ژاپن برای کاهش آلایندگی هوا، تولید موتورسیکلتهای مشهور خود را محدود میکند
درست همانند صنعت خودرو، صنعت موتورسیکلتسازی هم طی سالهای آینده تغییرات گستردهای را از طریق الکتریکی سازی تجربه خواهد کرد اما پیش از اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، چهار سازنده کلیدی موتورسیکلت در ژاپن کاهش قابلتوجه تعداد محصولات تولیدی را به خاطر استانداردهای آلایندگی سختگیرانه اعلام کردهاند. گفته میشود هوندا، یاماها، سوزوکی و کاوازاکی تولید حدود 20 مدل خود را تا پایان سال متوقف خواهند کرد که این به معنی حذف 10 درصد از 190 مدل عرضه شده توسط این شرکتهاست.
نشریه نیکی میگوید هوندا حدود 10 مدل از 80 مدل کنونی خود را به خاطر استانداردهای آلایندگی سختگیرانه که از پاییز سال جاری میلادی اجرا خواهند شد حذف میکند. از جمله مدلهای حذف شده میتوان به CB400 سوپر فور، اسکوتر بنلی و سری فول سایز گلد وینگ اشاره کرد. سوزوکی هم مسیر مشابهی را دنبال میکند و قرار است حداقل 5 مدل از 20 مدل تولیدی از جمله GSX250R را تا ماه اکتبر حذف کند.
یاماها نیز دیگر دو مدل از سری FJR1300 تورر را عرضه نخواهد کرد و کاوازاکی هم از سال پیش عرضه برخی از محصولات فول سایز خود را متوقف کرده است. استانداردهای آلایندگی جدید ژاپن از استانداردهای یورو 5 اتحادیه اروپا الگوبرداری کرده و شامل تمامی مدلهای جدید تولید شده پس از سال 2020 میشود. موتورسیکلتسازان ژاپنی به منظور رعایت این استانداردها باید مبدلهای کاتالیتیک ارتقا یافته را روی موتورسیکلتها نصب کرده و یا اینکه در پیشرانهها تغییراتی اعمال نمایند. این هزینهها باعث میشود تولید برخی محصولات توجیه اقتصادی نداشته باشد و به همین خاطر هوندا، یاماها، سوزوکی و کاوازاکی برخی محصولات را حذف میکنند.
موتورسیکلتسازان مطرح در بحث الکتریکی سازی مسیر خودروسازان را دنبال میکنند. هوندا قبلاً به الکتریکی سازی کل محصولاتش از جمله موتورسیکلتها متعهد شده و یاماها نیز میگوید تا سال 2050 حدود 90 درصد محصولاتش از قوای محرکه الکتریکی شده استفاده خواهند کرد. برنامههای کاوازاکی جاهطلبانهتر بوده و این شرکت میخواهد تا سال 2035 فقط موتورسیکلتهای الکتریکی و هیبریدی را بفروشد. در همین اثنا کاوازاکی بیش از 10 موتورسیکلت الکتریکی و هیبریدی را تا سال 2025 عرضه خواهد کرد.