موتور بنلی 300 ؛ بررسی تخصصی + آخرین قیمت

جمعه 19 آبان 1402 - 09:30
مطالعه 5 دقیقه
302s_gallery_27
یکی از موتورسیکلت‌های محبوب بازار کشورمان بنلی 300 است که در این مقاله اطلاعات جامعی از آن را در اختیار شما می‌گذاریم.

پیش از بررسی موتورسیکلت بنلی 300 بهتر است نگاهی به تاریخچه این شرکت بیندازیم. بنلی Benelli یک کمپانی ایتالیایی است که مقر آن در پسارو قرار داشته و به تولید موتورسیکلت و اسکوتر می‌پردازد. این برند از سال 2005 تحت مالکیت کیانجیانگ موتورسیکلت چین (زیر مجموعه هلدینگ جیلی) قرار دارد. بنلی در سال 1911 تأسیس شده و دومین برند قدیمی ایتالیایی در زمینه تولید موتورسیکلت به شمار می‌رود.

فعالیت‌های مربوط به تحقیق، توسعه و بازاریابی محصولات بنلی در پسارو ایتالیا انجام می‌شود ولی محل تولید محصولاتش در ونلینگ چین است. وظیفه توزیع محصولات بنلی در کشورمان بر عهده شرکت نیکران موتور پاسارگاد است، شرکتی که فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرده و حالا جزو یکی از شرکت‌های تخصصی تولید موتورسیکلت در ایران به شمار می‌رود. با این مقدمه کوتاه به سراغ بررسی یکی از محبوب‌ترین محصولات بنلی در کشور یعنی 300 می‌رویم.

کپی لینک

طراحی موتورسیکلت بنلی 300

بنلی 300 در کلاس موتورسیکلت‌های سبک قرار دارد اما سبک طراحی آن هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. این موتورسیکلت در دسته محصولات به اصطلاح نیکد قرار دارد اما باید دقت کرد به دلیل محدودیت‌های بازار ایران، شرکت نیکران موتور نسخه‌ای با حجم موتور 249 سی‌سی و با نام 249S را عرضه کرده است. یکی از تفاوت‌های مدل 249S نسبت به نسخه اصلی 300 را می‌توان بازنگری در چراغ جلو دانست.

در همین زمینه بخوانید:

از جمله ویژگی‌های بصری این موتورسیکلت می‌توان به طراحی باک سوخت اشاره کرد که شکل جسورانه‌ای به بنلی 300 بخشیده است. شرکت سازنده می‌گوید در طراحی و ساخت موتورسیکلت موردبحث اهمیت ویژه‌ای برای راحتی و ارگونومی موتورسوار قائل شده است. از دیگر موارد قابل‌ذکر بنلی 300 پانل کیلومتر شمار آنالوگ و دیجیتالی است که اطلاعات گوناگونی شامل سرعت، دور موتور، مصرف سوخت و... را به نمایش می‌گذارد. در مجموع باید گفت طراحی بنلی 300 جوان‌پسند از کار درآمده و تمرکز مناسبی روی استفاده روزمره و ترددهای شهری دارد.

کپی لینک

مشخصات فنی موتورسیکلت بنلی 300

همان‌طور که گفته شد در کشورمان بجای نمونه اصلی بنلی 300 مجهز به پیشرانه 300 سی‌سی، نسخه‌ای دیگر از آن با پیشرانه 2 سیلندر 8 سوپاپ با حجم 249 سی‌سی عرضه شده است. این پیشرانه در دور 11 هزار قدرت 31.5 اسب بخار را تولید کرده و گشتاور آن نیز در دور 9 هزار به 27 نیوتون متر می‌رسد. نیکران موتور می‌گوید موتورسیکلت 183 کیلوگرمی یاد شده در عرض 8.3 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز 160 کیلومتر در ساعت است.

برای انتقال قدرت پیشرانه نیز از گیربکس 6 سرعته با کلاچ دستی استفاده می‌شود. بنلی 300 به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری مجهز شده و از سیستم استارت برقی سود می‌برد. از نظر سیستم تعلیق باید گفت موتورسیکلت موردبحث در جلو از سیستم تعلیق دو کمک فنره استفاده کرده و در بخش عقب هم نمونه مونوشاک دیده می‌شود تا ماحصل این نوع طراحی تعادل و هندلینگ قابل‌توجه باشد. نیروی توقف بنلی 300 را ترمز عقب دیسکی با قطر 240 میلی‌متر و ترمز جلوی دوقلو با قطر 260 میلی‌متر تأمین می‌کند.

نقطه‌ضعف این موتورسیکلت را می‌توان نبود ترمز ضد قفل و همچنین وزن بالا دانست که اگرچه این مورد آخر در پایداری بنلی در سرعت‌های بالا تأثیر مثبتی دارد اما در صورت تصادف شدید باعث آسیب‌دیدگی بیشتر موتورسوار خواهد شد. نهایتاً باید گفت رینگ‌های این موتورسیکلت از نوع 17 اینچی هستند. شایان ذکر است مصرف سوخت محصول دو چرخ بنلی در هر صد کیلومتر به 3.3 لیتر می‌رسد.

کپی لینک

قیمت موتورسیکلت بنلی 300 در ایران

در حال حاضر قیمت موتورسیکلت بنلی 249S نسخه‌های صفرکیلومتر به حدود 280 میلیون تومان می‌رسد هرچند می‌توان نسخه‌های کارکرده آن را با قیمت‌های پایین‌تری خریدار کرد. در مجموع می‌توان گفت بنلی 300 یا همان 249S با توجه به پیشرانه مطمئن و پرقدرت، طراحی جذاب، صدای زیبای پیشرانه و سواری راحت جزو گزینه‌های مناسب در این رده قیمتی و کلاس‌بندی خواهد بود و مطمئناً خریداران از انتخاب آن رضایت خواهند داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.