پردهبرداری از دو موتورسیکلت ۵۰۰ سیسی هوندا با قلب چهار سیلندر و ۸۰ اسببخار قدرت
هوندا در نمایشگاه «CIMAMotor 2026» در چونگچینگ چین از دو مدل تازه با موتور چهارسیلندر خطی ۵۰۲ سیسی پردهبرداری کرده است. یکی از آنها «CB500 سوپرفور» یا همان «CB500SF» است که از طراحی با حالوهوای رترو و کلاسیک سود میبرد. اما مدل دیگر، «CBR500RF» نام دارد که در قالب یک محصول اسپرت معرفی شده است. برنامه سازنده ژاپنی این موتورسیکلتها بر آن است که هر دو مدل را از بهار ۲۰۲۶ وارد بازار کند، هرچند هنوز مشخص نیست که چه کشورهایی سهمی از عرضه خواهند داشت.
هر دو مدل CB500SF و CB500RF نیروی خود را از یک پیشرانه کاملا جدید با حجم ۵۰۲ سیسی دریافت میکنند؛ این وارد بنزینی توان تولید حدودا ۸۰ اسببخار قدرت را دارد. طبق اطلاعات ثبت علائم تجاری در ژاپن، احتمال عرضه نسخههای ۴۰۰ سیسی این پیشرانه هم وجود دارد تا هوندا بتواند از پتانسیل بازار داخلی ژاپن و کشورهایی که از سیستم گواهینامه پلکانی استفاده میکنند هم استفاده کند.
یکی از جذابترین ویژگیهای این دو مدل، بهرهگیری از نسل دوم فناوری کلاچ الکترونیکی هوندا یا همان E-Clutch است. این سیستم برای نخستین بار روی CBR650R و CB650R عرضه شده بود و با استفاده از موتورهای کوچک برقی، وظیفه کنترل خودکار کلاچ را بر دوش میکشید. هر چند در مدلهای گذشته، راننده همچنان تعویض دنده را انجام میداد اما نسخه جدید با همکاری سیستم دریچه گاز برقی میتواند حتی تعویض دنده معکوس را هم به صورت خودکار انجام دهد. هوندا برای تکمیل شاهکار خود، محل قرارگیری موتورهای الکتریکی کلاچ را از سمت راست پیشرانه به سمت چپ منتقل کرده تا به توزیع وزن بهتری دست پیدا کند.
امکانات تازه موتورسیکلتهای CB500SF و CB500RF به اینجا ختم نمیشود؛ هر دو مدل به پنج حالت رانندگی مجهز هستند. شاسیشان از نوع فولادی الماسی ساخته شده و پیشرانه در آن نقش سازهای دارد. در بخش تعلیق، محور جلو به دوشاخه معکوس مجهز شده و محور عقب هم از بازوی آلومینیومی به همراه اتصال «ProLink» هوندا بهره میبرد. سیستم ترمز جلو نیز با دو دیسک و کالیپرهای چهار پیستونه برند «نیسین» به صورت رادیال طراحی شده است.
در زمینه طراحی اما دو شخصیت متفاوت شکل گرفته است. مدل «CBR500R Four» با الهام از خانواده CBR طراحی شده و شباهت زیادی به نسخه دوقلوی CBR500R دارد. البته طراحی قسمت جانبی و فلاپها تغییر کرده و خط انتهایی فیرینگ بالایی بهصورت همراستا با درب باک به سمت بالا کشیده شده است. در نقطه مقابل، CB500SF حالوهوای رترو و کلاسیک خود را از کانسپت CB1000F بهعاریه گرفته است. رنگ نقرهای با دو نوار آبی، نبود فیرینگ و نمایان بودن چهار لوله اگزوز که همانند CB650R به سمت راست متمایل شده و در نهایت به یک سایلنسر کرومی ختم میگردند، از ویژگیهای شاخص این مدل به شمار میروند.
هوندا وعده داده که اطلاعات کاملتر این دو موتورسیکلت را در ماه نوامبر و در نمایشگاه EICMA میلان یا نهایتا در یکی از نمایشگاههای ژاپن در ابتدای سال آینده میلادی منتشر خواهد کرد. نظر شما درباره محصولات تازه معرفیشده هوندا چیست؟