سوزوکی هایابوسا با دو سرنشین، رکورد شکست!

دوشنبه 8 اردیبهشت 1404 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
hayabusa record
دو موتورسوار ایرلندی با موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا در حالت دوترکه، توانستند رکورد جدیدی ثبت کنند و به 360 کیلومتر برساعت برسند.

رکوردهای سرعت در خط مستقیم هیجان‌انگیز هستند، جایی که علاقه‌مندان تمام تلاش خود را می‌کنند تا عملکرد را بهبود ببخشند، قطعات پیشرانه را تنظیم کنند و تا حد امکان وزن را کاهش دهند؛ اما در اینجا یک سوزوکی هایابوسای توربوشارژ داریم که با افزودن وزن رکوردشکنی کرده است.

  دو علاقه‌مند به سرعت بالا در بریتانیا تلاش می‌کنند؛ رکورد سریع‌ترین موتورسیکلت دو سرنشینه را بشکنند. این دو موفق شدند در تست‌ها به سرعتی باورنکردنی برسند. به نظر می‌رسد راه برای شکستن رکورد قبلی هموار باشد.

 جک فراست از تیم هولشات ریسینگ و همکارش پل میلبرن، به سرعت 360 کیلومتر برساعت با یک سوزوکی هایابوسای دو سرنشینه دست یافتند. رسیدن به این سرعت‌ها حتی برای یک موتورسوار مسابقه‌ای، چالش‌برانگیز است، اما اینجا دو علاقه‌مند به سرعت، یک تست سرعت دو سرنشینه انجام داده‌اند. آنچه این تست را حتی شگفت‌انگیزتر می‌کند این است که سرنشین عقب، پل، فردی تنومند و قد بلند است. جگ فراست به خبرنگاران گفت:

« اولین باری بود که با فردی به این جثه در پشت موتور حرکت می‌کردم. قبلاً با سرنشین بزرگ رانندگی نکرده بودم، اما همه چیز خوب به نظر می‌رسید، پس شروع کردیم تا ببینیم چه می‌شود. در تست بعدی کمی بیشتر گاز دادیم و به 360 کیلومتر برساعت رسیدیم، سپس دو تست دیگر انجام دادیم و کمی بیشتر تلاش کردیم اما به مشکل برخوردیم. وقتی دنده‌ها را عوض می‌کردم، کمی بیشتر گاز دادم و این باعث شد موتور ناپایدار شود. در دنده چهارم کمی تکان خورد، پس گاز را کم کردم و دوباره گاز دادم و همچنان با سرعت 340 کیلومتر برساعت عبور کردیم و در تست چهارم هم همین اتفاق افتاد.»

این هایابوسا با یک صندلی سرنشین عقب و تغییرات دیگر، از جمله دستگیره‌های ویژه در کناره‌های باک سوخت برای ایجاد چسبندگی سرنشین عقب، اصلاح شده است. مجموعه وزن سرنشین دوم و صندلی عقب در مجموع 110 کیلوگرم به هایابوسا اضافه می‌کند. می‌دانیم که وزن دشمن، رکوردزنی در سرعت بالاست. اما این هایابوسا هم استاندارد کارخانه نیست!

کپی لینک

هایابوسا توربو با قدرت لامبوروگینی

قدرت ۸۰۰ اسب بخار برای موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا باورنکردنی است. کسانی که تست‌های سرعت جک فراست را دنبال کرده‌اند با این هایابوسای بال‌دار آشنا هستند. این مدل نسل دوم است که در سال ۲۰۲۳ با شکستن سد 400 کیلومتر برساعت به سرعت 435 کیلومتر برساعت رسید و رکورد گای مارتین را شکست.

تنها قطعات استاندارد در این هایابوسای توربوشارژ، بدنه میل‌لنگ، ابعاد اصلی سیلندر و پیستون هستند. قطعات داخلی آن با پیستون‌های مقاوم و میل‌لنگ تقویت‌شده برای تحمل شرایط سخت دما و فشار بالا بهبود یافته‌اند. این موتور تقویت‌شده ۸۰۰ اسب بخار قدرت و 522 نیوتن‌متر تولید می‌کند.

برای مقایسه، هایابوسای نسل دوم استاندارد با موتور معروف ۱۳۴۰ سی‌سی  چهار سیلندر، ۱۹۶ اسب بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر تولید می‌کرد. به عبارت دیگر، هایابوسای توربوشارژ و بال‌دار تنها دو اسب بخار کمتر از لامبورگینی کونتاش LPI-800-4 دارد! قدرت از طریق یک جعبه‌دنده زنجیری سفارشی و کلاچ چندمرحله‌ای با چنگال‌ها و شفت‌های انتخاب دنده به چرخ عقب منتقل می‌شود.

قطعات تعویضی هایابوسا سفارشی:

  • میل‌لنگ
  • شاتون‌ها و پیستون‌های مقاوم CP-Carrillo
  • بست‌های ویژه برای نگه‌داری مجموعه موتور
  • سرسیلندرهای پورت‌شده با سوپاپ‌های ۱ میلی‌متری بزرگ‌تر از جنس اینکونل
  • میل‌سوپاپ بیلت از Kent Cams
  • فنرهای سوپاپ ارتقایافته و نگهدارنده‌های فنر تیتانیومی از APE Race Parts
  • مجموعه انتقال قدرت Nova Racing و انتخابگر تنظیم‌شده برای جعبه‌دنده
  • واحد کنترل الکترونیکی Syvecs / Life Racing

رکورد فعلی متعلق به هنری کول، چهره معروف تلویزیونی، و مهندس آلن میلیارد است. این دو در سال ۲۰۲۳ با موتورسیکلت سفارشی میلیارد که مجهز به موتور ۸.۰ لیتری دوج وایبر V10 بود، به سرعت 295 کیلومتر برساعت رسیدند. در تست‌های غیر رسمی،  جک فراست و  پل میلبرن با هایابوسای توربوشارژ به سرعت 360 کیلومتر برساعت، رسیده‌اند و به زودی در حضور داوران گینس، رکورد موتورسیکلت 10 سیلندر امریکایی را خواهند شکست.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.