رونمایی از هوندا WN7 برقی: ورود دیرهنگام اما پرقدرت ژاپنی ها به دنیای موتورسیکلت های الکتریکی
هوندا که در دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی، انقلابی در صنعت موتورسیکلت ایجاد کرده بود اما با گذر زمان و تغییر جهت صنعت به سمت مدلهای برقی، از بازار روبهرشد آن عقب مانده بود و بیشتر در بخش اسکوترهای برقی فعالیت داشت. مدیران این مجموعه هم که به این مسئله واقف بودند، سال 2025 را به فال نیکو گرفت و از اولین موتورسیکلت برقی خود با نام WN7 رونمایی کردند.
نسخه تولیدی هوندا WN7 برقی که حالوهوای یک مبارز خیابانی را به بیننده القا میکند، با الهام از کانسپت هوندا EV Fun (که اولین بار در ۲۰۲۴ به نمایش درآمده بود) طراحی شده است. طراحی آن با خطوط عضلانی زاویهدار، سطوح صاف مدرن و فریمی که جلوهای مدرن و لوکسی به خود گرفته به اوج رسیده است. چراغهای LED دو طبقه در جلو، نمایشگر LCD مرکزی 5.1 اینچی پشت آن و تکبازوی عقب کلاسیک که یادآور مدل افسانهای RC30 هوندا از سال ۱۹۸۷ محسوب میشود، تلاش جدی هوندا برای ورود به این عرصه تازه را نشان میدهد.
نام WN7 هم با فلسفهای معین انتخاب شده است؛ حرف W نمادی از واژه باد (Wind) در زبان انگلیسی محسوب میشود و N هم به کلاس قدرتی این موتورسیکلت تمام برقی اشاره دارد. هوندا میگوید که الکتروموتور WN7 توان تولید ۶۷ اسببخار قدرت و ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد؛ به این ترتیب WN7 برقی در نظر عملکرد فنی و قدرت میتواند پابهپای موتورهای احتراق داخلی ۶۰۰ سیسی حرکت کند.
از آنجایی که با یک موتورسیکلت برقی مجهز به باتری سروکار داریم، میبینیم که وزن هوندا WN7 برقی کم نیست: این موتورسیکلت در حالت خام (با تمام تجهیزات، باک پُر و بدون سرنشین) ۲۱۷ کیلوگرم وزن دارد؛ یعنی تقریبا ۲۵ کیلوگرم یا حدود ۹ درصد سنگینتر از هوندا «CB750 هورنت» بنزینی.
ظرفیت باتری هنوز به صورت عمومی اعلام نشده اما هوندا میگوید که مالکان میتوانند با هر بار شارژ کامل، تقریبا ۱۳۰ کیلومتر مسافت را طی کنند. این مقدار برای بیشتر کسانی که مسیر رفت و آمد روزانه دارند، کافی به نظر میرسد اما مانند خودروهای برقی اولیه، در برابر مدلهای بنزینی، حرف چندانی برای گفتن ندارد. شارژ سریع با استاندارد CCS2 امکان پرکردن باتری از ۲۰ تا ۸۰ درصد را در ۳۰ دقیقه فراهم میکند؛ درحالیکه شارژ کامل با شارژر خانگی در سه ساعت خواهد شد.
یکی از موانع اصلی علاقهمندان هوندا WN7 برقی، قیمت آن محسوب میشود. هوندا WN7 را در بریتانیا با قیمت ۱۷٬۵۳۰ دلار آمریکا پیشفروش کرده است؛ درحالیکه تحویل آن اوایل ۲۰۲۶ آغاز میشود.
هرچند که این برند ژاپنی برای دسترسی هرچه بیشتر علاقهمندان به جدیترین موتورسیکلت برقی خود، نسخهای با قدرت محدودشده را هم برای دارندگان گواهینامه A1 اروپا (رانندگان مبتدی) در نظر گرفته است اما در این منطقه، اسکوترهای برقی خود این شرکت قیمتی 4.5 تا 5 هزار دلاری دارند و برای استفاده شهری مناسبتر هستند.
مدل بنزینی CB750 هورنت هم تنها 10 هزار دلار قیمت دارد و در مقایسه با WN7 برقی، مسافت بیشتری را میپیماید. حتی مدل اسپرت «CB1000 هورنت SP» هم با نرخ 13 هزار دلاری به دست مشتریان میرسد که آن را به گزینهای معقولتر تبدیل خواهد کرد. به این حساب، از دید شما چه آیندهای در انتظار موتورسیکلت برقی WN7 و جانشینان آن خواهد بود؟ آیا این موتورسیکلت مدرن و زیبا یک شکست تجاری است؟