پایان موتو جی پی 2024 با شاهکار دوکاتی و اولین قهرمانی برای خورخه مارتین
امسال برای نخستین مرتبه، موتورسوار یک تیم مستقل از سازندگان اصلی موتورسیکلت، عنوان قهرمانی مسابقات موتو GP را کسب کرد. خورخه مارتین اسپانیایی برای اولین بار، قهرمان مسابقات شد.
موتو GP در دنیای موتورسیکلتها، مشابه فرمول یک برای عاشقان خودرو است. شاید در بعضی مسابقات با موتورسیکلتهای قدرتمندتر از کلاس موتو GP، شاهد نهایت سرعت و شتابگیری بالاتری باشیم اما موتو GP با پیشرانههای 1000 سیسی، به دلایل مختلف، پرطرفدارترین رقابت موتورسواری در سطح جهانی محسوب میشود. جالب است بدانید، بسیاری از افراد علاقهمند به مسابقات سرعت در رشتههای مختلف، امروزه تماشای موتو جیپی را به فرمول یک ترجیح میدهند.
راکب موتو جیپی، بیش از رانندهی فرمول یک در تعیین نتیجهی مسابقه نقش دارد. اختلاف فنی بین موتورسیکلتهای حاضر در موتو جیپی، چندان زیاد و تعیینکننده نیست؛ اما شرایط آیرودینامیک و فناوری موجود در پیشرانهها و قطعات فنی موجود در خودروهای فرمول یک، نقشی بسیار مهم در نتیجهی مسابقات جایزه بزرگ دارد. موتورسیکلتهای حاضر در موتوجیپی از این نظر، سادهتر و نزدیک به یکدیگر هستند.
سال 2024 برای موتو GP تفاوتهای جالبی با ادوار قبلی داشت و برای اولین بار، تیمی قهرمان شد که سازندهی اصلی موتورسیکلت نبود. امسال 12 تیم در رقابتها حضور داشتند. علاوهبر تیم اصلی دوکاتی به نام Ducati Lenovo که قهرمان مسابقات شد، سه تیم دیگر نیز موتورسیکلتهای ساخت دوکاتی را برای موتو جی پی انتخاب کردند. در مجموع 5 تیم از مجموع 11 گروه شرکت کننده، ایتالیایی بودند که شامل آپریلیا نیز میشود. دیگر نکتهی جالب، حضور 12 موتورسوار اسپانیایی و 10 موتور سوار ایتالیایی در میان 32 شرکتکنندهی اصلی و ذخیره مسابقات سال 2024 است.
امسال نهتنها تیم پریما پراماک (Prima Pramac Racing) نایب قهرمانی موتو جیپی را جشن گرفت، خورخه مارتین 26 ساله هم نخستین مقام اولی در یک فصل را به دست آورد تا برای نخستین مرتبه در تاریخ موتو GP موتورسوار از یک تیم مستقل قهرمان فصل شود. خورخه مارتین سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در کلاس موتو۲ حضور داشت و فقط توانست در ۲ مسابقه اتریش و والنسیا برنده شود. مارتین از سال ۲۰۲۱ به تیم پراماک ریسینگ دوکاتی در کلاس موتوجی پیوست و پس از نائب قهرمانی فصل ۲۰۲۳، سال ۲۰۲۴ قهرمان جهان شد.
یکی از عجیبترین آمار امسال، ناکامی موتورسواران و تیمهای ژاپنی بود. بهترین موتورسوار ژاپنی از تیم هوندا در پایان فصل به مقام نوزدهم رسید و 18 موتورسوار دیگر را بالاتر از خود دید. بهترین عملکرد در میان سازندگان ژاپنی، توسط موتور سوار فرانسوی پشت فرمان یاماها با مقام سیزدهم پایان فصل، انجام شد. موتورهای ساخت دوکاتی، آپریلیا و KTM جایگاههای اول تا دوازدهم موتو جی پی 2024 را کسب کردند.
در جدول سازندگان، دوکاتی 722 کیتیام 327 و آپریلیا 302 امتیاز کسب کردند. یاماها و هوندا به ترتیب 124 و 75 امتیاز گرفتند. همچنین در پایان فصل 2024، سه تیم بالای جدول از میان 11 گروه شرکت کننده، موتورهای دوکاتی داشتند. تنها در یک مسابقه، موتورسیکلت ساخت آپریلیا اول شد و 19 رقابت دیگر، توسط موتورسواران با محصول ساخت دوکاتی به پایان رسید.