موتورسیکلت

مقایسه هوندا CBR600RR و کاوازاکی نینجا ZX-6R؛ کدام‌یک بهتر است؟

هوندا CBR600RR و کاوازاکی نینجا ZX-6R دو نمونه از بهترین موتورسیکلت‌های کلاس ۶۰۰ سی‌سی هستند و در مصافی هیجان‌انگیز رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

درست در زمانی که اکثر برندها نماینده‌ای در کلاس موتورسیکلت‌های ۶۰۰ سی‌سی ندارند کاوازاکی با معرفی نینجا ZX-6R به‌روز شده بمبی را در این کلاس ترکانده است! هم‌اکنون این موتورسیکلت در برابر هوندا CBR600RR قرار می‌گیرد تا توانایی‌های خود را نشان دهد. در حقیقت موتورسیکلت کاوازاکی را می‌توان تنها نمونه ۶۰۰ سی‌سی یورو ۵ بازار دانست. به‌روزرسانی‌های این محصول جذاب شامل طراحی جدید، سیستم‌های الکترونیکی ارتقا یافته و تجهیزات بهتر است که همگی باعث شده‌اند این محصول اسپرت به بهترین نسخه خود بدل شود.

شاید ZX-6R در آمریکا محصولی بی‌بدیل به نظر برسد اما در ژاپن با سد محکمی به نام هوندا CBR600RR مواجه می‌شود. این دو موتورسیکلت تقریباً در تمامی جنبه‌ها رقیب سرسخت یکدیگر هستند و هوندا حتی استانداردهای آلایندگی جدید ژاپن را که معادل یورو ۵ اروپاست پاس می‌کند؛ بنابراین مقایسه مفصل این دو موتورسیکلت هیجان‌انگیز امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. CBR600 و ZX-6R دو سوپر اسپرت واقعی به شمار می‌روند و در دل خود پذیرای پیشرانه ۴ سیلندر شده‌اند. ردلاین دیوانه‌وار و صدای اگزوز کر کننده جزو ویژگی‌های ذاتی هر دو موتورسیکلت است. همچنین باید دانست پیشرانه‌های یاد شده مناسب استفاده روزمره نیستند و بیشتر روی پیست و عملکردی مشابه سوپر بایک ها تمرکز دارند. البته تفاوت‌های بین هر دو موتورسیکلت کاملاً قابل‌مشاهده است.

کاوازاکی نینجا ZX-6R به دلیل رعایت استانداردهای آلایندگی یورو ۵ مجبور به کاهش قدرت شده است اما هنوز هم ۳ اسب بخار قوی‌تر از هوندا CBR600RR خواهد بود. همین موضوع درباره میزان گشتاور تولیدی نیز صدق می‌کند. البته جای تعجبی نیز وجود ندارد زیرا پیشرانه نینجا ۳۶ سی‌سی حجم بیشتر و نسبت تراکم بالاتری دارد. علاوه بر این حداکثر قدرت و گشتاور کاوازاکی سریع‌تر از هوندا به دست می‌آید و اختلاف دو موتورسیکلت در این زمینه ۱۰۰۰ دور در دقیقه است بنابراین شکی وجود ندارد که در خط استارت نینجا پیش خواهد افتاد. البته CBR وزن کمتر و مصرف سوخت بهتری را ارائه می‌کند.

مشخصات هوندا CBR600RR کاوازاکی نینجا ZX-6R
پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۵۹۹ سی‌سی ۴ سیلندر خطی ۶۳۶ سی‌سی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۱۱۹/۶۴ ۱۲۲/۶۷
گیربکس ۶ سرعته ۶ سرعته
وزن (کیلوگرم) ۱۹۴ ۱۹۸
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) ۵.۸ ۶.۳

از اینجا به بعد شباهت‌های زیادی بین هر دو موتورسیکلت وجود خواهد داشت. مونوشوک، رینگ‌های ۱۷ اینچی و ترمزهای دیسکی با ابعاد مشابه بین هوندا و کاوازاکی مشترک هستند. سواری تیز هوندا و کاوازاکی برای پیست و جاده عالی خواهد بود اما طرفداران نکته‌سنج برخی تفاوت‌های مهم را تشخیص خواهند داد. واقعیت این است که CBR600RR در دسترس تر از رقیب خود است چراکه نه تنها ارتفاع صندلی کمتری دارد بلکه فاصله بین محوری آن نیز کوتاه‌تر است. علاوه بر این ظرفیت باک سوخت بالاتر و مصرف سوخت کمتر به معنی زمان سواری بیشتر خواهد بود. تنها برتری نینجا در این بخش را می‌توان ارتفاع بیشتر از سطح زمین دانست اما تفاوت‌ها خیلی کم است و فکر نمی‌کنیم برای خریداران تعیین کننده باشند. در هر صورت برنده این بخش را می‌توان CBR دانست.

از نظر تجهیزات باید دانست کلاس موتورسیکلت‌های سوپر اسپرت هرگز روی چنین چیزی تمرکز نداشته است. در واقع رقبای حاضر در این بخش بازار ساده و بی‌آلایش باقی مانده‌اند اما در سال جاری CBR و نینجا از تجهیزات مدرنی همچون چراغ‌های LED، نمایشگر TFT و سیستم‌های کمکی الکترونیکی سود می‌برند. هوندا اینجا دست برتر را دارد و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به نمایشگر بزرگ‌تر و تنظیمات الکترونیکی بیشتر اشاره کرد. همچنین شما شاهد دامپر فرمان الکترونیکی، حالت‌های نمایش متنوع و… خواهید بود. البته نینجا هم‌ دست و پا بسته نیست و با ارتباط گوشی هوشمند که در رقیب وجود ندارد عرض‌اندام می‌کند. از نظر ظاهری باید گفت CBR600RR تیزتر به نظر می‌رسد. اگزوز زیر دم موتورسیکلت به همراه بال‌های آیرودینامیک و ظاهری یک دست و روان باعث شده‌اند هوندا زیبایی زیادی داشته باشد و کاوازاکی نینجا ZX-6R در مرتبه پایین‌تری قرار گیرد. البته در حالت کلی زیبایی امری سلیقه‌ای و شخصی است و بنابراین از بیان نظرات شما نیز استقبال خواهیم کرد.

ویژگی هوندا CBR600RR کاوازاکی نینجا ZX-6R
نمایشگر TFT دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
حالت‌های سواری دارد دارد
کنترل ترمز پیشرانه دارد ندارد
حالت‌های قدرت پیشرانه دارد دارد
دامپر فرمان دارد ندارد
شیفتر سریع دارد دارد
ارتباط گوشی هوشمند ندارد دارد

با در نظر گرفتن تمامی جنبه‌ها شکی وجود ندارد که CBR600RR جایگاه ویژه‌ای در سبد محصولات بین‌المللی هوندا دارد. این موتورسیکلت می‌تواند گزینه‌ای ایده آل برای هوندا در بازارهای آمریکا، اروپا و بریتانیا محسوب شود به ویژه اینکه کاوازاکی نیز در میدان حضور دارد. البته غول موتورسیکلت‌سازی ژاپن خیلی به حضور همه‌جانبه در بازارهای گوناگون علاقه ندارد و شانس خرید آن در کشورهای یاد شده کمی پایین است؛ بنابراین اگر به دنبال یک موتورسیکلت سوپر اسپرت هستید نینجا ZX-6R با قیمت حدود ۱۱ هزار دلاری خود می‌تواند گزینه اصلی باشد. در هر صورت قدرت بیشتر و وجوه اشتراک زیادی را به دست می‌آورید و بنابراین در نبود هوندا چیز زیادی را از دست نمی‌دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    صد درصد کاوازاکی بهتره

    موافقم 15
    مخالفم 48
    1. HFball

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (187 ديدگاه)

      هیچکدوم به گرد پای نصل YZF R6 افسانه ایِ یاماها نمیرسن تنها موتور سیکلت 600 سی‌سی که تا نزدیک به 300 کیلومتر در ساعت رو میرفت و فقط رقیبی توی این کلاس نداشت و نداره

      موافقم 40
      مخالفم 16
    2. Godfather orj

      ۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (196 ديدگاه)

      من از r6تا mt900 تو کلاس هایه مختلف و سوار شدم به کیفیت تو هر کلاس اگر بخام نمره بدم
      Ns200تو نیکید ارزون
      ،r15ریس فوق اقتصادی
      Zx25rفقط فقط صصصصدااا
      Cbr250rr 20200لذت و فقط لذت تو ربش
      Mt250 هندلینگ و استریت
      و در اخر R6 yamaha it is GOD
      همه چیز همه چیز r6

      موافقم 8
      مخالفم 3
  2. مهرداد

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    هیچ وقت کاوازاکی توو کلاس ۶۰۰سی سی به هوندا نمیرسه

    موافقم 41
    مخالفم 17
    1. ابراهیم

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دوست عزیز کاوازاکی خیلی وقته توی مسابقات موتور جی پی نیس و بدون حضور اون هندا اوله وگرنه شک نکن با حضور کاوازاکی کسی حرفی برای گفتن ندارم و هندا توی جایگاههای دوم به بعد هست.

      موافقم 9
      مخالفم 5
  3. rita

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    هوندا CBR600RR چیز عالیه ولی نینجا ZX-6R یه چیز دیگه است

    موافقم 21
    مخالفم 16
  4. نشناسی بهتره

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (389 ديدگاه)

    کاوازاکی: لایک
    هوندا:دیس لایک

    موافقم 53
    مخالفم 69
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    این موتور ها از ماشین های ایران خودرو
    قوی ترن ۴سیلندر

    موافقم 63
    مخالفم 4
  6. HFball

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    هردو در نوع خودشون عالین و انتخاب یکی از اینها برای مشتری فقط سلیقه ای هست و آدم در موقع خرید هردو اینها رو می‌بینه و بسته به سلیقه خودش انتخابشو می‌کنه گرچه من توی کلاس 600 سی‌سی انتخاب اول و آخرم یاماها YZF R6 هست که از همه لحاظ بی رقیبه

    موافقم 18
    مخالفم 5
  7. Siyavash

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (665 ديدگاه)

    قیمت ۱۱ هزاردلار. با دلار ۵۰تومنی میشه۵۵۰میلیون…اونوقت اینجا کاوازاکی ۲۵۰ رو ۹۴۰میلیون میفروشن..وطنم پاره تنم…

    موافقم 43
    مخالفم 1
  8. سجاد

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    با سلام خدمت مسئولین زحمت کش سایت و خوانندگان گرامی ، هر دو موتورسیکلت در کلاس سوپراسپرت میان وزن عالی هستند و یاماها R6 و سوزوکی GSX-R6 هم هست که گزینه های بسیار خوبی هستند و هر کدام مشتری های خاص خود رو دارن . نکته ای که در بسیاری از کشورها و بین موتورسیکلت سواران وجود دارد اعتماد به کیفیت مونتاژ هونداست . معمولاً موتورهای هوندا به دلیل تکنولوژی بالای مونتاژ بعد از سال ها کیفیت خودشون رو حفظ می کنن و از لحاظ استهلاک از دیگر کمپانی ها پایین تر می باشد .

    موافقم 18
    مخالفم 3
  9. 18:45

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (475 ديدگاه)

    ممنون از لطفت آقا شاهین عالی بود مطلب.
    من تو ژاپنی ها انتخاب اولم همیشه کاوازاکی یا بطور خلاصه همون کاوی هست که سرشار از هیجان، نوآوری، شتاب و هندلینگ منحصر بفرد هست محصولاتش بخصوص با اون رنگ سبز افسانه ای حال خوش کن.
    آقا شاهین یه پیشنهاد داشتم، (البته اصلا اجبار نمیکم) هر وقت حال داشتی و دوست داشتی، از محصولات کمپانی فوق العاده بوئل آمریکا هم یه مطلب بنویس که سال 1983 توسط سرمهندس وقت هارلی دیویدسون تاسیس شد. متاسفانه کمتر شخصی این کمپانی رو میشناسه…
    این کمپانی معروف به غول تکنولوژی هستش! این کمپانی ایده های ابداعی زیادی داشته وبه همین خاطر به
    3گانه تکنولوژی مشهور شده.
    این 3 تکنولوژی شامل موارد:
    کاهش وزن تعلیق نشده
    مرکز گرایی وزنی و
    استحکام شاسی هست.
    سیکلت های اعجوبه این کمپانی ٱمریکایی همیشه از نوآوری هایی نظیر:
    ترمز با فناوری بار پیچشی صفر
    استفاده از تسمه بجای میل گاردان یا زنجیر برای انتقال قدرت به چرخ عقب
    منبع اگزوز زیر بدنه موتورسیکلت برای آیرودینامیک بهتر و مخزن سوخت منحصر بفرد و بسیاری از نوآوری های دیگه استفاده میکنن که حقیقتا کمتر کمپانی توانایی رقابت با اونها رو داره…
    ممنون از زحمات شما و آقای دهقان و آقای اشتری و تمامی بچه ها🙏🌹🌹

    موافقم 8
    مخالفم 6
    1. شاهین

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلامت باشی حسین جان انجام وظیفه هستش.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. 18:45

        ۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (475 ديدگاه)

        ❤️❤️🙏

        موافقم 0
        مخالفم 1
  10. محمد

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    با توجه به اینکه با هر دو کاملا اشنا هستم و سابقه تعمیر و سواریشون رو دارم ،عرض میکنم….
    سی بی آر ۶۰۰ یه جورایی سنگ محک این کلاس شده
    کاملا جمع و جور ،،،،اصطحلاک پایین و سواری عالی
    ولی برای حرکات نمایشی با اعمال تغییرات لازم،،،،اکثرا زد ایکس ۶ رو میپسندن

    موافقم 15
    مخالفم 1
  11. میثم زبردستی

    ۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه فایده جوونای ایرانی دارن موتور بیست سال پیش و با ترس ولرز سوار میشن هیچ وقت لذت موتور صفر خارجی و تجربه نمیکنن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  12. امیرعلی

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    مطمئنا تو کلاس ۶۰۰ سی سی هیچ‌موتوری به گرد هوندا نمی‌رسه واقعاً یه سر و گردن از بقیه برندها بالاتره ،،،،

    موافقم 8
    مخالفم 6
  13. ابراهیم

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خدای سرعت قدرت شتاب گشتاور وهندلینگ و خلاصه همه چی کاوازاکیه.وهندا فقط به خاطر ظاهر شاید بهترش بیشتر مشتری داره وگرنه تو هر سی سی که باشه جلوی کاوازاکی حرفی برای گفتن نداره.

    موافقم 7
    مخالفم 6
  14. میلاد1993

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاوازاکی چون اولین سبَک موتور بوده سر خاطر اون همه تعصب میکشن ولی تا همه شونو سوار نشی فرق شونو نمیفهمی هر کدوم یه جوری خاصن ولی هیچی سوزوکی Gsx1000R نمیشه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا