کی‌تی‌ام دوک 690، سرکش دوست داشتنی

یک‌شنبه 8 آذر 1394 - 05:30
مطالعه 5 دقیقه
690DukeR_7
تا قبل از سال 2011 و تا قبل از آنکه کمپانی اترشی KTM از اولین محصول شهری خود رونمایی کند، هیچ‌یک از موتورسیکلت‌دوستان و علاقه‌مندان به این صنعت...

تا قبل از سال 2011 و تا قبل از آنکه کمپانی اترشی KTM از اولین محصول شهری خود رونمایی کند، هیچ‌یک از موتورسیکلت‌دوستان و علاقه‌مندان به این صنعت تصور این را نمی‌کردند که برندی که بیشتر به دلیل قهرمانی‌هایش در مسابقات مختلف موتورسیکلت‌سواری جهان، مشهور شده بود و فقط موتورسیکلت‌های آف‌رود و مسابقه‌ای تولید می‌کرد، درزمینهٔ موتورسیکلت‌های جاده‌ای هم حرفی برای گفتن داشته باشد و یا اصلاً قصد تولید چنین محصولاتی را داشته باشد اما تنها با گذشت پنج سال از تولید دوک 125، حالا همه ما این کمپانی اروپایی را به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین و باکیفیت‌ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های شهری و جاده‌ای پذیرفته‌ایم.

کمپانی KTM حالا دیگر مهمان بیشتر نمایشگاه‌های معتبر دنیا است و به این راحتی‌ها یک نمایشگاه بزرگ را برای معرفی و عرضه محصولاتش از دست نمی‌دهد؛ پس طبیعی بود که همه ما منتظر حضور این مهمان اتریشی در نمایشگاه میلان باشیم اما این حضور خیلی پررنگ‌تر از پیش‌بینی‌های ما بود و KTM سورپرایزهای بزرگی برای بازدیدکنندگان از غرفه خود داشت.

دوک 690 و 690R:

چند روز پیش در مطلب "دوک در میلان، جاده صدایتان می‌زند" از کیفیت و توانایی کی‌تی‌ام سوپر دوک 1290 جی‌تی به‌عنوان یک تراولر زیبا برایتان نوشتیم اما رونمایی‌های این کمپانی از محصولات جدید در نمایشگاه میلان فقط به یک تراولر محدود نشده است. این کمپانی اتریشی از فرصت استفاده کرد و در ایتالیا از دو مدل از قدرتمندترین محصولات نیکد خود رونمایی کرد.

البته اولین نیکد 690 سی‌سی این کمپانی در سال 2012 راهی بازار شد و این موتورسیکلت‌هایی که در میلان از آن‌ها رونمایی شد مدل به‌روزرسانی شده همان موتورسیکلت‌ها برای سال 2016 است. ایجاد تغییرات در این دو موتورسیکلت از بهبود کیفیت سیستم ABS آغاز شده و تا استفاده از فناوری TFT در قسمت صفحه نمایشگر و چراغ‌های LED پیشرفته است.

البته تغییرات مذکور تنها شامل موارد جزئی و ظاهری هستند پس باید به سراغ خبر اصلی و مهم برویم؛ دوک در این مدل جدید از یک انجین جدید نیز بهره می‌برد انجینی که با 690 سی‌سی حجم می‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 73 اسب بخار را برای این موتورسیکلت فراهم بیاورد. همچنین با تغییراتی که در ساختار انجین به وجود آمده است عملکرد شفت بسیار نرم‌تر و روان‌تر صورت می‌پذیرد ضمن آنکه لرزش حاصل از کار انجین نیز به‌صورت چشمگیری کاهش یافته است. این نکته را هم باید اضافه کنیم که محدوده مجاز این انجین جدید تا 1000 دور در دقیقه بیشتر از نمونه‌های قبل، افزایش یافته.

مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک دوک 690 و 690R:

  • حداکثر قدرتی معادل با 73 اسب بخار.
  • حداکثر گشتاوری معادل با 74 نیوتن متر.
  • بهره‌مندی از تکنولوژی Cornering ABS.
  • تنظیم‌کننده و لغزش‌گیر شفت.
  • چراغ‌های LED.
  • صفحه نمایش TFT.

به‌جز تغییراتی که ذکر کردیم، مدل 690R به اگزوز Akrapovic نیز مجهز شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.