
سیستم ترمز قوی: دایلیم با این که سرعت و شتاب خیلی بالایی ندارد اما سیستم ترمز خیلی خوب و مطمئنی بر روی آن استفاده شده است. دو عدد دیسک 240 میلیمتری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی در چرخ جلو و دیسک 130 میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب، قدرت ترمز خوبی برای این 250 سیسی کرهای به وجود آورده، به حدی که میتوان گفت در این زمینه حتی از دیگر هموطنش یعنی هیوسانگ Gt250r هم نمره بهتری کسب میکند.
سیستم خنککننده دایلیم هم بهمانند مگلی آبخنک است (انواع سیستمهای خنککننده در قسمت اول توضیح داده شده است)، پس شما میتوانید برای پیمودن مسافتهای طولانی روی این موتورسیکلت حساب باز کنید.
مهمترین ویژگی دایلیم ارگونومی و طرز قرارگیری مناسب راکب است. وقتی روی دایلیم مینشینید خیلی زود نرمی و راحتی زین و همینطور هندلینگ خوب این موتورسیکلت که حاصل داشتن لاستیکهایی با کیفیت و پهنای مناسب است و موجب شده تا در پیچها حرکت اضافی از موتورسیکلت سر نزند، شما را به یک مسافرت طولانی دعوت میکند.
سیستم فنربندی دایلیم در نوع خود بسیار خوب عمل کرده و ضربههای وارده از دستاندازها و موانع را بهراحتی جذب میکند و میتوانیم دایلیم را نرمترین موتورسیکلت در بین رقبا بدانیم. همچنین قطعات به کار در این موتورسیکلت نرمی و کیفیت نسبتاً قابل قبولی دارند و همین مسئله باعث میشود تا نیاز و مراجعه کمتری به تعمیرگاهها داشته باشد، پس موتورسیکلت بالنسبه کمخرجی خواهد بود.
نقاط ضعف:
مهمترین نقطهضعفی که به آن اشاره کردیم شتاب و سرعت پایین است.
سایر مشخصات دایلیم 250:
- نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
- حداکثر توان: 17.3 کیلووات (23.5 اسب بخار) در 9000 دور در دقیقه
- چیدمان سوپاپها: 4 سوپاپ، DOHC
- جعبهدنده: 5 دنده
- مصرف سوخت تقریبی: 2.99 لیتر در هر 100 کیلومتر
- گنجایش مخزن سوخت: 15 لیتر
- تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی
- تعلیق عقب: کمکفنر تکی (monoshock)
- تایر جلو: 110/70-17, SWALLOW
- تایر عقب: 140/60-17, SWALLOW
قیمت: در حال حاضر دایلیم 250 سیسی در تیپ یک به قیمت دوازده میلیون تومان و در تیپ 2 با قیمت دوازده و نیم میلیون تومان به فروش میرسد و عنوان دومین موتور اسپرت ارزان در حجم 250 سیسی بعد از مگلی را در اختیار دارد.
4- دایلیم 250 سیسی تیپ 2:
در کشور کره جنوبی برای دایلیم 250 مدلی به نام تیپ 2 وجود ندارد، اما کمپانی سازنده در سال 2012 این محصول را با چند تغییر خیلی جزئی در ظاهر، راهی بازار نمود تا شاید جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد کند. تا وقتی که این تغییرات به بهانه مدل سال باشند خیلی اتفاق دردآوری رخ نداده است اما اگر قرار است همین مدل در ایران با نام تیپ 2 و با مبلغی بالغ بر پانصد هزار تومان اضافهتر از تیپ یک به فروش برسد، به نظر خیلی خوشایند نیست؛ چرا که اگر مگلی در تیپ 2 با همین اختلاف قیمت به بازار عرضه و با استقبال خوبی روبهرو شد، چند تغییر اساسی در کمک دوشاخ جلو، لاستیکها، کرپیها و صفحه سنجشگر داشت اما دایلیم 250 تیپ 2 همین چند تفاوت ناچیز را نسبت به تیپ یک دارد:
- تغییر در زین ترکنشین
- تغیر در استیکر فلاپ
- رنگبندی قرمز و سفید
- تغییر لوگوی DAELIM
پایان قسمت دوم
در قسمت بعد به سراغ بررسی هیوسانگ 250 خواهیم رفت.