موتورسیکلت

معرفی نینجا 7 هیبرید 2024؛ اولین موتورسیکلت هیبریدی کاوازاکی

کاوازاکی اعلام کرد تولید انبوه اولین موتورسیکلت هیبریدی خود یعنی نینجا ۷ هیبرید را آغاز کرده است و به همین بهانه می‌خواهیم با این دو چرخ جدید بیشتر آشنا شویم.

ژاپنی‌ها در بحبوحه معرفی اولین موتورسیکلت‌های برقی خود یک قدم بزرگ دیگر به سمت آینده‌ای سبز برداشته‌اند و آن‌هم معرفی اولین موتورسیکلت هیبریدی است. برخلاف نینجا e-1 و Z e-1 برقی، کاوازاکی نینجا ۷ هیبرید به دنبال ارائه چیزی بیشتر از محصولی شهری یا کم‌رمق و ارزان‌قیمت است. این شرکت ادعا می‌کند نینجا ۷ هیبرید اولین موتورسیکلت تولید انبوه از یک برند معتبر با سیستم هیبریدی قوی خواهد بود و بنابراین می‌توان از سوخت‌های بنزین، برق یا هر دو در موتورسیکلت موردبحث استفاده کرد.

کاوازاکی با استفاده از نام نینجا ۷ هیبرید به دنبال معرفی محصولی در حد و اندازه محصولات ۷۰۰ سی‌سی خود بوده و یا اینکه به‌طور ویژه اشاره‌ای به موتورسیکلت‌های ۶۵۰ سی‌سی خود داشته است، موتورسیکلت‌هایی که بخش اعظم سبد محصولات رده میانی این برند را تشکیل می‌دهند. البته برخلاف وجود عدد ۷ در نام خود، کاوازاکی نینجا ۷ هیبرید از پیشرانه ۴۵۱ سی‌سی آب خنک استفاده می‌کند. برند موردبحث اشاره زیادی به جزئیات قوای محرکه این محصول نداشته اما با توجه به حجم آن حدس می‌زنیم پیشرانه از مدل الیمینیتور قرض گرفته شده باشد، موتورسیکلتی که خودش بر پایه پیشرانه نینجا ۴۰۰ ساخته می‌شود.

با دقت به تصاویر این موتورسیکلت می‌توان شباهت‌های پیشرانه آن با الیمینیتور را تشخیص داد اما برخی تفاوت‌ها در پوشش قطعات وجود دارد. کاوازاکی می‌گوید این پیشرانه ۵۸.۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که در واقع بیشتر از قدرت موتورسیکلت الیمینیتور است. در تصاویر می‌توانیم ردلاین ۱۱۰۰۰ پیشرانه را مشاهده کنیم هرچند این پیشرانه درون‌سوز نیمی از داستان خواهد بود زیرا یک پیشرانه برقی نیز وجود دارد که قدرت کل مجموعه هیبریدی را به ۶۸.۵ اسب بخار می‌رساند. به این ترتیب نینجا ۷ هیبرید کمی بالاتر از موتورسیکلت‌های نینجا ۶۵۰ و Z650 با قدرت ۶۷.۳ اسب بخار قرار می‌گیرد.

فعلاً گشتاور پیشرانه یاد شده در دسترس نیست اما به لطف گشتاور آنی پیشرانه برقی گفته می‌شود شتاب گیری نینجا ۷ هیبرید مشابه بایک های سوپر اسپرت خواهد بود. سیستم هیبریدی این موتورسیکلت دارای سه حالت سواری اسپرت هیبرید، اکو هیبرید و برقی است. در دو حالت اول ویژگی‌های موتورسیکلت تغییر کرده و تمرکز روی رانندگی پرفورمنس و یا مصرف سوخت خواهد بود. کاوازاکی می‌گوید مصرف سوخت نینجا ۷ هیبرید مشابه محصولات کلاس ۲۵۰ سی‌سی خواهد بود هرچند از اشاره به میزان مصرف سوخت دقیق آن خودداری می‌کند. در حالت برقی نیز حداکثر سرعت و شعاع حرکتی محدود می‌شود تا مشکلی از بابت تردد در محیط‌های خاص ممنوعه برای محصولات درون‌سوز وجود نداشته باشد. یک حالت ویژه نیز وجود دارد که در مانورهای کم‌سرعت می‌توان از آن برای جلو و عقب رفتن با موتورسیکلت استفاده کرد.

برخلاف موتورسیکلت‌های برقی کاوازاکی، نینجا ۷ هیبرید دارای گیربکس ۶ سرعته است اما برخلاف محصولات بنزینی، کلاچ این محصول برقی خواهد بود و به همین خاطر خبری از اهرم کلاچ یا شیفتر دنده در سمت چپ نیست و بجای آن یک دکمه برای تغییر وضعیت گیربکس به اتوماتیک و دستی وجود دارد. همچنین دکمه‌های مثبت و منفی برای سبک یا سنگین کردن دنده‌ها نیز تعبیه شده است. این شرکت همچنین پیشرانه را با عملکرد توقف درجا توسعه داده که در زمان توقف پیشرانه و به خاطر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی اقدام به خاموش کردن آن می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کاوازاکی نینجا ۷ هیبرید عملکرد یابنده موقعیت لانچ خودکار است که در زمان شروع به حرکت از سکون به‌صورت خودکار دنده یک را انتخاب می‌کند.

این موتورسیکلت هیبریدی از فریم فولادی جدیدی استفاده می‌کند و پیشرانه‌ها و باتری لیتیوم یونی ۴۸ ولتی زیر صندلی جای گرفته‌اند که هدف از این کار توزیع بهینه وزن بوده است. ورودی‌های هوای دو طرف نیز روی این قطعات را پوشانده‌اند و حدس می‌زنیم ورودی سمت چپ باعث هدایت هوای خنک به سمت پیشرانه می‌شود و ورودی سمت راست نیز هوا را به سمت باتری می‌برد. در بخش جلو طراحی آشنای محصولات نینجا را می‌بینیم. چراغ‌های رهنما نیز یکی دیگر از موارد مشابه این موتورسیکلت هستند.

کاوازاکی اشاره‌ای به سیستم تعلیق نینجا ۷ هیبرید نداشته اما بر اساس تصاویر می‌توانیم دوشاخ تلسکوپیک جلو را دید که مشابه نینجا ۴۰۰ است. بازوی بکار رفته نیز مشابه همین موتورسیکلت به نظر می‌رسد اما سیستم اتصالی متفاوتی در محصول هیبریدی کاوازاکی وجود دارد. رینگ‌ها نیز مشابه نینجا ۴۰۰ و لاستیک‌ها از نوع دانلوپ اسپرت مکس Q5A تیوبلس هستند. در چرخ جلو ترمزهای دیسکی دوبل اسپرت با کالیپرهای دو پیستونه بکار رفته‌اند و این سیستم ما را به یاد ترمز نینجا ۶۵۰ می‌اندازد. البته در چرخ عقب کالیپر ترمز دو پیستونه دیده می‌شود درحالی‌که مدل ۶۵۰ از یک پیستون استفاده می‌کند. برای اینکه از مشخصات کامل این موتورسیکلت آگاه شویم باید منتظر بیانیه رسمی کاوازاکی بمانیم. موتورسیکلت نینجا ۷ هیبرید با رنگ‌های نقره‌ای و مشکی و تریم سبز لیمویی عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود از چند ماه دیگر راهی بازارهای اروپایی شود. هنوز مشخص نیست که آیا این محصول در آمریکا نیز ارائه خواهد شد یا خیر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    کاوازاکی هم داره زیاده روی می‌کنه
    اما داره درست پیش میره

    موافقم 16
    مخالفم 1
  2. amir-mr

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (364 ديدگاه)

    حیف که دست ما از این جواهرات کوتاه عمرمون داره با ۱۲۵ میگذره

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. Moro

      ۲۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (62 ديدگاه)

      الان که ۱۲۵ داری، اگر آزاد بود همه چی فکر میکنی چی داشتی؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 6
  3. parhamiof

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (695 ديدگاه)

    این مرض بزرگ به کاوازاکی هم رسید

    موافقم 4
    مخالفم 6
  4. سبحان

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (282 ديدگاه)

    مگلی ۲۰۰ کسی داره اینجا راهنمایی بکنه

    موافقم 0
    مخالفم 5
  5. javad-bmw

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    با موتور سیکلت هیبرید خیلی موافقم چون روی شتاب تاثیر خیلی خیلی مثبتی میزاره،اما تمام برقی سَمِ خالصه.
    موتور بدون صدا قابل تصور نیست برام،مثل این میمونه کوبیده بخوری ولی مزه آب بده

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. حمید

    ۲۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    رعد برق با صدای غرش وحشتاک خودش همه رو میخکوب میکنه… حالت فک کن kawasaki از اگزوزش صدا در نیاد دیگه چ عشقی داره اصن سوارش شد

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. سورنا

    ۲۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با هیبریدی خیلی ارتباط بیشتری میتونم برقرار کنم تا برقی اصلا موتور و ماشین برقی انگار خنجر میزنن تو قلبم ولی هیبریدی واقعا بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا