شیطان خوشقلب:بررسی موتورسیکلت ترایومف اسپیدتریپل 2018
دو نسخه جدید از محصول محبوب ترایومف موسوم به «اسپید تریپل» با دو پسوند S و RS به تازگی رونمایی شده است. حجم پیشرانه هر دو مورد دست نخورده و در رقم 1050 سی سی بدون تغییر باقی مانده است که در نتیجه به تمامی شایعات پیرامون استفاده از پیشرانه 1200 سی سی برای دستیابی به توان بیشتر در اسپید تریپل جدید پایان داده است.
طبق اظهارات مسئولین ترایومف، اسپید تریپل جدید سبکترین، قدرتمندترین و رضایتبخش ترین نسل از این موتورسیکلت خواهد بود.
با وجود بکارگیری شاسی نسل قبل، سایر اجزای اصلی موتورسیکلت اسپیدتریپل کاملا جدید هستند.
با پیشرانه شروع کنیم که طبق ادعای ترایومف با بزرگترین حجم بازنگری از زمان پیدایش آن در سال 2005 مواجه شده است.
این پیشرانه به روز رسانی شده با تغییراتی نظیر: بهرهگیری از پیستون های جدید، میل لنگ تغییر مقطع یافته، سرسیلندر جدید، سوپاپهای جدید و سامانه اگزوز تحول یافته، مواجه شده است. به طور کلی این پیشرانه با 105 تحول مواجه شده که منجر به افزایش 7 درصدی توان خروجی و چهاردرصدی گشتاور شده است. توان خروجی پیشرانه جدید معادل 148 اسب بخار در دور موتور 10500rpm و گشتاور حاصل از آن چیزی در حدود 117 نیوتنمتر است.
وزن نسخه RS در حدود 189 کیلوگرم است که در مقایسه با نسل قبل به میزان 2.94 کیلوگرم سبکتر شده است. وزن مدل S نیز نسبت به قبل تغییری نداشته و در رقم 191.8 کیلوگرم تثبیت شده است.
استفاده از دوشاخه و کمکفنرهای جدید، استارت بدون کلید، بهرهگیری از واحد سنجش خودکار زاویه کج شدگی به هنگام دور زدن و ارسال اطلاعات به سیستمهای کنترل کشش و ترمز ABS، قفل فرمان الکترونیکی، افزوده شدن حالت رانندگی Track و سامانه اگزوز دوقلو ساخت arrow، از جمله دیگر تغییرات نسخه Rs به شمار میروند.
در سوی دیگر موتورسیکلت اسپیدتریپل S هیچ یک از گزینههای فوق را همراه خود نداشته و به دوشاخ، کمک فنر و اگزوز استاندارد مجهز شده است.
چهار حالت رانندگی جاده، باران، اسپرت و رایدر در این موتورسیکلت موجود است. در حالت باران حداکثر توان پیشرانه در رقم 98.6 اسب بخار محدود شده و سامانه کنترل کشش در بالاترین سطح خود به انجام وظیفه میپردازد. اما در سایر حالت ها چنین محدودیتی وجود ندارد. صفحه نمایشگر TFT نیز دارای شش حالت تنظیمات مختلف بعلاوه یک حالت اتوماتیک است.
کروز کنترل در هر دو نسخه به صورت استاندارد نصب شده و دکمههای روی دسته فرمان در هنگام شب روشن میشوند.
ریموت کنترل را برمیداریم و به سراغ موتورسیکلت میرویم. صدای موتور خود گویای تغییرات جدید است و نوید پیشرفت میدهد. راحتی صندلی نسخه RS در حد بسیار مطلوب بوده و غرش اگزوزهای ارو گوش ها را نوازش میدهد.
نسبت دندههای گیربکس نسبت به قبل تغییر یافته و این امر باعث میشود تا در محدوده دور موتور 4هزار با سرعت 90 تا 110 کیلومتربرساعت به گشت و گذار بپردازیم.
در مسیرهای پر پیچ و خم، سرزندگی اسپیدتریپل برای ما ثابت شده و معلوم میشود که تغییرات پیشرانه، به هیچ وجه امری بیهوده نبوده است. ورود و خروج از پیچ به بهترین وجه صورت میگیرد. با کاهش وزن چرخها و محتویات پیشرانه، نیروی مخالف کمتری در گذر از پیچ به موتورسیکلت وارد میشود و این موضوع موجب عبور چابکتر از مسیرهای منحنی شکل میشود. البته در هنگام ترمزگیری، وزن موتور میتواند بر قدرت ترمزها اثر نامطلوب بگذارد. پاسخگویی دسته گاز نیز بسیار خوب است و دور موتور به سرعت از 7هزار به 11هزار افزایش مییابد. سیستم تعلیق نیز به خوبی کار خود را انجام داده و کیفیت سواری عالی را در هر شرایطی برای سرنشین خود رقم میزند.
پایداری، استواری، چابکی و سرزندگی از شاخصههای اسپیدتریپل است که موجب شادی شما خواهد شد. تنها چیزی که میتواند به ناخرسندی شما منتج شود، نیروی مخالف باد در سرعتهای بسیار بالاست. کروز کنترل هم که از روی دسته فرمان کنترل میشود، از عملکردی در حد انتظار برخوردار است.
بهای نسخه Rs معادل 16350 دلار و قیمت نسخه S معادل 14350 دلار است. به نظر ما گرمکن دسته فرمان و کوئیک-شیفتر چندان ارزش انتخاب به عنوان آپشن را ندارند و بهتر است کنار گذاشته شوند. از جمله رقبای اسپیدتریپل نیز میتوان به بامو S1000R و یاماها MT-10 اشاره نمود.
به طور خلاصه می شود اسپیدتریپل را یک موتورسیکلت هیجان انگیز متعادل توصیف کرد که اگرچه چندان به درد اوباش نمیخورد اما میتواند روح خبیث نهفته در دلش را آزاد نموده و به یک شیطان خوش قلب بدل شود. به هرحال از رانندگی با این موتورسیکلت ناامید نخواهید شد.
منبع: rideapart