معرفی موتورسیکلت جدید یاماها MT-10 مدل 2022

شنبه 6 آذر 1400 - 03:30
مطالعه 4 دقیقه
Yamaha-mt-10-1
یاماها اعلام کرده علاقه‌ای به حضور دوباره در صنعت خودرو ندارد اما این برند همچنان در صنعت موتورسیکلت جزو بازیگران اصلی است. این شرکت اخیراً نسخه...
تبلیغات

یاماها اعلام کرده علاقه‌ای به حضور دوباره در صنعت خودرو ندارد اما این برند همچنان در صنعت موتورسیکلت جزو بازیگران اصلی است. این شرکت اخیراً نسخه جدیدی از موتورسیکلت MT-10 را معرفی کرده که دارای طراحی برجسته بوده و از بهبودهای مشابه با مدل سریع تر MT-10 SP سود می‌برد. هر دو موتورسیکلت یاد شده از نیمه اول سال 2022 روانه بازار آمریکا خواهند شد.

حروف MT مخفف "استاد گشتاور" هستند و یاماها در تولید این محصولات از برخی منابع مختلف الهام گرفته که یکی از آن‌ها طبق گفته یاماها نیمه ‌تاریک ژاپن است به این معنی که در طراحی MT-10 از طراحی‌های وحشیانه برگرفته از فرهنگ موتور اسپورت کشور ژاپن الهام گرفته است. منبع الهام دیگر موتورسیکلت YZF-R1 است که محصولی پرفورمنس و قابل‌احترام بوده و در مسابقات مختلف حضور داشته است. ترکیب این دو عنصر باعث تولید موتورسیکلتی شده که اصلاً خسته کننده نیست. MT-10 قطعاً ظاهری برجسته داشته و عناصر آبی و طلایی روی بدنه آن ترکیب جذابی را ایجاد کرده‌اند. طراحان یاماها اقدام به حذف عناصر غیرضروری روی بدنه کرده و روی نمایش قطعات فنی موتورسیکلت تمرکز داشته‌اند. یکی از موضوعات اساسی در طراحی MT-10 جدید ارگونومی بوده است. صندلی موتورسوار تا حد امکان پایین آورده شده تا او حس بهتری در سواری داشته باشد.

نیروبخش این موتورسیکلت پیشرانه 4 سیلندر 998 سی‌سی 16 سوپاپ است که قدرت 164 اسب بخاری را در دور 11500 و گشتاور 112 نیوتون متری را در دور 9 هزار تولید می‌کند. صدای تولیدی پیشرانه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سواری موتورسیکلت‌ها بوده و بنابراین یاماها حداکثر تلاش خود را برای تنظیم دقیق صدای پیشرانه و اگزوز به کار گرفته است. نکته جالب اینکه یک سیستم تقویت کننده صدایی شامل بلندگوهای نصب شده در طرفین باک سوخت هم وجود دارد که صدای پیشرانه را بهبود می‌بخشد. گیربکس 6 سرعته این موتورسیکلت نیز از سیستم تعویض سریع برای سبک و سنگین کردن دنده‌ها سود می‌برد.

اطلاعات ضروری موتورسیکلت هم روی یک نمایشگر 4.2 اینچی TFT که جایگزین پشت آمپرهای آنالوگ شده به نمایش درمی‌آید. این نمایشگر توسط دکمه‌های روی فرمان کنترل می‌شود. به این موارد باید یک سیستم ناوبری فابریک را نیز اضافه کرد. این روزها سیستم‌های کمک‌راننده فقط مختص خودروها نیستند و یاماها MT-10 نیز از واحد اندازه‌گیری اینرسی شش محوره IMU سود می‌برد که از حسگرها برای اندازه‌گیری سرعت زاویه‌ای و شتاب گیری استفاده می‌کند. داده‌های جمع آوری شده توسط IMU به ECU فرستاده می‌شود تا با استفاده از آن تنظیمات سیستم‌های مختلف صورت گیرد. این سیستم برای مثال میزان بلند شدن چرخ جلو از سطح زمین را تنظیم می‌کند. همچنین سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل لغزش و سیستم کنترل ترمز نیز وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را می‌توان به‌صورت جداگانه تنظیم کرد.

آنچه بر اساس این ویژگی‌ها ساخته شده نسخه SP نام دارد که یاماها از آن به عنوان نقطه اوج توسعه ماشین نام می‌برد. این نسخه اولین موتورسیکلت تولید سری است که از جدیدترین سیستم تعلیق کنترل الکترونیکی تولید شرکت اولینز سود می‌برد. موتورسواران می‌توانند سه حالت A-1 (اسپورت ترین)، A-2 (سواری روزمره و سفر) و A-3 (سواری راحت) را انتخاب کنند. پیش‌فروش یاماها MT-10 در آمریکا از مارس 2022 شروع می‌شود. قیمت این موتورسیکلت جذاب از 13999 دلار شروع می‌شود و افرادی که خواهان مدل MT-10 SP هستند باید تا می 2022 صبر کرده و قیمت 16899 دلاری را برای آن پرداخت کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.