از ABS پیشرفته و نمایشگر دیجیتال تا پیشرانه سنکرون؛ فناوری‌هایی که جهان موتورسواران را متحول کرده اند

یک‌شنبه 6 مهر 1404 - 18:00
مطالعه 5 دقیقه
مقایسه موتورسیکلت مدرن با مدل کلاسیک
موتورسیکلت‌های امروزی بیش از یک وسیله نقلیه، یک گجت هوشمند هستند. فناوری‌های الکترونیکی، تجربه سواری را برای همیشه دگرگون کرده‌اند.
تبلیغات
کپی لینک

فناوری‌های تازه در دنیای موتورسیکلت‌های امروزی

موتورسیکلت‌های امروزی دیگر صرفا یک وسیله‌نقلیه دو چرخ با یک موتور دوزمانه ساده نیستند. تا یکی دو دهه پیش مهم‌ترین ویژگی فنی یک موتورسیکلت، حجم پیشرانه یا تعداد سیلندرها محسوب می‌شد اما حالا ماجرا کاملا تغییر کرده است. در سال‌های اخیر فناوری‌های الکترونیکی و دیجیتال آن‌قدر وارد این صنعت شده‌اند که تصور ما از موتورسیکلت را تغییر داده‌اند. فارغ از برقی‌شدن پیشرانه‌ها حتی مدل‌های میان‌رده هم به تجهیزاتی مجهز می‌شوند که روزگاری تنها در محصولات پرچمدار و بسیار گران‌قیمت دیده می‌شد.

کپی لینک

پیشرانه تمام برقی

یکی از جدی‌ترین تحولات سال‌های اخیر در دنیای موتورسیکلت‌ها، حرکت به سمت پیشرانه‌های تمام‌برقی است. این پیشرانه‌ها بر پایه موتورهای الکتریکی سنکرون یا BLDC کار می‌کنند و برخلاف موتورهای احتراق داخلی، به گیربکس چند سرعته نیازی ندارند؛ چراکه گشتاور بیشینه از همان لحظه شروع حرکت در دسترس راننده قرار می‌گیرد. ویژگی نامبرده باعث می‌شود موتورسیکلت‌های برقی شتابی بسیار سریع‌تر و روان‌تر داشته باشند. به عنوان مثال، Zero SR/F با باتری 14.4 کیلووات‌ساعتی خود می‌تواند در کمتر از ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد و بردی نزدیک به 250 کیلومتر در حالت شهری ارائه دهد. یا محصول شاخص Harley-Davidson LiveWire درکنار طراحی و کاراکتر بصری متمایز خود، سیستم مدیریت حرارتی مایع و شارژ سریع DC را هم به همراه دارد تا در ۴۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ شود.

از سوی دیگر، شرکت‌های آسیایی مانند Yamaha E01 یا Honda EM1e با تمرکز بر استفاده روزمره و حمل‌ونقل شهری، به سمت باتری‌های قابل‌تعویض رفته‌اند؛ راهکاری که زمان توقف برای شارژ را تقریباً حذف می‌کند و می‌تواند آینده حمل‌ونقل شخصی در کلان‌شهرها را متحول کند. هرچند هنوز چالش‌هایی مثل قیمت بالای باتری و کمبود زیرساخت شارژ وجود دارد، اما روند جهانی نشان می‌دهد که موتورهای برقی دیگر یک گزینه آزمایشی نیستند، بلکه به‌تدریج به استاندارد جدید صنعت تبدیل می‌شوند.

کپی لینک

ترمز ضدقفل پیشرفته

یکی از بارزترین نمونه‌ها، سیستم ترمز ضدقفل یا همان ABS است که شما هم با آن آشنایی دارید. این فناوری در بسیاری از موتورسیکلت‌های مدرن به نسخه‌های پیشرفته‌تری مثل ABS پیشرفته، ارتقا پیدا کرده است؛ سیستمی که نه تنها مانع قفل شدن چرخ‌ها در ترمزگیری ناگهانی می‌شود بلکه با حسگرهای دقیق، فشار ترمزگیری را در پیچ‌ها و شرایط خاص هم بهینه می‌کند. به این ترتیب کنترل موتورسیکلت حتی در سرعت‌های بالا یا جاده‌های لغزنده هم به‌طور چشمگیری ایمن خواهد بود.

کپی لینک

کنترل کشش

کنترل کشش یا TCS هم دیگر تنها مخصوص سوپربایک‌ها نیست. این سیستم با بررسی لحظه‌ای سرعت چرخ‌ها و میزان گاز، از هرزگردی و لیز خوردن چرخ عقب جلوگیری می‌کند. در عمل یعنی حتی یک موتورسیکلت میان‌رده امروزی هم می‌تواند در باران یا شن‌ریزه‌های کنار جاده، رفتاری مطمئن و قابل پیش‌بینی داشته باشد و اعتمادبه‌نفس بیشتری به راننده بدهد.

کپی لینک

نمایشگرها

نمایشگرهای دیجیتال هم جای کیلومترشمارهای قدیمی را گرفته‌اند. صفحه‌های TFT رنگی، اطلاعات را نه تنها واضح‌تر بلکه با گرافیک جذاب و حتی حالت‌های شخصی‌سازی نمایش می‌دهند. اتصال بلوتوث و پشتیبانی از نرم‌افزارهای موبایلی باعث شده راننده بتواند تماس‌ها و پیام‌ها را روی صفحه مشاهده کند یا حتی مسیریابی را مستقیما روی نمایشگر موتور ببیند. در کنار آن، وجود درگاه‌های USB حالا به یک ویژگی بدیهی تبدیل شده است؛ راننده می‌تواند موبایل یا حتی دوربین اکشن خود را حین حرکت شارژ کند، چیزی که برای سفرهای طولانی بسیار کاربردی خواهد بود.

کپی لینک

نرم افزارهای جدید

جالب اینجاست که برخی سازندگان حتی یک گام جلوتر رفته‌اند و نرم‌افزارهای اختصاصی برای موتورسیکلت‌هایشان طراحی کرده‌اند. این نرم‌ازفزارها امکان ثبت مسیرهای طی شده، تحلیل شتاب‌گیری یا ترمزگیری و حتی به‌روزرسانی نرم‌افزاری سیستم‌های الکترونیکی را فراهم می‌کنند. به بیان ساده، موتورسیکلت امروز بیش از همیشه به یک دستگاه هوشمند شباهت دارد تا وسیله‌ای صرفا مکانیکی.

کپی لینک

فناوری های منسوخ و جایگزین آن ها

این روند به‌قدری سریع پیش می‌رود که بسیاری از فناوری‌هایی که زمانی نقطه قوت یک موتورسیکلت محسوب می‌شد، حالا دیگر کاملا قدیمی و منسوخ به نظر می‌رسند. شاید همین موضوع است که باعث می‌شود مقایسه موتورسیکلت‌های جدید با نمونه‌های ده یا بیست سال قبل بیشتر شبیه مقایسه یک گوشی هوشمند امروزی با یک تلفن دکمه‌ای قدیمی باشد.

فناوری قدیمی

جایگزین مدرن

نمونه

کیلومترشمار و عقربه‌های آنالوگ

نمایشگر دیجیتال TFT با اتصال بلوتوث

KTM Duke 390 / Triumph Trident 660

ترمز معمولی دیسکی

ABS پیشرفته با عملکرد در پیچ‌ها

BMW R1250GS / Honda Africa Twin

سیستم‌های مکانیکی ساده

کنترل کشش و مدیریت الکترونیکی موتور

Ducati Monster / Yamaha Tracer 9

سوکت فندکی

درگاه USB و شارژ سریع

Yamaha MT-07 / Honda CB500X

GPS جداگانه

مسیریاب روی نمایشگر و اپلیکیشن موبایل

Ducati Multistrada V4 / BMW R1250GS

کلید مکانیکی ساده

سیستم‌های بدون کلید (Keyless) و استارت دکمه‌ای

Kawasaki Versys 1000 SE / Ducati Multistrada V4

به نظر شما در آینده چه فناوری‌های پیشرفته‌ای به محصولات میان‌رده و پایین‌رده بازار خواهند رسید؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.