بررسی یاماها R1؛ ابر موتورسیکلت جذاب با 197 اسب بخار قدرت
این محصول هیجانانگیز رقیب موتورسیکلتهایی همچون هوندا CBR1000RR، کاوازاکی نینجا ZX-10R و بی ام و S1000RR است و همانند رقبای خود از تکنولوژی پیست مسابقه سود میبرد اما مخصوص جاده بوده و به همین خاطر به چراغهای راهنما و حتی صندلی عقب مجهز شده است. نیروبخش یاماها R1 پیشرانه 4 سیلندر 998 سیسی خطی است که از یک نیروگاه موتو جی پی مشتق شده و 197 اسب بخار قدرت و 112 نیوتون متر گشتاور دارد. این قدرت برای موتورسیکلتی که فقط 201 کیلوگرم وزن دارد بسیار زیاد خواهد بود.
بیشک فرصت مناسبی است تا ویژگیهای این محصول ژاپنی را تحسین کنیم. با انجام محاسبات ریاضی میتوان به نسبت قدرت به وزن 1 اسب بخار به ازای هر کیلوگرم وزن موتورسیکلت برسیم. برای مقایسه بد نیست به ویژگیهای یک خودروی معمولی همچون هوندا آکورد بپردازیم. این خودرو در سبکترین نسخه خود 1469 کیلوگرم وزن دارد و پیشرانهاش 192 اسب بخار قدرت تولید میکند. به این ترتیب هر اسب بخار این خودرو وظیفه جابجایی 7.6 کیلوگرم وزن را بر عهده دارد. اگر آکورد بخواهد نسبت قدرت به وزن مشابه یاماها R1 را داشته باشد باید حدود 1439 اسب بخار قدرت تولید کند که برای یک خودروی استاندارد و خانوادگی بسیار دور از واقعیت خواهد بود.
اما این ارقام فوقالعاده چه تأثیری روی پرفورمنس موتورسیکلت یاماها دارند؟ حداکثر سرعت R1 نیز همانند قدرت آن بسیار زیاد است. اکثر منابع سقف سرعت این محصول ژاپنی را 300 کیلومتر در ساعت ذکر کردهاند که مشابه سقف سرعت چندین رقیب دیگر در همین کلاس است و شاید رقم 300 کیلومتر در ساعت نیز چیزی شبیه توافق جنتلمن برندهای ژاپنی باشد. احتمالاً میدانید که توافق جنتلمن بین خودروسازان ژاپنی در چند دهه قبل وجود داشت و همین موضوع بین سازندگان موتورسیکلتها نیز شکل گرفت. در دهه 90 میلادی این شرکتها موتورسیکلتهای بسیار قدرتمندی همچون سوزوکی هایابوسا و هوندا CBR1000XX بلک برد را تولید کردند، محصولاتی که بسیار سریع بودند.
با قدرت حدود 200 اسب بخار و وزن پایین، موتورسیکلتهای اسپرت میتوانند به راحتی سرعتهای بالا را ثبت کنند. سیاستمداران و قانونگذاران متوجه توانایی این موتورسیکلتها شدند و قوانینی روی سرعت و قدرت آنها وضع کردند. شرکتهای سازنده موتورسیکلت بهصورت غیررسمی توافق کردند که حداکثر سرعت محصولات خود را 300 کیلومتر در ساعت اعلام کنند. البته در طول این سالها برخی استثناها وجود داشتهاند و برخی شرکتها توافق جنتلمن را نادیده گرفتند که از جمله آنها میتوان به آپریلیا RSV4 اشاره کرد که حداکثر سرعت 307 کیلومتر در ساعت دارد. هرچند اکثر ابر موتورسیکلتها همچنان حداکثر سرعت محدود شده 300 کیلومتر در ساعت را حفظ کردهاند.
یاماها در وبسایت خود اشارهای به زمان شتاب گیری R1 نداشته اما زمانی که موتور ترند نسخه R1M را در سال 2019 تست کرد به اعدادی باورنکردنی رسید. این موتورسیکلت گرانتر از نسخه استاندارد بوده و از تجهیزات اضافی همچون سیستم تعلیق اولینز و بدنه فیبر کربنی سود میبرد هرچند تغییری در پیشرانه به وجود نیامده است. موتورسیکلت موردبحث توانست در عرض 2.6 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد که سریعتر از سوپر اسپرتهای مطرح دنیاست و با خودروهای بسیار قدرتمندی همچون پورشه 911 GT3 RS و مک لارن آرتورا برابری میکند. این موتورسیکلت مسافت 400 متر را نیز در 9.8 ثانیه و با سرعت 240 کیلومتر در ساعت طی کرده است.
بد نیست شتاب گیری یاماها R1 را نیز با برخی وسایل نقلیه دیگر مقایسه کنیم. لوسید ایر سافایر برقی با قدرت بیش از 1200 اسب بخار و قیمت حدود 250 هزار دلار جزو سریعترین خودروهای دنیاست و صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 2.2 ثانیهای دارد. این خودرو مسافت 400 متر را در 9.2 ثانیه و با سرعت 252 کیلومتر در ساعت طی کرده است. با اینکه یاماها R1 کندتر از لوسید عمل میکند اما بیش از 200 هزار دلار ارزانتر از خودروی یاد شده است. نظر شما درباره این هیولای دو چرخ چیست؟