انقلاب KTM: افزایش پیمایش موتورسیکلت های برقی با جعبه ای کوچک

بزرگترین مانع پیش روی موتورسیکلتهای برقی امروز، مسئله باتری و توان پیمایش است. برندهای مختلف با ساخت مدلهای تازه و نوآور نشان دادهاند که موتورهای برقی از نظر عملکردی میتوانند با نمونههای درونسوز رقابت کنند اما هنوز هیچکس نتوانسته مدلی عرضه کند که در کنار قدرت، گستره پیمایش موتورهای بنزینی را داشته باشد. خوشبختانه KTM روی یک راهحل غیرمعمول کار میکند که این آرزوی یادشده را به واقعیت تبدیل خواهد کرد. سیستم افزایش گستره حرکتی (افزایش برد) این شرکت که فقط هنگام نیاز بهصورت یک افزونه روی موتور نصب میشود، راننده را از مسیرهای کوتاه روزانه فراتر خواهد برد.
ایده اصلی ساده است: یک موتورسیکلت برقی طراحی میشود که در حالت عادی، سبک و جمعوجور است (تصاویر پتنت شباهت زیادی به KTM Freeride E-XC دارند) اما در مواقع با اتصال یک ماژول اضافه، بهراحتی میتوان شعاع حرکتی را برای سفرهای بلندمدت، افزایش داد.
طبیعتا برای رانندگی شهری و مسیرهای کوتاه، میتوان این باتری اضافی را جدا کرد. ایدهپردازی مهندسان کیتیام نشان میدهد که افزونهها همگی فرمتی شبیه یک جعبه کوچک دارند که پشت صندلی نصب شده و به سیستم برق موتور وصل میشوند. اما این تمام ماجرا نیست؛ درون این بستهها سه فناوری کاملا متفاوت تعبیه شده است.
- ژنراتور بنزینی: اولین نسخه همان چیزی است که عموما از افزاینده برد انتظار داریم؛ یک موتور کوچک بنزینی به همراه باک سوخت و ژنراتور داخلی که برق DC تولید میکند و خروجی را مستقیم به باتری میفرستد. این ژنراتور میتواند در حین حرکت یا در حالت توقف کار کند؛ برای نمونه، راننده میتواند موتور را پارک کند و اجازه دهد تا ژنراتور باتری را شارژ کند.
- سلول سوختی هیدروژنی: نسخه دوم به جای موتور بنزینی، از سلول سوختی استفاده میکند. هرچند پتنت جزئیات زیادی را ارائه نکرده اما به احتمال زیاد منظور آن، یک سلول سوختی هیدروژنی است که با ترکیب هیدروژن و اکسیژن، برق و آب تولید میکند. این فناوری طی ۳۰ سال گذشته بارها روی نمونههای مفهومی دیده شده، اما هزینه بالا و نبود شبکه توزیع هیدروژن مانع تجاریسازی آن شده است. برای آشنایی بیشتر این فناوری مقاله «راهنمای ساده شناخت خودروهای هیدروژنی» را مطالعه کنید.
- باتری اضافه: سادهترین ایده هم پر کردن همان جعبه با سلولهای باتری محسوب میشود. از آنجا که کیتیام عضو کنسرسیوم باتریهای قابلتعویض است که هدفش استانداردسازی چنین بستههایی برای برندهای مختلف است، دو راهحل پیش روی سازنده خواهد بود: یا جعبه محلی برای تعبیه دو باتری قابلتعویض را دارد یا خود جعبه یک باتری کامل است که با درگاه شارژ اختصاصی که در خانه شارژ میشود.
کاهش وزن موتور در مسیرهای کوتاه و افزودن ظرفیت فقط در سفرهای طولانی، جذاب به نظر میرسد.
پتنت کیتیام هنوز در مرحله مفهومی قرار دارد اما ایده خوبی را به تولید در صنعت رسانده است. کاهش وزن موتور در مسیرهای کوتاه و افزودن ظرفیت فقط در سفرهای طولانی، جذاب به نظر میرسد. تحقیقات نشان میدهد بیشتر سفرهای موتورسواران کوتاه است و با گستره پیمایشی فعلی مدلهای برقی سازگاری دارد اما گاهی همین موتورسواران، سفرهای طولانی را در پیش میگیرند که برای موتورسیکلتها، بهویژه نسخههای تمام برقی چالشبرانگیز محسوب میشود. یک افزاینده برد (چه به صورت موتور بنزینی و چه باتری اضافه) میتواند معادله را برای این دسته از رانندگان و البته کیتیام تغییر دهد و دامنه خریدارانش را گستردهتر کند.
در نهایت، همانند همیشه، قیمت نهایی و نحوه اجرای این ایده تعیین خواهد کرد که آیا کیتیام در تجاریسازی، فروش و بینالمللی کردن این راهحل نوآورانه به موفقیت خواهد رسید یا نه! نظر شما درباره این فناوریها چیست؟ آیا برقیسازی در دنیای موتورسیکلتها هم همهگیر شده است؟