رکوردشکنی دیاول V4 RS: سریعترین دوکاتی تاریخ با شتابی باورنکردنی از راه رسید
دوکاتی برنامه معرفی محصولات ۲۰۲۶ خود را آغاز کرده و در اولین قدم آن، از دو مدل خاص از خانوادههای مولتیاسترادا و دیاوِل رونمای کرده است: «مولتیاسترادا V4 RS» و « دیاول V4 RS». هر دو مدا یادشده به پیشرانه 4 سیلندر V شکل ۱,۱۰۳ سیسی «Desmosedici Stradale» مجهز شدهاند؛ موتوری که ریشه در رقابتهای موتوجیپی دارد و همراه با پیشرفتهترین سیستمهای ترمز، تعلیق، الکترونیک و امکانات لوکس عرضه میشود.
دوکاتی این موتورها را نماد «اوج برتری اسپرت در خانوادههای خود» توصیف کرده و آنها را برای کسانی معرفی میکند که «دوکاتی را با شور و اشتیاق زندگی میکنند و برتری را در نگاه اول تشخیص میدهند». البته این اشتیاق بهایی هم دارد؛ قیمت هر دو مدل در بازار آمریکا برابر ۳۹٬۹۹۵ دلار اعلام شده است.
دوکاتی معرفی مولتیاسترادا و دیاول را آنقدر جدی میداند که برای معرفی رسمی آن دو، ویدئویی با حضور قهرمانان موتوجیپی تیم لنوو دوکاتی، «مارک مارکز» و «پکو باگنایا» را با جلوهای سینمایی منتشر کرده است.
اما دلیل این هایوهوی زیاد دوکاتی چیست؟
دوکاتی مولتی استرادا V4 RS
مولتیاسترادا V4 RS تقریبا همه امکانات ممکن یک موتورسیکلت مدرن را در خود دارد. پیشرانه ۱۸۰ اسببخاری Desmosedici Stradale، قلب تپنده آن، در یک شاسی مونوکوک آلومینیومی جا خوش کرده است. سیستم تعلیق پیشرفته «Öhlins Smart EC 2.0» امکان تنظیم الکترونیکی پیشبار، ریباند و فشردگی را به راننده میدهد و حتی قادر است بهطور خودکار با سبک رانندگی تطبیق پیدا کند. سازنده برای تعیلق V4 RS تازه چهار حالت Track، Dynamic، Touring و Low Grip را در نظر گرفته است که در کنار پنج حالت رانندگی Race، Sport، Urban، Touring و Wet، شخصیسازی راندمان و سواری این موتورسیکلت را کامل میکند.
سیستم «پایس وسیلهنقلیه دوکاتی» – برگرفته از تکنولوژی موتوجیپی – با شبیهسازی دادههای ۷۰ حسگر مختلف، کنترل ترمز ABS در پیچ و سیستم کنترل «Wheeli» را در لحظه تنظیم میکند. رادارهای جلو و عقب نیز امکاناتی چون کروزکنترل تطبیقی، هشدار نقطه کور و هشدار برخورد را فراهم میکنند تا راننده با بهرهگیری از آنها و تکیهبر تعویض دنده سریع دوطرفه (که به صورت استاندارد در آن نصب شده است) بهترین تجربه سواری را با دوکاتی مولتی استرادا 2926 داشته باشد.
شاسی مونوکوک بدنه مولتی استرادا 2026 با سایر مولتیاستراداها تفاوت دارد؛ گویا سازنده بهدنبال حالتی اسپرتتر میگشته است. پس از فرمان باریکتر شده و پایینتر آمده است؛ جای پا نیز کمی بالاتر و عقبتر قرار گرفته تا راننده در گذر از پیچها از زاویه خواب بیشتر سود ببرد. تمام پکیج یادشده با ترمزهای برمبو که به صورت الکترونیکی بین جلو و عقب یکپارچه شدهاند، کار میکنند.
دوکاتی Diavel V4 RS
دیاول V4 RS از نظر شتابگیری رکورد تازهای در تاریخ دوکاتی بهجا گذاشته است: شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۲٫۴۳ ثانیه. هرچند این موتورسکیلت هم از همان پیشرانه Desmosedici Stradale استفاده میکند اما نسبت به مولتیاسترادا دو اسببخار و دو نیوتنمتر خروجی بیشتری دارد. این اختلاف با همراهی سیستم «Ducati Power Launch» باعث شده تا دیاول V4 RS 2026 به سریعترین دوکاتی تولیدی تبدیل شود. سیستم لانچکنترل یادشده که در سه سطح قابلتنظیم است، با کنترل دقیق گشتاور روی چرخ عقب، بیشینه شتاب را تضمین میکند و رکوردهای شتاب صفر تا ۱۰۰ و صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت راننده را ثبت و ذخیره میکند.
دوکاتی برای دیاول جدید خود، چهار حالت رانندگی (Race، Sport، Touring و Wet) را در ظنر گرفته است که روی میزان قدرت، کنترل کشش، Wheeli و عملکرد کوییکشیفتر اثر میگذارند. سیلندر عقب این مدل هم مانند مولتیاسترادا در شرایط خاص برای جلوگیری از افزایش حرارت غیر فعال میشود. دوکاتی برای کاهش وزن، قطعاتی از جمله زین تکنفره (که در صورت نیاز میتوان آن را با صندلی دوم جایگزین کرد) را از فیبرکربن ساخته است.
اما شاید برجستهترین ویژگی دیاول V4 RS همچنان طراحی منحصربهفرد آن باشد: از ورودیهای هوای عضلانی و حالت تهاجمی روبهجلو گرفته تا لاستیک عقب پهن با مقطع ۲۴۰ میلیمتری، همه چیز هویت این موتورسیکلت را از دور قابلتشخیص میکند.
دوکاتی اعلام کرده که هر دو مدل مولتیاسترادا V4 RS و دیاول V4 RS بهصورت محدود و شمارهگذاریشده تولید خواهند شد؛ هرچند تعداد دقیق مشخص نشده است. نظر شما درباره دوکاتی مولاتیاسترادا V4 RS و دیاول V4 RS چیست؟