بنلی از موتورسیکلتهای جدید سری تورنادو رونمایی کرد
موتورسیکلتهای اسپرت با حجم موتور پایین و متوسط در آسیا و اروپا محبوبیت بسیار زیادی دارند چراکه به موتورسواران تازهکار اجازه راندن یک محصول اسپرت را فارغ از نگرانیهای موجود درباره پرفورمنس خطرناک و همچنین قیمت بالا میدهند. معمولاً موتورسیکلتهایی با حجم موتور کمتر از 500 سیسی نیازمند گواهینامه موسوم به A2 هستند و برخی مدلهای بزرگتر حتی با کیتهای محدودکننده به منظور پاس کردن قوانین مربوط به گواهینامه عرضه میشوند.
اگرچه محصولات اسپرتی همچون کاوازاکی نینجا 400، کی تی ام RC390 و هوندا CBR500R در بازار حضور داشته و موفقیتهای زیادی به دست آوردهاند اما این موتورسیکلتها با رقبایی از کشور چین تهدید میشوند. تاکنون محصولاتی همچون CF موتو 450SR در این کلاس عرضه شدهاند و حالا نوبت به موتورسیکلتهای جدید بنلی تورنادو رسیده است. محصولات بنلی تورنادو در سه نسخه 300، 400 و 500 سیسی عرضه خواهند شد و ما میخواهیم آنها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. تورنادو 300 موتورسیکلتی است که دیر به رقابت رسیده زیرا این روزها شاهد تولید موتورسیکلتهای اسپرت 300 سیسی زیادی نیستیم. این موتورسیکلت باید به مصاف یکی از رقبای این کلاس یعنی یاماها YZF-R3 برود، موتورسیکلتی که بنا به عقیده کارشناسان شدیداً نیازمند بهروزرسانی است. رقیب دیگر نیز کاوازاکی نینجا 300 خواهد بود که در بازارهای جهانی حضور ندارد و تنها در برخی کشورهای آسیایی عرضه میشود.
با این وجود باید گفت بنلی تورنادو 300 به پیشرانه دو سیلندر 300 سیسی با 35 اسب بخار قدرت و 27 نیوتون متر گشتاور مجهز است و نیروی تولیدی نیز از طریق گیربکس 6 سرعته دستی راهی چرخ عقب میشود. تورنادو 300 همانند تمامی موتورسیکلتهای اسپرت بازار به رینگهای 17 اینچی مجهز شده و سیستم ترمز ضد قفل دو کاناله نیز در آن وجود دارد. یک پله بالاتر بنلی تورنادو 400 قرار میگیرد که رقبای زیادی را پیش روی خود دارد. پیشرانه آبخنک و انژکتوری بنلی در این مدل 47.6 اسب بخار قدرت و 38 نیوتون متر گشتاور تولید میکند و از این نظر تقریباً مشابه نینجا 400 است. البته بنلی با ویژگیهایی همچون نمایشگر رنگی 5 اینچی و ارتباط بلوتوث و پایش فشار باد لاستیک خود را از سایرین جدا میکند.
نهایتاً به تورنادو 500 میرسیم که بزرگترین و قویترین عضو خانواده به شمار میرود. شاید با خود فکر کنید تورنادو 500 با وجود مدل 400 گزینهای زائد خواهد بود و باید گفت کاملاً درست فکر میکنید. اساساً بنلی با قطعات طراحی شده برای پرفورمنس بهتر سبب تمایز مدل 500 میشود. برای مثال در بخش جلو دوشاخ مارزوچی وجود دارد و ترمزها نیز دستپرورده برمبو هستند. نمایشگر رنگی 5 اینچی و ارتباط بلوتوث نیز جزو دیگر ویژگیهای شاخص تورنادو 500 خواهند بود. از نظر پرفورمنس باید دانست پیشرانه دو سیلندر آبخنک و انژکتوری بنلی تورنادو 500 حدود 48 اسب بخار قدرت تولید میکند و مشابه مدل 400 است. البته گشتاور 46 نیوتون متری این موتورسیکلت بیشتر از برادر خود است و باک سوخت بزرگتر 16.5 لیتری دارد. ارتفاع صندلی نیز بسته به جثه و وزن موتورسوار قابل تنظیم خواهد بود. در نهایت باید گفت این سه موتورسیکلت بازارهای هدف متفاوتی خواهند داشت هرچند باید منتظر اطلاعات بیشتر درباره خانواده محصولات تورنادو ماند.