گران ترین موتورسیکلت‌ های پلاک ملی ایران با قیمت میلیارد تومانی!

یک‌شنبه 12 فروردین 1403 - 16:30
مطالعه 5 دقیقه
kawasaki-ninja-400-kawasaki-ninja-zx-25r2
کشور ما صرفا درگیر انحصار در بازار خودرو نیست و شرایط عجیب برای موتورسیکلت‌ها نیز وجود دارد. فراتر از انتظار عامه‌ی مردم، جوانان و نوجوانان متمول...

کشور ما صرفا درگیر انحصار در بازار خودرو نیست و شرایط عجیب برای موتورسیکلت‌ها نیز وجود دارد. فراتر از انتظار عامه‌ی مردم، جوانان و نوجوانان متمول ایرانی برای مدل‌هایی از وسپا، یک میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

زمانی که صنعتگران یک کشور، ناتوان از پاسخ به نیاز بازار داخلی باشند و همچنین واردات محصول رقیب ممنوع شود، انحصار و افزایش قیمت، شکل می‌گیرد. این شرایط، به وضوح برای انواع وسیله‌ی نقلیه، شامل خودرو، موتورسیکلت، کشنده‌ی تریلر و حتی ماشین‌الات کشاورزی در ایران وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

√بهترین موتورسیکلت های 200 تا 300 میلیون تومان√بهترین موتورسیکلت های 100تا 200 میلیون تومان√بهترین موتورسیکلت‌های 250 سی سی ایران√بهترین موتورسیکلت‌های 150 سی سی ایران√بهترین موتورسیکلت‌‌های اسکوتور طرح کلیک بازار

با بهانه‌هایی مثل مشکل تامین ارز، حمایت از اشتغال کارگر ایرانی و کمک به پیشرفت صنعت‌گران بومی، واردات اجناس خارجی محدود شده است. حال کارخانه‌های ایرانی در صنعت حمل و نقل، بنگاه‌های اقتصادی عقب افتاده از فناوری روز و زیان‌ده هستند که امیدی به پیشرفت آن‌ها نیست. از سویی دیگر، محتکران با خرید و نگه‌داری محصولات مختلف، سودآوری بیشتر نسبت به کارآفرینان دارند.

سازندگان موتورسیکلت در ایران، وابستگی کامل به قطعات چینی یا هندی دارند و عملا مونتاژکار محسوب می‌شوند. مدل‌های پرفروش و ارزان‌قیمت طرح هوندا CG125 که طی 40 سال اخیر، بخش اصلی موتورسیکلت‌های ساخت ایران را تشکیل داده‌اند، به دلیل مشکلات فنی و آلایندگی بسیار بالا، اجازه‌ی فروش در چین ندارند؛ اما پیشرانه (انجین) مخصوص ایران توسط شرکت‌های چینی تولید می‌شود. از سویی دیگر، اندک موتورسیکلت‌های باکیفیت از برندهای معتبر، بسیار گران و دور از دسترس عامه مردم هستند.

در ادامه مطلب، تعدادی از گران‌ترین موتورسیلکت‌های پلاک ملی بازار ایران بررسی شده‌اند. این محصولات، پیشرانه‌ی 250 سی‌سی دارند اما به دلیل واردات کم‌تعداد، ارزش کلکسیونی پیدا کرده‌اند.

کپی لینک

هوندا CBR250 RR ABS

قیمت 600 تا 800 میلیون تومان

موتورسیکلت اسپرت و دو سیلندر هوندا CBR250 RR با پیشرانه‌ی 250 سی‌سی، قدرت 40 اسب بخار و گشتاور 25 نیوتن‌متر دارد. وزن خالص این مدل، 166 کیلوگرم است و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، 5/5 تا 6  ثانیه زمان می‌برد. نهایت سرعت  CBR250 RR به 150 کیلومتر برساعت می‌رسد. این مدل همراه ترمز ABS و تایرهای ویژه در بازار هند حدود 6 هزار دلار قیمت دارد.

کپی لینک

هوندا CRF تریل

قیمت 500  تا 600 میلیون تومان

غالب موتورسیکلت‌های هوندا CRF در ایران، ساخت هند یا کشورهای شرق آسیا مثل تایلند و ویتنام هستند. اندک نمونه‌های ساخت ژاپن با پلاک ملی، کمیاب هستند و چنانچه کیلومتر کارکرد پایین داشته باشند، با قیمت بیش از 500 میلیون تومان معامله می‌شوند. پیشرانه‌ی تک سیلندر CRF250، قدرت 24 اسب بخار و گشتاور 22 نیوتن‌متر دارد. قیمت هوندا CRF250 جدید در بازار جهانی، حدود 5 هزار دلار است.

کپی لینک

کاوازاکی ZX25R و نینجا 250

قیمت یک میلیارد تا 1/2 میلیارد تومان

محصول کاوازاکی (کاواساکی)، یکی از معدود موتورسیکلت‌های دنیا است که پیشرانه 250 سی‌سی چهار سیلندر 16 سوپاپ دارد. قدرت 51 اسب بخار و گشتاور 23 نیوتن‌متر ZX25R را در زمان 4/5 تا 5 ثانیه به سرعت کیلومتر برساعت می‌رساند. بعضی موتورسواران ادعا می‌کنند می‌توان با این مدل 180 کیلوگرمی به مرز سرعت 200 کیلومتر برساعت رسید. قیمت ZX25R یا نینجا 250 در کشورهای شرق آسیا حدود 7 هزار دلار است.

کپی لینک

یاماها ایکس مکس 250 Xmax

قیمت 700 تا 800 میلیون تومان

اسکوترهای ساخت یاماها با سری ایکس مکس در کشورهای مختلف عرضه می‌شوند و بسیار محبوب هستند. مدل موجود در ایران به پیشرانه‌ی 250 سی‌سی با قدرت 22 اسب بخار و گشتاور 24 نیوتن‌متر مجهز است. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با یاماها ایکس مکس 250، حدود 14 ثانیه زمان می‌برد و می‌تواند با آن به نهایت سرعت 120 کیلومتر برساعت رسید. یاماها XMAX250 به قیمت 6 هزار دلار در کشورهای مختلف دنیا فروخته می‌شود.

کپی لینک

کی تی ام 250 یا KTM250 SX-F

قیمت 800 میلیون تا یک میلیارد تومان

موتورسواران حرفه‌ای، کی‌تی‌ام 300 را بهترین مدل پلاک ملی برای طبیعت‌گردی و آفرود می‌دانند. این نمونه از سری SX-F، قدرت 37 اسب بخار و گشتاور 28 نیوتن‌متر دارد. میانگین مصرف سوخت تریل KTM حدود 3 لیتر در صد کیلومتر است. بعضی مردم این موتورسیکلت را با نام کی تی ام اندورو می‌شناسند که توسط شرکت کویرموتور مستقیما از اتریش وارد ایران شد. نسخه‌ی حرفه‌ای 250SX-F با قیمت نزدیک به 10 هزار دلار در اروپا فروخته می‌شود.

کپی لینک

وسپا 155 - وسپا 250

قیمت یک میلیارد تا 1/2 میلیارد تومان

موتورسیکلت‌های وسپا ساخت ایتالیا، در بازار جهانی هم گران‌قیمت محسوب می‌شوند. البته برای شهروند ساکن اروپا، هزینه خرید وسپا با امکانات کامل و پیشرانه 300‌سی‌سی حدود 10 هزار دلار است؛ اما مشتری ایرانی تقریبا 2 برابر معادل ریالی را می‌پردازد.

متاسفانه موتور وسپا مدل بالا در ایران، به نماد فخرفروشی ثروتمندان تبدیل شده است. بعضی افراد هم نمونه‌های ساخت چین را در خیابان‌ها سوار می‌شوند تا جلب توجه کنند. هم‌اکنون وسپا ۱۲۵ سی سی با کد مدل ۹۴۶، گران‌ترین موتورسیکلت پلاک ملی است. قدرت 11 اسب بخار و گشتاور 11 نیوتن‌متر برای این نمونه وجود دارد. از نظر فنی، مدل 155 سی‌سی مشابه وسپا 946 است؛ اما ظاهر متفاوت و مدرن‌ با کمی قیمت پایین‌تر ارایه می‌کند.

سری 250 یا 300 سی‌سی وسپا که به نام وسپا GTS یا وسپا 249 معروف است، در ایران بازه‌ی قیمتی 500 تا 800 میلیون تومان دارد. قدرت 24 اسب بخار و گشتاور 23 نیوتن‌متر، این موتورسیکلت را در زمان 11 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. نسخه‌های مختلف وسپا GTS در اروپا به قیمت 6 تا 8 هزار دلار فروخته می‌شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.