بررسی جاده ای ترایومف راکت 3R، پادشاه جاده
ترایومف راکت 3R یک موتور به بزرگترین پیشرانه خطی موتورسکلتها در جهان با حجم 2458 سیسی مجهز شده است.
در دهههای 90 میلادی و سالهای ابتدایی قرن 21، رقابت سرسختی میان موتورسیکلتسازان بود تا موتورهایشان را با بیشترین حجم موتور ممکن روانه بازار کنند؛ از هارلی دیویدسونهای 1.5 لیتری گرفته تا کاوازاکی ولکان 2053 سیسی. با این همه ترایومف تصمیم گرفت تا با ساخت راکت III از همه این موتورسیکلتسازان پیشی بگیرد و با معرفی موتور خطی-سهگانه 2294 سیسی عظیم این دستگاه، رکورد همه را بکشند. هدف ترایومف از خلق این موتورسیکلت تجهیز آن به بزرگترین موتور بازار بود.
بگذارید مستقیم به سراغ مشخصات این سوپرموتور برویم؛ خروجی اعلامشده برای این موتورسیکلت خارقالعاده 165 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور است. شاید مدلهای دیگر خروجی بهتری داشته باشند اما صدای ترایومف راکت را تولید نخواهند کرد. این موتورسیکلت برخلاف ظاهر فریبدهندهاش تنها 317 کیلوگرم وزن دارد که با توجه به تجهیزاتش چندان زیاد نیست.
ساختار سهگانه موتورهای ترایومف هماکنون به بخشی از هویت این برند تبدیل شده است. این شرکت در سال 2020 دوباره یاد راکت 3 را زنده کرد و اینبار پیشرانه این موتورسیکلت را از 2294 به 2458 سیسی رساند و آن را به امکاناتی چون شفت متعادلتر، گاز سیمی، IMU، حالات سواری موتور، ABS بهبودیافته برای پیچ، سیستم کنترل پایداری، سیستم کروزکنترل، کنترل شیب تپه، احتراق بدون کلید و سیستم روغنکاری مناسب مجهز کرده است.
نسل تازه این موتور نسبتبه گذشته 45 کیلوگرم سبکتر شده که به لطف کاهش حجم باک سوخت، استفاده از اجزای آلومینومی، سبکسازی سیستم اگزوز و چرخها و قاب آلومینیومی اتفاق افتاده است. این موتورسیکلت در دو نسخه رودستر و GT به فروش میرسد که بهترتیب با قیمت 23.89 هزار و 24.59 هزار دلار عرضه میشوند. نسخههای تولیدمحدود نیز با رنگهای خاص و جزئیات بیشتر در ساخت اجزا وجود دارند.
راکت 3R یک موتورسیکلت عضلانی محسوب میشود که در جلو و عقب بهترتیب از تایرهای 17-150/80 و 16-240/50 مجهز شده و در جایجای بدنهاش به سطوح متالیک مزین شده است؛ بهطوری که عملا تمام موتورسیکلت درون یک قالب فلزی قرار گرفته است. چراغهای دوگانه ترایومف از دهه 90 میلادی بهعنوان سنت اصلی این موتورسیکلتساز انتخاب شدهاند و نسلبهنسل هویتبخش این محصولات بودهاند.
با روشنکردن موتورسیکلت، راننده شاهد عملکرد نسبتا تنبل پیشرانه در دورهای پایینتر از 2000 خواهد بود اما با افزایش دورموتور، کمکم هویت واقعی راکت 3R هویدا و آشکار میشود. 200 نیوتن متر گشتاور موتور در دور 3900 در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. قدرت هم بین دورهای 2500 و 5300 در اختیار او خواهد بود؛ بنابراین منحنیهای قدرت و گشتاور این دستگاه یکدست و بدون شکستگی ناگهانی است. البته که قدرت از طریق یک میل انتقال قدرت بزرگ به چرخهای عقب انتقال مییابد و حرکت میدهد.
جعبهدنده 6 سرعتی از یک کلاچ مجهزبه دستیار گشتاور استفاده میکند که بدون کوچکترین ایجاد حس یک موتورسیکلت روزمره و اصطلاحا کروزر، راکت 3R را جابهجا میکند. اگر راننده دنده را زودتر از موعد عوض کند، با رسیدن به سرعت 120 کیلومتر در ساعت در دنده 3 و دور 3200 خواهد بود و همین دنده بهاندازه کافی صدا و بازه حرکتی فراهم میکند. با رسیدن به یک جاده باز، روح حقیقی ترایومف از اگزوز آن غرش میکند اما با فشردن بوق، ناگهان صدای یک وسپای قدیمی را میدهد!
پیچیدن و خمکردن موتورسیکلتهای مجهز به تایرهای پهن معمولا دشوار تصور میشود چون تایر پهن آنها، فرصت و راحتی خمکردن موتور را کاهش میدهد اما ترایومف موفق شده تا با همکاری «اِیوُن» پروفیلی را برای تایرهای کبرا کروم این موتورسیکلت توسعه دهد که فرمانپذیری متعادلی را برای راننده به ارمغان میآورد. پیچش این دستگاه در پیچهای برای موتورسیکلتی در این ابعاد واقعا خارقالعاده به شمار میرود و راننده را کمتر از انتظار به زحمت میاندازد. تنظیمات و فنربندی و میراگرها بهگونهای انجام شده که اسپرتتر از سایر کروزرها است اما راندمام حتی برفراز مسیرهای پر فرازونشیب هم راحت و روان قلمداد میشود. کیفیت ترمزهای برمبو نیز بالاتر و دقیقتر از حد انتظار است.
میگویند بسیاری از افراد خریدهایشان را احساسی انجام میدهند و با منطق آن را توجیه میکنند؛ این جمله درباره خریداران ترایومف راکت 3R کاملا صدق میکند؛ چراکه این موتورسیکلت آنقدر خارقالعاده تولید شده که یک هواخواه و دوستدار واقعی را شبها با یاد خود بیدار نگه میدارد تا برای مالکیت آن برنامهریزی کند. راکت 3R مخصوص آن دسته از افراد است که میخواهند پادشاهی حقیق مسیر را در دست داشته باشند. نظر شما درباره این مورتوسیکلت زیبا و قدرتمند چیست؟!
مشخصات فنی ترایومف راکت 3R 2023
قیمت پایه | 23,895 دلار |
گارانتی | 3 با کارکرد نامحدود |
نوع موتور | 2294 سیسی مایعخنک/ سهگانه خطی DOHC 4 با 4 سوپاپ برای هر سیلندر |
نسبت تراکم | 10.9:1 |
جعبهدنده | 6 سرعتی بههمراه کلاچ هیدرولیکی مجهز به دستیار لغزش |
قاب شاسی | آلومینیوم ریختهگری شده |
ارتفاع صندلی | 77.2 سانتیمتر |
وزن خام | 295 کیلوگرم |
قدرت | 145 اسب بخار |
گشتاور | 200.5 نیوتن متر |
مسافت قابلپیمایش تخمینزده شده | 240 کیلومتر |