موتورسیکلت

بررسی تخصصی موتورسیکلت تریومف بونویل بابر 2023

اخیراً فرصت بررسی موتورسیکلت تریومف بونویل بابر مدل ۲۰۲۳ دست داده و آنچه می‌خوانید ماحصل سواری با این دو چرخ جذاب است.

بونویل بابر از آن دست موتورسیکلت‌هایی است که با دیدن آن در نگاه اول شاید میخکوب شوید. در واقع این محصول ظاهری شبیه موتورسیکلت‌های سفارشی داشته و آن را با هارمونی خاص محصولات استاندارد کارخانه‌ای ترکیب کرده است. اندکی پس از رانندگی با این موتورسیکلت فهمیدیم که بابر به شما کمک خواهد کرد دوست‌های جدیدی پیدا کنید.

زمانی که یک موتورسیکلت به زیبایی بابر می‌بینیم فکر می‌کنیم جدای از طراحی جذاب، سواری آن چگونه خواهد بود؟ با خود فکر می‌کنیم سازنده این موتورسیکلت شاید به خاطر طراحی زیبایی مواردی همچون کیفیت سواری، راحتی یا پرفورمنس را قربانی کرده باشد اما خوشبختانه تریومف اقدامات مهمی را جهت اطمینان از اینکه عملکرد قربانی زیبایی نشده انجام داده است.

استایل موتورسیکلت‌های بابر در دهه ۴۰ میلادی همه‌گیر شد. موتورسیکلت‌هایی از این دست فاقد ویژگی‌های غیرضروری هستند و ظاهری قدرتمند را به نمایش می‌گذارند. محصولات بابر روش‌های ساده‌ای را در زمینه طراحی و عملکرد بکار می‌گیرند و باب میل افرادی خواهند بود که بدون هرگونه اضافه‌کاری به دنبال تجربه موتورسواری ناب هستند. تلاش تریومف در تولید یک موتورسیکلت کارخانه‌ای با استایل بابر شامل کاستن از وزن نیز بوده و اگرچه بونویل بابر با وزن ۲۵۱ کیلوگرمی خود موتورسیکلت سبک‌وزنی نیست اما مواردی همچون صندلی تکی، کابل‌های پنهان شده و گلگیرهای متمایز باعث شده‌اند وزن آن از مقدار موجود بیشتر نشود.

از جمله ویژگی‌های بصری که باعث تولید یک موتورسیکلت سنتی شده‌اند می‌توان به جعبه باتری درون محفظه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ و دریچه گازهای شبیه کاربراتور اشاره کرد. نیروبخش تریومف بونویل بابر پیشرانه ۲ سیلندر ۱۲۰۰ سی‌سی آب‌خنک است که در مدل محبوب بونویل T120 نیز دیده می‌شود. البته این پیشرانه در باربر تنظیمات مخصوص خود و نسبت دنده‌های طویل‌تری دارد. همچنین اگزوز جدیدی در این موتورسیکلت بکار رفته که پرطنین‌تر و جذاب‌تر ظاهر می‌شود.

زمانی که بابر در سال ۲۰۱۷ معرفی شد ما بازخوردهای مثبتی دریافت کردیم اما برخی نقاط ضعف نیز وجود داشتند. باک سوخت کوچک این موتورسیکلت باعث محدودیت در شعاع حرکتی می‌شود و ترمز تک دیسک جلو نیز تعریف چندانی ندارد. البته تریومف با افزودن ترمزهای دیسکی دوبل در جلو این نقیصه را برطرف کرد و لاستیک جلوی پهن‌تری را نیز در نظر گرفت. در سال ۲۰۲۱ شاهد به‌روزرسانی این موتورسیکلت بودیم به گونه‌ای که باک سوخت بزرگ‌تر، چراغ‌های LED، کروز کنترل و پشت آمپرهای جدید معرفی شدند.

ما برای تست این موتورسیکلت راهی کوه‌های اطراف جورجیا و کارولینای شمالی شدیم. تردد با تریومف بونویل بابر راحت است و پارک کردن آن نیز زحمتی ندارد چراکه ابعاد مناسبی داشته و موتورسوار اطمینان زیادی به موقعیت سواری خود دارد. صندلی تکی این موتورسیکلت نیز موقعیت سواری خوبی ایجاد می‌کند. اگزوز فولادی، لاستیک جلوی پهن، آینه‌های متفاوت و… جزو مواردی هستند که در زمان موتورسواری توجه را به خود جلب می‌کنند. موقعیت سواری بونویل بابر به گونه‌ای است که موتورسوار در ارتفاع کمی قرار می‌گیرد. صندلی موردبحث قابل تنظیم است و راحتی زیادی دارد. البته شاید در نگاه اول ضخامت کمی داشته باشد اما به خوبی از بدن حمایت می‌کند. موقعیت دسته‌گاز و کنترل‌ها نیز به گونه‌ای است که در ترددهای طولانی‌مدت سبب خستگی موتورسوار نمی‌شود. با چرخاندن کلید و روشن شدن بابر، این موتورسیکلت غرشی رضایت‌بخش ایجاد می‌کند. پیشرانه این موتورسیکلت در سال ۲۰۲۱ ارتقا یافته و آلایندگی‌اش کمتر شده است. تریومف می‌گوید حداکثر قدرت ۷۷ اسب بخار در دور ۶۱۰۰ و گشتاور ۱۰۶ نیوتون متری در دور ۴۰۰۰ به دست می‌آید. در واقع می‌توان گفت در هر دنده‌ای قدرت کافی وجود دارد.

ما قبل از ورود به جاده‌ها مجبور شدیم اندکی در ترافیک شهری آتلانتا رانندگی کنیم و این امر فرصت تست و بررسی ترمزها را فراهم کرد. دو دیسک ۳۰۰ میلی‌متری جلو به همراه کالیپرهای ۲ پیستونه برمبو با دیسک ۲۵۵ میلی‌متری عقب و کالیپر تک پیستونه نیسین همراه شده‌اند و به سرعت این موتورسیکلت را متوقف می‌کنند. زمانی که به جاده‌ها رسیدیم نوبت به بررسی عملکرد تریومف بونویل بابر رسید. دنده‌های طویل و انتقال نرم قدرت باعث شد سواری ریلکس و درعین‌حال اسپرتی را تجربه کنیم. مانور دادن با بابر راحت است و هندلینگ آن نیز در سطح بالایی ارزیابی می‌شود.

هندلینگ بابر لذت بسیار زیادی دارد اما زمانی که به جاده‌ای ناهموار برسید شاید تنها نکته قابل‌بحث یعنی سیستم تعلیق خودش را نشان دهد. مونوشوک با اتصال عقب نمی‌تواند به خوبی دست‌اندازها را جذب کند و ما کمی ناهنجاری را شاهد بودیم. تنها شکایت دیگر ما درباره سواری این موتورسیکلت به صدای باد زیاد در بخش‌های بالای بدن و کلاه ایمنی مربوط می‌شود که با افزایش سرعت بیشتر می‌شود. اگرچه موتورسیکلت‌های بابر فاقد تجهیزات غیرضروری هستند اما بونویل بابر با سیستم‌های الکترونیکی مدرنی عرضه می‌شود. دو حالت سواری جاده و بارانی را می‌توان از روی دسته‌فرمان انتخاب کرد. این موتورسیکلت همچنین به کروز کنترل، کنترل کشش و همچنین ترمز ضد قفل مجهز است.

پشت آمپرها نیز از سرعت شمار آنالوگ گرد و زیبا به همراه نمایشگر LCD تشکیل می‌شود. این نمایشگر مواردی همچون میزان سوخت، دنده و حالت سواری را نشان می‌دهد. یک دکمه گرد نیز وجود دارد که اطلاعات اضافی همچون کامپیوتر سفری، سرعت، دور موتور، مصرف سوخت متوسط و ساعت را به نمایش خواهد گذاشت. تریومف بونویل بابر ۲۰۲۳ با چهار رنگ و قیمت پایه حدود ۱۴ هزار دلار عرضه می‌شود. این موتورسیکلت همچنین با آپشن هایی همچون صندلی راحت با دوخت الماس، کیف‌های جانبی، دسته‌های گرم شونده، سیستم تعلیق عقب فاکس و… در دسترس است.

مشخصات تریومف بونویل بابر ۲۰۲۳
قیمت پایه (دلار) ۱۳,۷۹۵
گارانتی ۲ سال بدون محدودیت کارکرد
پیشرانه ۲ سیلندر ۱۲۰۰ سی‌سی آب‌خنک
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۷۷/۱۰۶
گیربکس ۶ سرعته
وزن (کیلوگرم) ۲۵۱
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) ۳.۸

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. عارف

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    زیبا ، دوست داشتنی و کاربردی

    موافقم 31
    مخالفم 3
  2. سبحان

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (282 ديدگاه)

    در جنگ جهانی دوم سربازان امریکایی برای اینکه موتور سریع تری داشته باشن هر چیز اضافی رو از موتور هاشون باز میکردن
    بعد جنگ جهانی کلی سرباز مکانیک بودن که در جنگ مکانیکی یادگرفته بودن و عشق موتور بودن و درست همین موقع موتور های بابر شهرت پیدا کردن و بیشتر شدن اصطلاحا میگن موتور باب میکردن کاستوم میکردن ساده تر میکردن تا سریع تر باشن
    دهه های 50 و 60 دیگه یه صنعت کاستوم برای این نوع موتور ها بود
    الان از ارزون ترین بابر های فابریک صنعت موتور سیکلت سازی یکی هم iron 883 هست تو بازار که کاستوم های خیلی خوشگلی هم داره
    ولی این بونویل بابر عشقه عشق

    موافقم 35
    مخالفم 2
  3. yaghoub

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (297 ديدگاه)

    حتی نگاه کردنش هم لذت بخشه

    موافقم 21
    مخالفم 1
  4. من

    ۱۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    بسیار زیباست

    حس عجیبی داره

    یادم نمیاد چیزی رو اینقدر شدید خواسته باشم.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. محمد

    ۲۲ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    سلطان

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا