نظرسنجی بهترین موتورسنگین رودستر: یاماها، بی ام و، هارلی دیویدسن یا تریومف
رودسترهای سنگین و پرفروش، عموما با پیشرانهی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ سیسی و قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری مشهور هستند. این نوع موتورسیکلتها، خصوصا با طراحی رترو (کلاسیک) برای استفادهی روزانه و تردد بین شهری محبوبیت دارند.
علاقهمندان موتورهای خیابانی (Street Bike) به دو برند اروپایی، توجه ویژه نشان میدهند. بیامو آلمان و تریومف انگلیس، مدلهای متنوع برای این کلاس تولید میکنند؛ درحالیکه رقبای ارزانتر ساخت ژاپن نیز بخش بزرگی از بازار جهانی را در اختیار دارند.
چهار برند مشهور موتورسیکلت ژاپن، شامل هوندا، سوزوکی، کاوازاکی و یاماها سالانه میلیونها محصول در کلاس استریت و نیکد تولید میکنند. طبیعتا مدلهای با حجم موتور بالا، خصوصا طرح کلاسیک، میتوانند در کلاس رودستر نیز رقیب محصولات تریومف و بیامو باشند.
برای عضوگیری از میان ژاپنیها، پرهیز از زیادهگویی و حذف مدلهای مشابه، بین موتورسیکلتهای هوندا CB۱۰۰۰R، کاوازاکی Z۹۰۰ و یاماها XSR۹۰۰ RS سراغ محصولی رفتیم که ازنظر قیمت، وزن و قدرت فنی، میانگین امتیاز بالاتری داشته باشد. این عنوان در سال ۲۰۲۲، به یاماها XSR۹۰۰ تعلق گرفت چراکه با قیمت ۱۰ هزار دلاری، ۱۱۷ اسب بخار قدرت دارد. دیگر ژاپنیهای این رده، مثل هوندا CB۱۰۰۰R با قدرت ۱۲۲ اسب بخار، حدود ۲ تا ۳ هزار دلار گرانتر هستند. ضمنا، برند سوزوکی در گروه رودستر و طرح کلاسیک، محصولی با حجم موتور بالاتر از ۶۵۰ سیسی ندارد.
مقایسهی موتورسیکلتهای سنگین خیابانی بدون عضوی از خاندان هارلیدیویدسن، ناقص بهنظر میرسد. در واقع یکی از سبکترین و ارزانترین محصولات هارلیدیویدسن در سال ۲۰۲۲، مناسب رقابت با پرچمداران دیگر برندها است. در این مطلب، هارلی دیویدسن رودستر برای مقایسه با بیامو R۹T، تریومف تراکستون و یاماها XSR۹۰۰ انتخاب شده است. این مدل موتورسیکلت امریکایی، رودستر نام دارد و مشخصا، یکی از زیباترین رودسترها دنیا محسوب میشود.
یاماها XSR۹۰۰
بسیاری از رسانههای معتبر موتورسیکلت، مثل سایکلورلد، XSR۹۰۰ را در کلاس رودستر طبقهبندی کردهاند. انتخاب این مدل برای کلاس رودستر، بحث برانگیز به نظر میرسد چراکه همزمان در گروه نیکد و اسپرت استریت هم حضور دارد. از سویی دیگر، یاماها XSR۹۰۰ با قیمت مناسب، قدرت و شتابگیری عالی فراهم میکند؛ به طوریکه رقبای گرانتر از برندهای غربی را به چالش میکشد.
در ایران، بهتازگی XSR۱۵۵ نیز وارد شده اما برای بازار جهانی، دو مدل ۷۰۰ و ۹۰۰ شهرت بیشتری دارند؛ چراکه نسبت به قیمت، عملکرد بسیار خوب و قدرت بالا ارائه میدهند. برای مدل ۲۰۲۲، موتور ۸۸۹ سیسی XSR۹۰۰ با قدرت ۱۱۷ اسب بخار، گشتاور ۹۳ نیوتنمتر دارد. وزن خالص این موتورسیکلت، ۱۸۶ کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت با یک سرنشین معمولی، حدود ۵/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
بنابر تستهای موجود در سایتهای خارجی، میتوان با XSR۹۰۰ در زمان ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت رسید و نهایت سرعت ۲۳۳ کیلومتر برساعت داشت. قیمت این موتورسیکلت در بازار جهانی، ۱۰ هزار دلار است.
بیامو R9T
موتورسیکلتهای بیامو از نظر گروهبندی و کلاس محصولات، بسیار جالب توجه هستند. شاید در ظاهر، برخلاف برندهای ژاپنی، تنوع چندانی برای انواع بیامو نباشد اما یک مدل موفق از این برند با تجهیزات متنوع به شکل محصولات متفاوت عرضه میشود. این حالت برای R9T وجود دارد.
امروزه، چهار مدل R9T توسط بیامو تولید میشوند که همگی دارای پیشرانهی ۱,۱۷۰ سیسی با ساختار بوکسر هستند. نسخههای اسکرمبلر و اوربان G/S نسبت به نسخهی استاندارد حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت بالاتر دارند اما تفاوت آنها متمرکز بر ادوات ظاهری و نامرتبط با پیشرانه است.
بیامو R9T از پیشرانهی ۱/۲ لیتری، ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۵ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. مدل پایه (R9T Pure)، در زمان ۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت دارد. وزن خالص ۲۲۰ کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت ۷/۳ لیتر در صد کیلومتر است.
قیمت بیامو R9T از ۱۱ هزار دلار شروع میشود. سه نسخهی دیگر، ۱۳ تا ۱۶ هزار دلار قیمت دارند.
تریومف تراکستون RS
برند انگلیسی تریومف با ۱۳۷ سال قدمت، برای علاقهمندان موتورسیکلت جایگاهی ویژه دارد. امروزه انواع محصولات این برند در کلاس سوپربایک، نیکد استریت و آفرود تولید میشوند اما همچنان، مدلهای کروزر و رودستر با ظاهر کلاسیک، جذابیت بیشتری برای بازار جهانی دارند.
مدل تراکستون (Thruxton ) از سال ۱۹۶۰ تولید میشود. طرح کلی بدنه، کاملا حس کافه ریسر دارد و قیمت نسبتا بالا را توجیح میکند. تراکستون ۲۰۲۲ با پیشرانهی ۱۲۰۰ سیسی ۲ سیلندر ۲۷۰ درجه، ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۱۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. وزن خالص این موتورسیکلت، ۱۹۷ کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت ۵/۷ لیتر در صد کیلومتر است. تریومف تراکستون با سرنشین معمولی، در زمان ۳/۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت دارد.
آستانه قیمت تریومف تراکستون ۱۷ هزار دلار است. خریدار میتواند با اضافه پرداخت هزار دلار، پوشش کروم برای نمای بیرونی موتورسیکلت سفارش دهد و صاحب نسخهی ویژه با نام THRUXTON RS CHROME EDITION شود.
هارلی دیویدسن رودستر
مدلهای رودستر و آیرون، هماکنون ارزانترین محصولات هارلی دیویدسن هستند. این موتورسیکلتها، قیمت مشابه دارند اما پیشرانهی آیرون ۸۸۳ سیسی و رودستر، ۱۲۰۰ سیسی است.
هارلی دیویدسن رودستر سبک طراحی مشهور در کروزرهای امریکایی را با حالتی تهاجمی و اسپرت ارائه میدهد. پیشرانهی قدرتمند ۱/۲ لیتری، ۶۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. وزن خالص این موتورسیکلت، ۲۵۰ کیلوگرم است.
سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با رودستر، ۴/۸ ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر خواهد بود. میانگین مصرف سوخت، حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
برای خرید هارلی دیویدسن رودستر آستانه قیمت ۱۱,۵۰۰ دلار وجود دارد.
حجم پیشرانه (سیسی) | قدرت (اسب بخار) | گشتاور (نیوتنمتر) | صفر تا صد کیلومتربرساعت (ثانیه) | وزن خالص (کیلوگرم) | قیمت (دلار) | |
یاماها XSR900 | ۸۸۹ | ۱۱۷ | ۹۳ | 3 | ۱۸۶ | 10,000 |
بی ام و R9T Pure | ۱,۱۷۰ | 109 | 115 | 3 | 220 | 11,000 |
تریومف تراکستون RS | 1,200 | 103 | 112 | 3/1 | 210 | 17,000 |
هارلی دیویدسن رودستر | 1,200 | 67 | 103 | 4/8 | 250 | ۱۱,۵۰۰ |
[poll id="111"]