پیروزی یاماها، انتقام جویی هوندا

دوشنبه 18 آبان 1394 - 15:51
مطالعه 12 دقیقه
MotoGP Valencia 2015  Lorenzo
دیروز (17 آبان 1394) موتوجی‌پی دوستان و موتورسواران این مسابقات، خود را به شهر والنسیای اسپانیا رسانده بودند تا در پیست Ricardo Tormo این شهر...
تبلیغات

دیروز (17 آبان 1394) موتوجی‌پی دوستان و موتورسواران این مسابقات، خود را به شهر والنسیای اسپانیا رسانده بودند تا در پیست Ricardo Tormo این شهر مرحله پایانی مسابقات امسال را برگزار کنند، مرحله که فقط دو نفر شانس آن را داشتند تا با درخشش خود، عنوان قهرمان جهان در سال 2015 را از آن خود کنند. البته اینکه هر دوی این دو نفر (هم والنتینو روسی و هم خورخه لورنزو) از تیم یاماها بودند دلیلی برای کم شدن جذابیت این مسابقه نبود چراکه فقط یک نفر قهرمان جهان می‌شود و این عنوان به تیم نخواهد رسید؛ پس همه منتظر یک جنگ تمام‌عیار بودند.

این پیست با طول چهار کیلومتر کوتاه‌ترین پیست در بین پیست‌هایی بود که مسابقات امسال در آن برگزار شد و 110 هزار نفر نیز خود را به این پیست رسانده بودند تا مسابقه را از نزدیک تماشا کنند.

آنچه گذشت:

دو هفته قبل و پیش از آنکه چراغ سبز در نقطه استارت پیست خیس Sepang مالزی، به نشانه شروع مرحله هفدهم رقابت‌های موتوجی‌پی 2015 روشن شود، موتوجی‌پی دوستان منتظر بودند تا شاید قهرمانی یکی از موتورسواران تیم یاماها قطعی شود؛ اتفاقی که با در نظر گرفتن احتمالات شدنی بود اما رخ نداد تا همه چیز به مسابقه فینال کشیده شود.

معمولاً وقتی یکی از مراحل این مسابقه تمام می‌شود، اعضای تیمها تمام تمرکز و انرژی خود را بر روی مرحله بعد می‌گذارند تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرند، قطعاً این فشار روحی و روانی برای مدعیان بیشتر هم خواهد شد. اما اگر به خاطر داشته باشید در مالزی اتفاقاتی رخ داد که تمرکز راننده با تجربه تیم یاماها یعنی والنتینو روسی را در طول این دو هفته کاملاً بر هم زد. ماجرا وقتی شروع شد که راننده تیم هوندا، مارک مارکز، سعی داشت از روسی سبقت بگیرد که با عکس‌العمل عجیب روسی، تعادل خود را از دست داد و زمین خورد؛ اشتباهی که آن را "اشتباه مرگ‌بار یاماها" خواندیم.

مارک مارکز بعد از مسابقه خیلی از دست روسی عصبانی بود و او را بی‌مسئولیت خطاب کرد: "مهم نیست چه کسی هستید، چه رتبه‌ای دارید و چند بار قهرمان شده‌اید، وقتی این‌طور رانندگی می‌کنید قطعاً آدم بی‌مسئولیتی هستید." بعد از آن مسابقه روسی گفت: "اصلاً قصد زمین زدن مارکز را نداشتم، فقط می‌خواستم کمی فاصله را زیاد کنم".

مارکز ادعا می‌کرد که روسی عمداً این کار را کرده، امری که اگر برای مسئولین برگزاری مسابقات مسجل می‌شد قطعاً روسی را از حضور در مرحله پایانی منع می‌کردند اما این عکس‌العمل آن‌قدر خطرناک بود که مسئولان را مجاب کند تا با علم به اینکه روسی قصد ضربه زدن به مارکز را نداشته، بازهم برای او جریمه در نظر بگیرند. کسر سه امتیاز و شروع از آخرین خط در اسپانیا، جریمه بود که برای این موتورسوار در نظر گرفته شد. روسی و اعضای تیم یاماها تمام تلاششان را برای لغو این جریمه انجام دادند اما فرجام‌خواهی والنتینو هم راه بجایی نبرد و از سوی مسئولین مسابقات رد شد تا او از آخرین خط، مسابقه دیروز را آغاز کند.

دور دورِ خورخه بود:

اگر به خاطر داشته باشید گزارش مرحله چهاردهم مسابقات را با تیتر "جان گرفتن امیدهای خورخه در خاک وطن" در سایت منتشر کردیم، مسابقه که با پیروزی خورخه لورنزو در میان هیاهوی هم‌وطنانش همراه شد. تا قبل از مرحله چهاردهم، مراحل چهارم و هفتم مسابقات امسال هم در اسپانیا برگزار شد. در مرحله چهارم بود که خورخه اولین پیروزی این فصل خود را به دست آورد و سه مسابقه بعد از آن را هم پیروز شد تا چهار قهرمانی پشت هم به دست بیاورد، نکته جالب اینجاست که خورخه بعد از پیروزی در مرحله هفتم که در کشورش برگزار شد، دیگر به مقام اول نرسید تا مرحله چهاردهم که بازهم در اسپانیا پیروز شد و بعد از آن بازهم تا قبل از این مسابقه به هیچ پیروزی دست نیافت.

رانندگان اسپانیایی زیادی در میان موتوجی‌پی سواران حضور دارند اما به نظر می‌رسد که آب‌وهوای وطن، بیش از همه به خورخه می‌سازد و سه پیروزی از شش پیروزی خود تا قبل از این مسابقه را در اسپانیا به دست آورده بود. نتایجی که اعتمادبه‌نفس خورخه را برای مسابقه فینال، بیش‌ازپیش افزایش می‌داد و در آن سوی میدان فکر کردن به این آمار فوق‌العاده که خورخه در اسپانیا ثبت کرده، کافی بود تا حریفان و بخصوص روسی، دچار استرس و دلشوره شوند. از سوی دیگر جریمه شدن روسی عاملی بود که این استرس را دوچندان می‌کرد و شانس قهرمانی خورخه را افزایش می‌داد.

آغاز مسابقه:

مسابقه در حالی آغاز شد که خورخه لورنزو به دلیل ثبت بهترین تایم در زمان تایم‌گیری، مسابقه را از خط اول آغاز می‌کرد و والنتینو روسی که با در اختیار داشتن هفت امتیاز بیشتر از خورخه در صدر جدول مسابقات امسال حضور داشت و امید اول قهرمانی به‌حساب می‌رفت، مجبور بود که مسابقه را از خط آخر شروع کند و این تهدید بزرگی محسوب می‌شد. لورنزو قبل از آغاز مسابقه گفته بود که اگر صد بار دیگر هم شانس خود را امتحان کند، نخواهد توانست به زمانی بهتر از این دست پیدا کند. از آن سو روسی در تمام این چند روز، شرایط تمرین خود را کاملاً بر اساس شرایط مسابقه برنامه‌ریزی کرده بود تا شاید بتواند، این آغاز به‌عنوان آخرین نفر را به نحوی جبران کند.

با توجه به اختلاف امتیاز که مابین روسی و خورخه وجود داشت، اگر خورخه اول می‌شد روسی باید به مقام دوم می‌رسید تا عنوان قهرمانی جهان را از دست ندهد. اگر هم خورخه دوم می‌شد روسی باید حداقل به مقام سومی می‌رسید چراکه در این صورت حتی با چهارم شدن روسی، هر دو هم امتیاز می‌شدند و با توجه به تعداد بیشتر قهرمانی خورخه، بازهم خورخه به مقام قهرمانی دست پیدا می‌کرد.

خورخه استارت خوبی زد تا پیشتاز بودن را از دست ندهد اما از استارت او بهتر، استارت روسی بود که تنها به فاصله دو دور از آغاز مسابقه، خود را به رتبه دوازدهم رساند و به سرعت پیش می‌رفت. البته جدای از استارت خوب روسی، عامل دیگر که موجب پیشروی سریع او می‌شد، حرکت جوانمردانه و هماهنگ شده سایر رانندگان بود که سعی می‌کردند به او راه و اجازه سبقت بدهند؛ حرکتی که از قبل از مسابقه هماهنگ شده بود و در نوع خود جالب و ستودنی بود.

اولین کسی که کمی برای والنتینو روسی دردسرساز شد و اعصاب هواداران این موتورسوار را که باتوجه به اسپانیایی نبودن روسی بازهم صدایشان در پیست والنسیا به گوش می‌رسید، را به هم ریخت، بردلی اسمیت انگلیسی بود. بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در همان دور پنجم روسی توانست از بردلی اسمیت پیشی گرفته و به رتبه هشتم برسد، تشویق‌ها و هیاهوی هواداران ادامه داشت تا والنتینو روسی را که کار را از خط 25 ام مسابقه آغاز کرده بود به سمت جلو و قهرمانی جهان سوق دهند اما متأسفانه این موتورسوار با تجربه نتوانست جایگاه اول تا سوم را به چنگ آورده و روی سکو بایستد. درنهایت والنتینو با زمان 46m 19.153s و با اختلاف زمانی در حدود بیست ثانیه نسبت به خورخه، به رتبه چهارم این مسابقه دست یافت و قهرمانی جهان را از دست داد.

در پایان این مسابقه مهیج و تراژیک، هر سه سکوی نخست به موتورسواران اسپانیایی این مسابقات، یعنی خورخه لورنزو از تیم اصلی یاماها، مارک مارکز و دنی پدروسا از تیم اصلی هوندا رسید. این سه موتورسوار مسابقه را به ترتیب از خطوط اول، دوم و سوم آغاز کرده بودند و از همان ابتدا با رقابتی نزدیک و تنگاتنگ پیش رفتند تا اینکه در انتهای مسابقه با اختلاف زمان اندکی بر روی سکو رفتند. خیلی‌ها معتقدند که پیروز این مسابقه مارک مارکز راننده اسپانیایی تیم هوندا بود چراکه توانست مقام قهرمانی را از چنگ روسی در آورده و به خورخه تقدیم کند و به‌نوعی انتقام خود را بگیرد.

خورخه 25 امتیاز گرفت تا در مجموع با 330 امتیاز عنوان قهرمان جهان در سال 2015 را به خود اختصاص دهد. روسی هم که تا پیش از این مسابقه با اختلاف هفت امتیاز نسبت به خورخه، صدرنشین جدول رده‌بندی بود با کسب 13 امتیاز، 325 امتیازی شد تا با پنج امتیاز کمتر، قهرمانی را به هم‌تیمی‌اش واگذار کرده و به نایب‌قهرمانی بسنده کند.

خورخه لورنزو بعد از پایان مسابقه به سنگین بودن مسابقه اذعان داشت و گفت:

این سخت‌ترین مسابقه تمام عمرم بود.

حال باید دید کدام‌یک از موتورسواران در مسابقات سال آینده حاضر خواهند شد، کدام‌یک دیگر نخواهند آمد و چه کسانی با تیم جدیدی برمی‌گردند. سؤال‌هایی که موتوجی‌پی دوستان باید ماه‌ها برای رسیدن به پاسخ آن‌ها صبر کنند.

نتایج:

نفرات برتر مرحله پایانی (هجدهم):

  • خورخه لورنزو از تیم اصلی یاماها با ثبت زمان45m 59.364s
  • مارک مارکز از تیم اصلی هوندا با ثبت زمان 45m 59.627s
  • دنی پدروسا از تیم اصلی هوندا با ثبت زمان 46m 0.018s
  • والنتینو روسی از تیم اصلی یاماها با ثبت زمان 46m 19.153s
  • پائول اسپارگارو از تیم فرعی یاماها با ثبت زمان 46m 25.368s

پنج رتبه برتر در پایان مسابقات قهرمانی 2016 بدین ترتیب در جدول رده‌بندی گرفته‌اند:

  • خورخه لورنزو از تیم یاماها با 330 امتیاز و هفت قهرمانی، عنوان قهرمان جهان را از آن خود کرد.
  • والنتینو روسی از تیم یاماها با 325 امتیاز و چهار قهرمانی، به مقام نایب‌قهرمانی دست یافت.
  • مارک مارکز از تیم هوندا هم با 242 امتیاز و پنج قهرمانی در جایگاه سوم قرار گرفت.
  • دنی پدروسا از تیم اصلی هوندا با 206 امتیاز و دو قهرمانی در رتبه پنجم قرار گرفت.
  • آندرا لنون از تیم دوکاتی با 188 امتیاز و بدون کسب قهرمانی در جایگاه چهارم ماندنی شد.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.