رونمایی از سوئو S2000CT گریت وال؛ یک کروزر مدرن-کلاسیک با قلب تپنده 8 سیلندر

دوشنبه 31 شهریور 1404 - 07:00
مطالعه 5 دقیقه
موتورسیکلت سوئو s2000ct بگر استایل
اژدهای چینی، گریت‌وال، از دومین محصول خود رونمایی کرده است؛ یک کروزر غول‌پیکر با قلبی هشت سیلندر.
تبلیغات

شرکت تازه تاسیس چینی «سوئو» (Souo) در سال گذشته با معرفی مدل S2000، ورود خود به دنیای موتورسیکلت را جشن گرفت؛ مدلی که مستقیما رقیب هوندا گُلدوینگ معرفی شد. این شرکت گام پیشینش را به فال نیکو گرفت تا اینکه چندی پیش از دومین محصول خود رونمایی کرد؛ یک موتورسیکلت کروزر تازه با همان پیشرانه ۸ سیلندر دیوانه‌وار، که طراحی آن، هوندا «ریون» خاص و کلاسیک را در ذهن تداعی می‌کند.

طبق اسناد منتشرشده از تاییدیه فنی سوئو در چین و تصاویر تیزر رسمی این شرکت، موتورسیکلت S2000CT نخستین‌بار در نمایشگاه «CIMAMotor» و در چهار نسخه رسما معرفی و عرضه خواهد شد. هرچند سوئو هنوز صادرات را آغاز نکرده اما با نمایش مدل S2000 در نمایشگاه CES امسال لاس‌وگاس نشان داده که در نقشه راه خود به‎‌‎طور جدی به بازار ایالات‌متحده فکر می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی سوئو S2000CT

از نظر فنی همه این مدل‌ها یکسان هستند و تفاوتشان فقط به جزئیات ظاهری خلاصه می‌شود. قلب تپنده آن‌ها همان موتور تخت هشت سیلندر ۱۹۹۹ سی‌سی محسوب می‌شود که نخستین‌بار روی S2000 نصب شده بود؛ پیشرانه‌ای با توان تولید ۱۵۱ اسب بخار قدرت در دور ۶,۵۰۰ rpm و گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متری در دور ۴,۵۰۰ rpm. این خروجی توسط گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه به محور عقب منتقل می‌شود.

کپی لینک

هوندا گلدوینگ؛ منبع الهام گریت وال

هرچند که محصول تازه سوئوی گریت‌وال تولید یک موتورسیکلت مدرن بوده اما بی‌شک منبع الهامی چون هوندا گلدوینگ را فراموش نکرده است؛ گویا که سازندگان این موتورسیکلت در تلاش بوده‌اند تا هر آنچه را که گلدوینگ انجام می‌داده را بهتر انجام دهند: استفاده از هشت سیلندر به‌جای شش سیلندر، دو برابر کردن میل‌سوپاپ‌ها و بهره‌گیری از هشت دنده به‌جای هفت دنده؛ دقیقا همان‌چیزی که نمایش جسورانه اما حساب‌شده یک برند تازه‌کار قلمداد می‌شود.

شاسی سوئو S2000CT هم بی‌شباهت به گلد وینگ نیست؛ فریم آلومینیومی ریخته‌گری‌شده که دور موتور را گرفته و در جلو به سیستم تعلیق «هوساک» با دو جناح‌بند و کمک‌فنر مرکزی متصل می‌شود، گواه از همین مسئله می‌دهد. در نسخه‌های کروزِر، ظاهر جلوی موتورسیکلت تغییر کرده تا شبیه دوشاخ تلسکوپی معمولی به نظر برسد؛ هرچند که سیستم تعلیق دست نخورده باقی مانده است. فرمان نیز روی پایه‌ای مستقل بالای باک قرار گرفته و از طریق دو رابط افقی به دوشاخ متصل می‌شود.

کپی لینک

مدل های سوئو S2000CT

چهار مدل جدید سوئو S2000CT که با کد LH2000 در اسناد رسمی ثبت شده‌اند، شامل مدل‌های LH2000-3، LH2000-4، LH2000-5 و LH2000-6 می‌شود که بی‌شک در زمان عرضه رسمی با نام‌های دیگری شناخته خواهند شد؛ همان‌طور که S2000 که در نسخه‌های تورینگ با نام‌های S2000ST (با کیف جانبی) و S2000GL (با تجهیزات کامل بار) شناخته می‌شود، در ابتدا فقط با کدهای LH2000-1 و LH2000-2 نامگذاری شده بود. روی بدنه مدل‌های تازه هم عبارت S2000CT دیده می‌شود که به نسخه‌های «بَگِر» تعلق دارد.

مدل پایه یعنی LH2000-3 یک کروزر تک‌نفره به شمار می‌رود که بیشترین شباهت را به هوندا ریون سال ۲۰۰۳ دارد؛ موردی که با توجه به محبوبیت ریون حتی پس از گذر دو دهه، منطقی به نظر می‌رسد. نسخه دوم، LH2000-4، هم همان طراحی را دارد با این تفاوت که صندلی کمی کشیده‌تر و جای پای عقب برای سرنشین اضافه شده است. هر دو نسخه یادشده از سیستم اگزوزی مشابه ریون (با خروجی‌های زاویه‌دار اغراق‌آمیز) سود می‌برند.

نسخه‌های سوم و چهارم، یعنی LH2000-5 و LH2000-6، به سبک بگر ساخته شده‌اند و در کنار بهره‌مندی از کیف‌های سخت از اگزوزهای بازطراحی‌شده برخوردار شده‌اند تا بار داخلی خود را محفوظ نگه دارند. تنها تفاوت این دو مدل بود و نبود شیشه جلو محسوب می‌شود.

موتورسیکلت سوئو S2000CT ابعاد غول‌پیکری دارد. همان فاصله محوری ۱۸۱ سانتی‌متری S2000 را حفظ کرده و طول کلی آن از ۲۵۵ سانتی‌متر در نسخه‌های ساده تا ۲۶۹ سانتی‌متر در مدل‌های بگر متغیر شده است. وزن آن نیز از ۴۰۴ کیلوگرم در مدل LH2000-3 شروع می‌شود و در نسخه‌های بگر به بیش از ۴۲۶ کیلوگرم می‌رسد.

کپی لینک

برنامه سوئو

سوئو برندی نوپا به شمار می‌رود اما فعالیت خود را زیر سایه برند خودروسازی بزرگ چینی گریت‌وال آغاز کرده است. ناگفته نماند که میلیاردر و رئیس هیئت‌مدیره گریت‌وال، «وی جیانجون»، به‌دلیل علاقه زیاد به این پروژه، شخصا سرمایه‌گذار آن بوده است.

مدل S2000 تورینگ هم‌اکنون در چین تولید و به دست مشتریان می‌رسد. گریت‌وال نیز همزمان طرح توسعه جهانی خود را پیش می‌برد و برای ورود به بازار بین‌المللی مانند آمریکا با برندهایی چون «اورا»، «هاوال» و «وی» همکاری می‌کند. همکاری با ب‌ام‌و برای تولید مینی الکتریکی هم در همین راستا انجام می‌شود. بنابراین احتمالا در آینده شاهد حضور موتورسیکلت‌های سوئو در بازارهای خارج از چین نیز خواهیم بود، هرچند تعرفه‌های کنونی آمریکا برای کالاهای چینی می‌تواند مانعی بزرگ باشد.

کپی لینک

قیمت

قیمت مدل‌های تورینگ S2000 (در چین) از حدود ۳۰ هزار دلار برای نسخه پایه تا ۴۰ هزار دلار برای نسخه موسوم به «Founder Edition» متغیر است. طبیعتا مدل‌های جدید این کروزر هم با قیمتی 30 تا 50 هزار دلاری عرضه خواهند شد. نظر شما درباره موتورسیکلت‌های کروزر ۸ سیلندر سوئو S2000CT چیست؟ آیا این محصولات در بازاری که به‌سمت برقی‌شدن پیش می‌رود، جایی دارند؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.