معرفی نینجا e-1 و Z e-1؛ اولین موتورسیکلت‌های برقی کاوازاکی

شنبه 15 مهر 1402 - 06:30
مطالعه 6 دقیقه
Captain-Electro-Kawasaki-Ninja-e1-and-Z-e1-2
کاوازاکی سرانجام با معرفی دو موتورسیکلت جدید و برقی نینجا e-1 و Z e-1 وارد کلاس محصولات ارزان‌قیمت شده است.
تبلیغات

از آنجایی که موتورسیکلت‌های بدون آلایندگی کم‌کم موردتوجه خریداران واقع می‌شوند بنابراین موتورسیکلت‌سازان نیز در حال توسعه محصولاتی جدید برای رقابت با استارت آپ های تازه‌نفس هستند. اولین برند صاحب‌نام ژاپنی که چنین کاری را انجام داده کاوازاکی است. این شرکت اولین موتورسیکلت‌های برقی و فول سایز خود با نام نینجا e-1 و Z e-1 را رونمایی کرده است. هر دو محصول یاد شده از مدل‌های محبوب نینجا 400 و Z400 الهام گرفته‌اند اما قوای محرکه کاملاً جدیدی دارند.

اگر انتظار محصولاتی بسیار سریع و رکوردشکن را دارید بهتر است به دنبال گزینه‌های دیگری باشید چراکه نینجا e-1 و Z e-1 در کلاس محصولات پایه قرار دارند و در واقع معادل موتورسیکلت‌های بنزینی 125 سی‌سی به شمار می‌روند. هر دو موتورسیکلت هوا خنک هستند و پیشرانه برقی آن‌ها حداکثر 12 اسب بخار قدرت و 40 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. با این قدرت و گشتاور، حداکثر سرعت دو چرخ‌های کاوازاکی به حدود 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد هرچند تنها 15 ثانیه می‌توان با چنین سرعتی حرکت کرد و پس از آن حداکثر سرعت به 87 کیلومتر در ساعت کاهش خواهد یافت.

دلیل این کار وجود ویژگی جدیدی به نام ای بوست است که با درگیر شدن می‌توان چندین ثانیه با حداکثر سرعت یاد شده حرکت کرد. این ویژگی در شهر کاربردی خواهد بود و ژاپنی‌ها می‌گویند ویژگی ‌ای بوست باعث شتاب و سبقت قوی‌تر موتورسیکلت می‌شود. البته کاوازاکی فعلاً مشخصات مربوط به سرعت و شتاب نینجا e-1 و Z e-1 را منتشر نکرده است. از دیگر تکنولوژی‌های موجود در این محصولات جدید می‌توان به دو حالت قدرت جاده‌ای و اکو و همچنین حالت راه رفتن اشاره کرد که به تحرک شما در زمان پارک موتورسیکلت کمک می‌کند. از نظر شعاع حرکتی باید گفت موتورسیکلت‌های جدید کاوازاکی به دو باتری لیتیوم یونی مجهز هستند و حداکثر پیمایش 71 کیلومتری را فراهم می‌کنند. اگرچه چنین رقمی قابل‌توجه نیست اما می‌توان این باتری‌ها را با نمونه‌های شارژ شده تعویض کرد یا اینکه حدود 3.5 ساعت منتظر شارژ کامل هر باتری ماند. با توجه به اینکه شعاع حرکتی این محصولات در دنیای واقعی کمتر از ارقام اعلامی خواهد بود بنابراین تعویض باتری‌ها گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

مشخصات

کاوازاکی نینجا e-1 و Z e-1

پیشرانه

هوا خنک آهنربای دائمی

حداکثر قدرت (اسب بخار)

12

حداکثر گشتاور (نیوتون متر)

40

حداکثر سرعت ادعایی (کیلومتر در ساعت)

87/100 با ویژگی ای بوست

باتری

دو نمونه لیتیوم یونی قابل جدا شدن

شعاع حرکتی ادعایی (کیلومتر)

71

زمان شارژ باتری (ساعت)

حدود 3.5

کاوازاکی موتورسیکلت‌های جدید خود را بر اساس شاسی فولادی مشابه نمونه‌های بنزینی ساخته است. همین موضوع درباره دو شاخ تلسکوپی 41 میلی‌متری غیرقابل تنظیم و مونوشوک و چرخ‌های 17 اینچی صدق می‌کند. ترمزها نیز شامل دیسک‌های 290 میلی‌متری در جلو و 220 میلی‌متری در عقب هستند و روی هرکدام آن‌ها دو کالیپر ترمز وجود دارد. شایان ذکر است وزن نینجا e-1 و Z e-1 نسبت به مدل‌های بنزینی کاهش یافته و بنابراین دیسک ترمز جلوی آن‌ها 20 میلی‌متر کوچک‌تر است.

از نظر طراحی نیز شباهت‌های زیادی با مدل‌های 400 وجود دارد. نینجا e-1 از همان چراغ‌های LED مشابه N400 استفاده می‌کند و چراغ‌های LED مدل Z e-1 نیز دقیقاً از Z400 گرفته شده‌اند. البته مهم‌ترین تفاوت دو موتورسیکلت برقی کاوازاکی به پوشش بدنه مربوط می‌شود که دارای رنگ‌بندی خاکستری روشن و عناصر سبز هستند. همچنین خبری از اگزوز در کناره موتورسیکلت نیست. در خاتمه باید گفت تمرکز اصلی این محصولات روی بازارهای اروپا و بریتانیاست و با توجه به مشخصات خود در دسته گواهینامه موتورسواری A1 قرار می‌گیرند اما انتظار می‌رود در آینده شاهد عرضه نینجا e-1 و Z e-1 در آمریکا نیز باشیم چراکه بازار خوبی برای چنین محصولاتی وجود دارد.

کپی لینک

به روزرسانی

کاوازاکی سرانجام مشخصات نهایی دو موتورسیکلت برقی نینجا e-1 و Z e-1 را اعلام کرد. به این ترتیب قیمت نینجا e-1 از حدود 7600 دلار شروع می‌شود درحالی‌که برای مدل Z e-1 باید حدود 7300 دلار پرداخت کرد. همان‌طور که قبلاً نیز گفته‌ایم این دو محصول از نظر پرفورمنس در سطح پایینی قرار می‌گیرند و تنها امید موفقیت آن‌ها قیمت مناسب بوده است. به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها نیز چنین چیزی را متوجه شده‌اند.

این دو موتورسیکلت برقی از حالت‌های سواری اکو و جاده برخوردار هستند و با استفاده از دکمه بوست می‌توان قدرت و حداکثر سرعت را به‌صورت موقتی افزایش داد. در حالت اکو انرژی کمتری مصرف شده و حداکثر سرعت نیز به 64 کیلومتر در ساعت محدود می‌شود درحالی‌که در حالت بوست سقف سرعت می‌تواند به 76 کیلومتر در ساعت برسد. در حالت جاده سرعت موتورسیکلت‌های کاوازاکی به 88 کیلومتر در ساعت خواهد رسید اما با حالت بوست می‌توان این رقم را به 105 کیلومتر در ساعت افزایش داد. حالت بوست تنها برای 15 ثانیه فعال است و بنابراین به موتورسواران توصیه می‌شود از آن فقط در زمان سبقت‌گیری استفاده کنند.

نینجا e-1 و Z e-1 از دو باتری 1.5 کیلووات ساعتی جداشدنی استفاده می‌کنند، باتری‌هایی که بسیار کوچک هستند و از نظر ارائه شعاع حرکتی با انتقاداتی مواجه شده‌اند. کاوازاکی می‌گوید با این باتری‌ها می‌توان به برد 66 کیلومتری در حالت جاده‌ای و بدون استفاده از ویژگی بوست دست یافت. این شرکت نگفته که شعاع حرکتی یاد شده در صورت تردد با چه سرعتی به دست می‌آید اما احتمال می‌دهیم سرعت متوسط 56 کیلومتر در ساعت مدنظر کاوازاکی باشد. این باتری‌ها که 11.4 کیلوگرم وزن ‌دارند با خروجی برق خانگی در عرض 4 ساعت شارژ خواهند شد. اگرچه قیمت موتورسیکلت‌های برقی کاوازاکی حدود نصف قیمت موتورسیکلت زیرو یا لایو وایر است اما از نظر پرفورمنس نیز به پای آن‌ها نمی‌رسند. به این ترتیب محصولات بدون آلایندگی این شرکت کاملاً مختص کاربری‌های شهری هستند اما برای بسیاری از شهروندان ساکن مراکز شهر، برد 64 کیلومتری و سرعت حدود 90 کیلومتر در ساعت کفایت خواهد کرد. نظر شما دراین‌باره چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.