هیولای جدید دوکاتی برای پیست؛ معرفی پانینگل V4 R با ۲۳۹ اسب بخار قدرت
خانواده پانینگل V4 از برند محبوب دوکاتی یکی از بهترین گزینهها برای استفاده شهری و مسابقهای به شمار میرود. به این ترتیب عجیب نیست که ببینیم برند سازنده، برای تازه نگه داشتن آتش علاقه طرفداران و خریداران و البته رقابت مستقیم با نسخه ۲۰۲۶ پرچمدار سوپرموتورهای کاوازاکی نینجا، ZX-6R، نسل تازه پانیگل را با تغییرات فنی و ظاهری روانه بازار کند.
این موتورسیکلت حالا بیش از هر زمان دیگری به برادران مسابقهای خود در موتوجیپی و سوپربایک شباهت دارد. اما چه چیزی باعث این شباهت بیشتر شده است؟ دوکاتی مدعی شده که تغییرات اساسی پانیگل V4 R 2025 در چهار بخش اصلیِ آیرودینامیک، شاسی، موتور درونسوز و تجهیزات الکترونیکی این موتورسیکلت اتفاق افتاده است.
آیرودینامیک؛ درسهایی از موتوجیپی
مهمترین نوآوری در طراحی دوکاتی تازه در بدنه آن قرار دارد. V4 R جدید حالا به بالههای جانبی آیرودینامیکی مجهز شده که مستقیما از موتوجیپی ۲۰۲۱ بهعاریه گرفته شدهاند؛ آن هم برای اولین بار در یک موتورسیکلت تولید انبوه. بالههای جدید، ۲۵ درصد نیروی عمودی بیشتری ایجاد میکنند. این نسخه از V4 R در هنگام دستیابی به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۶ کیلوگرم فشار اضافهتری را روی تایر جلو اعمال میکند.
ورودی هوای جلوی این پیشرانه هم با کمک زیرمجموعه «دوکاتی کورس» بهروزرسانی شده است تا بتواند فشار هوای ورودی را افزایش داده و حدودا ۱.۲ اسب بخار قدرت بیشتری را برای پیشرانه به ارمغان بیاورد.
شاسی و تعلیق؛ چسبندگی بیشتر با تایرهای مسابقهای
شاسی دوکاتی پانیگل V4 R 2025 هم با تکیهبر ۴۰ درصد انعطافپذیری بیشتر و استفاده از توپی متقارن توخالی به سطح تازهای رسیده است. دوشاخ جلوی سیستم تعلیق این موتورسیکلت از نوع «Öhlins NPX25/30» هستند که با تکیهبر کمکفنرهای «TTX36» در عقب، تعادل پانیگل را حفظ میکنند. میراگر جدید SD20 هم از برند Öhlins مهمان فرمان V4 R 2025 شده است.
تنظیمات شاسی گستردهتر از گذشته شدهاند: ارتفاع محور نوسان دوشاخ عقب در ۴ موقعیت با فاصلههای ۲ میلیمتری قابل تغییر است و ارتفاع عقب از ۱۳ میلیمتر به ۳۲.۴ میلیمتر افزایش یافته. همچنین امکان تنظیم هیدرولیکی پیشبار اولیه سیستم تعلیق هم برای ایجاد تنظیمات بهتر وجود دارد.
پیشرانه؛ آماده برای قهرمانی
هر چند که موتور ۹۹۸ سیسی «Desmosedici Stradale R» همچنان توان تولید ۲۱۵ اسببخار قدرت را دارد؛ هر چند که مشتریان میتوانند با خرید اگزوز مسابقهای پانیگل V4 R 2025 از ۲۳۵ اسببخار قدرت استفاده کنند؛ اگر این حجم از قدرت برای راننده کافی نباشد، میتواند با استفاده از روغن اختصاصی دوکاتی کورس، از ۴ اسب بخار قدرت دیگر (رویهمرفته ۲۳۹ اسب بخار) هم استفاده کند. پیشرانه برای رسیدن به توان تولید یادشده، این بار از تجهیزات داخلی تازهای بهرهمند شده است:
- پیستونهای سبکتر (۵.۱ درصد کاهش وزن)
- میللنگ جدید با اینرسی بیشتر
- سیستم بازطراحیشده تزریق سوخت
- میلسوپاپهای جدید اگزوز
- شاتپین روی شاتونها برای دوام بالاتر
این تغییرات باعث شدهاند تا گشتاور پیشرانه در دورموتورهای میانی حدودا ۷ درصد بیشتر باشد؛ تا اینکه نهایتا در دور ۱۲ هزار rpm، به ۱۱۳ نیوتنمتر برسد. اما داستان پانیگل V4 R 2025 به اینجا ختم نمیشود؛ بیشینه دورموتور این موتورسیکلت به ۱۶ هزار rpm محدود شده است تا راننده از صدای گوشنواز و نهایت هیجان ممکن بهرهمند شود.
گیربکس؛ الهامی از پیست مسابقه
گیربکس جدید DRG شرکت دوکاتی دنده خلاص را زیر دنده یک قرار داده تا سیستم DNL (قفل خلاص دوکاتی) تا مشکل انتقال دنده به حالت خلاص، بهشکل اتفاقی رخ ندهد. نسبت نهایی دندهها هم تغییر کرده و حالا بیشینه سرعت پانیگل V4 R 2025 در حالت استاندارد و با استفاده از اگزوز مسابقهای بهترتیب برابر ۳۱۸.۴ و ۳۳۰.۶ کیلومتر بر ساعت رسیده است.
تجهیزات الکترونیک؛ تکنولوژی MotoGP برای همه
سیستم جدید DVO برای پایش وضعیت الکترونیکی پانیگل V4 R 2025 مدیریت ABS در پیچ و ترمز موتور را هوشمندانهتر کرده است. همچنین سیستم کنترل ترمز مسابقهای، با فراهم کردن امکان ترمزگیری دیرتر و استفاده بیشتر از ترمز عقب، به راننده امکان ترمزگیری مشابه سوپراسپرتهای موتوجیپی را میدهد. البته تجهیزات الکترونیکی جدید شامل نمایشگر ۶.۹ اینچی با قابلیت تعیین حالت رانندگی خیابانی و پیست هم میشود.
زمان عرضه و قیمت
دوکاتی پانینگل V4 R مدل 2025 از نوامبر سال جاری میلادی وارد نمایندگیهای اروپا میشود و در دسامبر به بازار آمریکا و سایر کشورها خواهد رسید. قیمت آن هم حدود ۴۸,۷۰۰ دلار اعلام شده است. نظر شما درباره این موتورسیکلت همهفنحریف چیست؟