10 موتورسیکلت برتر 2015، اعجوبه‌های دوست‌داشتنی (قسمت نخست)

دوشنبه 23 آذر 1394 - 10:30
مطالعه 19 دقیقه
-
رفته رفته و با غروب سال 2015، محصولات سال آینده یک به یک به بازار معرفی می‌شوند و این درست همان موقعی است که باید بهترینها را معرفی کرد، معرفی...
تبلیغات

رفته رفته و با غروب سال 2015، محصولات سال آینده یک به یک به بازار معرفی می‌شوند و این درست همان موقعی است که باید بهترینها را معرفی کرد، معرفی بهترینها هم برای مصرف کنندگال مفید است، چرا که به اطلاع آنان می‌رساند چه محصولاتی امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند و هم برای تولید کنندگان حائز اهمیت است چرا که خط مشی تولید محصولات برتر را به آنان نشان داده و مسیر سرمایه گذاری آنان را مشخص می‌کند.

حتما همه شما می‌دانید که موتورسیکلتها در سبکهای مختلفی طبقه بندی می‌شوند پس طبیعی است که برای معرفی بهترینها باید به سراغ بهترینهای هر طبقه بندی برویم، اگر مشتاقید که بهترینهای سال 2015 را بشناسید با ما در این مقاله همراه باشید.

شاید در ابتدا انتخاب بهترینها به نظر شما خیلی کار سختی نباشد چرا که احتمالا شما با طیف خیلی گسترده‌ای از محصولات امسال آشنایی ندارید و تنها پیگیر اخبار برخی از کمپانیهای مورد علاقه خود بوده‌اید اما برای انتخاب بهترینها راهی جز بررسی حدودا 450 مدل ارائه شده در امسال پیش روی ما نبود. 450 مدلی که در کلاسها و قیمتهای مختلف از سوی کمپانیهای متفاوتی به بازار ارائه شده‌اند. البته اگر از حق نگذریم بعضی از اعضای این لیست بقدری بمب خبری بودند که کمی هم کار ما را برای انتخابها آسان کردند.

کپی لینک

1- بهترین موتورسیکلت استاندارد:

یاماها FZ-09:

خیلی از ما این موتورسیکلت را به عنوان بهترین میان رده (از لحاظ حجم انجین) سال قبل می‌شناسیم اما از آنجایی که امسال موتورسیکلت دیگری را برای این قسمت در نظر گرفته‌ایم و از طرفی با توجه به تغییراتی که در مدل 2015 موتورسیکلت یاماها FZ-09 بوجود آمده است (از جمله مهمترین این تغییرات می‌توان به سیستم سوخت رسانی کاملا بهبود یافته و جدید اشاره کرد) مجاب شدیم تا این موتورسیکلت با کیفیت را به عنوان بهترین استاندارد امسال معرفی کنیم.

یاماها FZ-09 را می‌توانیم یک موتورسیکلت همه فن حریف بدانیم چرا که هم برای استفاده شهری و هم برای استفاده ورزشی مناسب است و هم در جاده خود نمایی می‌کند. سواری با این موتورسیکلت برای شما در حدود 8.000 دلار آب می‌خورد اما به شما قول می‌دهم در اعضای هر دلاری که پرداخت کرداه‌اید، لذت سواری را تجربه کنید.

یاماها FZ-09 به یک انجین سه سیلندر به حجم 847 سی‌سی مجهز شده، انجینی که می‌تواند قدرتی معادل با 108 اسب بخار را فراهم کند. حاصل کار این انجین قدرتمند انتقال حداکثر نیروی گشتاوری معادل با 84 نیوتن متر به چرخ عقب است. این قدرت به همراه کیفیت سواری مطلوب و سیستم تعلیق بی‌نقص، در هر سواری لبخند را به لبان شما هدیه می‌دهد.

مهمترین مشخصات یاماها FZ-09:

  •   انجین سه سیلندر به حجم 847 سی‌سی.
  • حداکثر گشتاور: 84 نیوتن متر.
  • حداکثر قدرت: 108 اسب بخار.
  • قیمت: 8,000 دلار.
کپی لینک

2- بهترین موتورسیکلت کراس:

یاماها YZ250F:

یکی از چالشهایی که همیشه در انتخاب بهترین موتورسیکلت کراس سال وجود داشته این است که معمولا این عنوان بین دو کمپانی ژاپنی یاماها و کاوازاکی دست به دست می‌شود، البته باید بپذیریم که بیشتر اوقات زور یاماها به رقیب هموطنش چربیده است. این کشمکش امسال هم بین یاماها YZ250F و کاوازاکی KX450F وجود داشت.

اگر می‌خواستیم سرعت و سیستم تعلیق مناسب را ملاک قرار دهیم باید همان کاوازاکی KX450F را انتخاب می‌کردیم چرا که در این زمینه‌ها کاوازاکی KX450F کمی از یاماها بهتر است اما نقطه قوت یاماها هم حداکثر نیروی گشتاور مناسبش بود و هم فرمان پذیری خیلی عالی، ضمن آنکه کمپانی کاوازاکی در مدل سال 2015 در این موارد یک قدم به عقب برداشته و دچار پسرفت شده است. شاید پیش خود بگویید که مقایسه یک موتورسیکلت 250 سی‌سی و یک موتورسیکلت 450 سی‌سی اصلا کار عاقلانه نیست ولی در نظر داشته باشید که برای یک موتورسیکلت آف‌رود، حجم کمتر انجین یعنی چابکی و چالاکی بیشتر، البته به شرطی که این حجم کمتر بتواند قدرت مورد نیاز را فراهم کند؛ یعنی دقیقا کاری که یاماها YZ250F موفق به انجام آن شده است. برنده شدن در دو مسابقه پیاپی مگا را هم می‌توانیم دلیل دیگری برای انتخاب یاماها بدانیم.

مهمترین مشخصات یاماها YZ250F:

  • انجین تک سیلندر به حجم 249 سی‌سی.
  • حداکثر سرعت: 104 کیلومتر بر ساعت.
  • قیمت: 7,590 دلار.
  • وزن خالص: 105 کیلوگرم.
کپی لینک

3- بهترین پایین رده (از لحاظ حجم انجین) خیابانی:

کی‌تی‌ام دوک 390:

شاید برخی از شما پیش خود بگویید که چگونه یک موتورسیکلت با حجم انجینی در حدود 400 سی‌سی، کم حجم محسوب می‌شود. حق با شماست برای مایی که در ایران و با این محدودیت‌های فراوان اعمال شده بر موتورسیکلت سواری زندگی می‌کنیم و سقف مجازمان یک موتورسیکلت 250 سی‌سی است، این مسئله کمی عجیب و تعجب آور به نظر می‌رسد اما معمولا در کشورهای اروپایی و آمریکا از موتورسیکلت‌هایی با حجم انجین زیر 500 سی‌سی به عنوان سبک یا پایین رده یاد می‌شود. البته توجه داشته باشید که منظور از این پایین رده فقط حجم انجین است و ربطی به قیمت و مسائل فنی ندارد؛ به عبارتی فکر نکنید که چون می‌گوییم پایین رده پس حتما ارزان هستند و یا کیفیت پایینی دارند، بلکه فقط حجم انجینشان پایین است.

کمپانی اتریشی کی‌تی‌ام با اینکه تنها در حدود شش سال است که به جمع تولید کنندگان موتورسیکلتهای خیابانی پیوسته اما در همین مدت کم، فوق‌العاده خوش درخشیده و توانسته بازار خود را در جهان بوجود بیاورد. حتی در ایران هم اگر با قیمت بالای دوک مشکلی نداشته باشید می‌توانید با خرید دوک 125 و یا 250 سی‌سی که پلاک هم دریافت می‌کنند (قبلا در قسمت دوم مقاله "بررسی موتورسیکلتهای بازار ایران" این دو را به صورت کامل بررسی کرده‌ایم.) از سواری خود لذت ببرید.

دوک 390 هم به مانند برادران کوچکتر و بزرگتر خود کیفیت ساخت فوق‌العاده بالا، چهره جذاب و انجینی قدرتمن دارد، عواملی که دست در دست هم داده‌اند تا این موتورسیکلت زیبا را به عنوان یک نیکد عالی بشناسیم. یکی از مهمترین عوامل موفقیت این موتورسیکلت، وزن سبک آن است که باعث شده قدرت 43 اسب بخاری که از انجین تولید می‌شود، خیلی بیشتر از 43 اسب بخار نشان داده و چابکی فراوانی را در کنار ایمنی حاصل از سیستم ترمز قدرتمند، به دوک 390 هدیه دهد.

مهمترین مشخصات دوک 390:

  • انجین آب خنک تک سیلندر به حجم 373 سی‌سی.
  • حداکثر قدرت: 43 اسب بخار.
  • وزن خالص: 139 کیلوگرم.
  • قیمت: 5,000 دلار.
کپی لینک

4- بهترین میان رده خیابانی:

دوکاتی Scrambler:

سواری با یک موتورسیکلت که حجم انجینی در حدود 800 سی‌سی داشته باشد، همیشه مهیج و فوق‌العاده لذت بخش است اما برای به دست آوردن چنین تجربه‌ای تا چه میزانی حاضرید هزینه کنید؟ معمولا قیمت موتورسیکلت‌هایی با این حجم انجین کمی بالاست و یا اگر هم قیمت قابل قبولی داشته باشند، احتمالا نقطه ضعف بزرگی دارند. البته این نکته در مورد دوکاتی Scrambler اصلا صادق نیست، به عبارتی این موتورسیکلت هم خوش ساخت و با کیفیت است و هم قیمت خیلی بالایی ندارد.

دوکاتی Scrambler ویژگیهای فوق‌العاده جذابی دارد که از مهممترین آنها می‌شود به چابکی و همینطور ایمنی این موتورسیکلت کلاسیک اشاره کرد. در بیشتر قطعات بدنه دوکاتی Scrambler از آلیاژ مرغوب آلمینیوم استفاده شده که این مورد موجب سبک شدن وزن این موتورسیکلت در عین افزایش کیفیت بدنه است. این موتورسیکلت جذاب ویژگیهای جالب دیگری از جمله چراغهای LED، سیستم ترمز با کیفیت، صفحه نمایش LCD، سواری لذت بخش، استایل سواری مناسب و فرمان پذیری عالی دارد، ویژگیهایی که جمع شدنشان در کنار هم و با قیمتی در حدود ده هزار دلار، هرکسی را برای خرید و سواری با آن وسوسه می‌کند.

مهمترین مشخصات دوکاتی Scrambler:

  • انجین هوا خنک دوسیلندر V شکل با حجم 803 سی‌سی.
  • حداکثر قدرت: 75 اسب بخار.
  • حداکثر گشتاور: 68 نیوتن متر.
  • حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت.
  • گیربکس شش سرعته.
  • وزن خالص: 176.5 کیلوگرم.
  • قیمت: 9,995 دلار.
کپی لینک

5- بهترین موتورسیکلت اسپرت:

یاماها YZF-R1M:

اگر قصد خرید یک اسپرت تمام عیار را دارید موتورسیکلت یاماها YZF-R1M یک گزینه بینظیر است، آن هم در بازاری که موتورسیکلت کاوازاکی نینجا H2R قیمت 50.000 دلاری دارد و مدل موتوجی‌پی هوندا هم با قیمتی در حدود 184,000 دلار (و تنها با 101 اسب بخار!) عرضه می‌گردند، ارزش واقعی این موتورسیکلت هرچه بیشتر نمایان می‌شود. یاماها YZF-R1M به اندازه خوب است که علی‌رغم آنکه تقریبا یک سوپراسپرت محسوب می‌شود آن را به عنوان بهترین اسپرت سال انتخاب کنیم.

شاید این انتخاب در ابتدا کمی برای شما عجیب باشد اما باور کنید که با این قیمت شما عملا یک سوپر اسپرت فوق‌العاده را به خانه برده‌اید آن هم در حالی که پول یک موتورسیکلت اسپرت (البته کمی بیشتر) از جیبتان رفته. یک لحظه تصور کنید که بر روی موتورسیکلتی سوارید که توانایی تولید 200 اسب بخار قدرت را دارد آن هم بدون اینکه به تکلونوژی سوپر یا توربو شارژر مجهز شده باشد. همین یک ویژگی کافیست تا شما را مجبور کند سر کیسه را شل کرده و یک یاماها YZF-R1M زیبا را سفارش دهید.

حالا به این قدرت استثنایی سیستم الکترونیکی بینظیر، سیستم تعلیق الکتریکی، استفاده از فیبر کربن در بدنه، حداکثر سرعتی معادل با 300 کیلومتر در ساعت و وزن سبک 200 کیلوگرم را اضافه کنید تا هرچه بیشتر برای خرید این اعجوبه وسوسه شوید.

مهمترین ویژگیهای یاماها YZF-R1M:

  • انجین: چهار سیلندر خطی به حجم 998 سی‌سی، آب خنک، شانزده سوپاپ DOHC.
  • حداکثر قدرت: 200 اسب بخار.
  • حداکثر گشتاور: 112.5 نیوتن متر.
  • حداکثر سرعت: 300 کیلومتر بر ساعت.
  • گیربکس شش سرعته.
  • وزن خالص: 200 کیلوگرم.
  • قیمت: 21,990 دلار.
  • ضمانت دو ساله.

اگر این موتورسیکلت شما را تحت تاثیر قرار داده ولی 22,000 دلار پول ندارید، می‌توانید به سراغ مدل R1 بروید که در متریال مورد استفاده و بعضی ویژگیها با R1M متفاوت است ولی با همین قدرت انجین (و وزن کمی سنگین‌تر) برای شما 17,000 دلار آب خواهد خورد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.