دوکاتی جزئیات موتورسیکلت الکتریکی موتو E خود را منتشر کرد
اخبار داغ موتورسیکلتهای مسابقهای سال 2023 به این موضوع مربوط میشود که دوکاتی تنها سازنده محصولات حاضر در رقابتهای جهانی موتو E خواهد بود. این مسابقات قرار است در برخی پیستهای مشهور و معتبر برگزار شوند. قبل از انتشار این اخبار شاید دوکاتی آخرین برند مورد انتظار برای استفاده از قوای محرکه الکتریکی بود و از زمان اعلام حضور در موتو E، این برند روی رسیدن به اهداف مدنظر کار کرده است؛ و حالا امروز میتوانیم اولین جزئیات از پروژه V21L موتو E را بدانیم. این شرکت همچنین مشخصات عملکردی مورد انتظار موتورسیکلت حاضر در موتو E را اعلام میکند.
اول از همه بیایید نگاهی به آمار و ارقام داشته باشیم. این موتورسیکلت وزن 225 کیلوگرمی، قدرت 150 اسب بخاری و گشتاور 140 نیوتون متری، مجموعه باتری 18 کیلووات ساعتی با توانایی شارژ 80 درصدی در 45 دقیقه و حداکثر سرعت فراتر از 275 کیلومتر در ساعت خواهد داشت. در حقیقت با موتورسیکلت سطح بالایی طرف هستیم و پروژه موردبحث به آن چیزی نزدیک است که دوکاتی با پانیگیل V4 به آن دست یافت. البته مشخصات فنی و عملکردی به تنهایی بازگوکننده پروژه موتو E دوکاتی نیستند زیرا این شرکت ایتالیایی DNA خود را نیز در اولین موتورسیکلت مسابقهای و الکتریکیاش تزریق کرده است.
باید گفت طراحی شاسی این موتورسیکلت میبایست شبیه تمامی محصولات دوکاتی میبود و این برند از تکنولوژی شاسی فریم جلوی خود با قطعات آلومینیومی استفاده کرده و مجموعه باتری فیبر کربنی نیز به عنوان بخشی از شاسی دیده میشود. V21L همچنین از سیستمهای الکترونیکی کامل دوکاتی استفاده میکند که شامل کنترل کشش، کنترل هرزگردی و کنترل لغزش است. البته برنامهریزی بدنه گاز و ترمز پیشرانه نسبت به مدلهای درونسوز متفاوت بوده و رانندگان میتوانند ویژگیهای آن را بسته به سلیقه خود برنامهریزی کنند. در بحث قطعات سختافزاری آنچه از دوکاتی انتظار میرود را شاهد هستیم. پکیج ترمز این موتورسیکلت با همکاری برمبو توسعه یافته و دیسکهای دوتایی 338.5 میلیمتری از جنس فولاد در جلو دیده میشوند. دوکاتی در حال تست دیسکهایی است که ضخامت 6.8 تا 7.4 میلیمتر دارند. این در حالی است که یک موتورسیکلت مدرن عادی ضخامت دیسک استاندارد 4 میلیمتری دارد. این دیسکها با دو کالیپر GP4RR برمبو که پیستونهای 32 و 36 میلیمتری دارند همکاری میکنند. بد نیست بدانید ابر موتورسیکلت دوکاتی پانیگیل V4 پیستونهای استاندارد 30 میلیمتری دارد.
همانطور که حدس میزنید سیستم تعلیق نیز کار شرکت مشهور اولینز بوده و طراحی سیستم تعلیق از پروژه سوپرلگرا V4 گرفته شده است. جذبکنندههای شوک اولینز TTX36 نیز جزو موارد قابلذکر هستند. دامپرهای این شرکت نیز تکمیل کننده کار خواهند بود. با نگاهی سریع به این موتورسیکلت مسابقهای متوجه دو رادیاتور خواهید شد که رادیاتور بالایی باتری 800 ولتی را خنک میکند. رادیاتور پایینی نیز برای خنک کردن پیشرانه الکتریکی بکار میرود. این پیشرانه توسط خود دوکاتی تولید شده است و تا 18 هزار دور در دقیقه دوران میکند. دوکاتی میگوید استفاده از دو رادیاتور به V21L اجازه میدهد سریعاً پس از استفاده شارژ شود و نیازی به خنک کردن نیست. همچنین سیستم ولتاژ بالا باعث میشود شارژ باتری در زمان کوتاهی انجام شود. این به معنی زمان حضور بیشتر تیمها در پیست خواهد بود.
این موتورسیکلت الکتریکی با همکاری موتورسواران دوکاتی یعنی میشل پیرو، الکس دِ آنجلیس و چاز دیویس توسعه یافته است. کلادیو دومنیکالی مدیرعامل دوکاتی اخیراً این موتورسیکلت را رانده و خودش تأییدیه تولیدش را صادر کرده است. دومنیکالی میگوید:
چند هفته پیش من فرصتی بسیار خوب برای راندن دوکاتی موتو E در پیست داشتم و سریعاً فهمیدم در لحظهای تاریخی زندگی میکنم. دنیا وارد دورهای پیچیده میشود و پایداری محیطزیست یک عنصر کلیدی برای همه افراد و شرکتهاست و اگر میخواهیم توازن دنیا را حفظ کنیم باید محیطزیست را اولویت قرار دهیم
این مدیر ارشد میافزاید:
ما در دوکاتی این نیازها را تشخیص داده و چالشهایی را انتخاب میکنیم که باعث میشود به اهداف مشترک یعنی کاهش آلایندگی دیاکسید کربن و درعینحال حفظ DNA محصولات خود برسیم. به محض اینکه روی این موتورسیکلت نشستم فهمیدم کیفیت کار تیم ما بسیار بالاست. من واقعاً به این محصول افتخار میکنم