بررسی موتورسیکلت یاماها تنره 2025؛ وفادار به ریشه ها و آماده برای آینده
فلسفه KISS در صنعت خودرو و موتورسیکلت به معنای ساده نگه داشتن یک محصول بدون پیچیدگیهای اضافه آن است؛ سنتی که برند ژاپنی یاماها با ارائه مدل تِنِره 700 به آن پایبند بوده و در این راه توانسته موفقیت بزرگی در بازار موتورسیکلتهای ماجراجویانه با بهاصطلاح ادونچر به دست آورد. این موتورسیکلت نسبتا سبک که با وجود تجهیزات ساده در همهی شرایط جادهای و آفرودی عملکردی درخشان دارد، حالا برای رقابت با مدلهای مدرنتر ۲۰۲۵ با تغییرات هوشمندانهای بهروزرسانی شده است؛ تغییراتی که بدون خدشه به اصل سادگی، امکانات مدرنتری را به این ماجراجوی محبوب اضافه میکند.
تغییرات الکترونیکی؛ هوشمند اما بیدردسر
بزرگترین تحول در تنره 700 مدل ۲۰۲۵ اضافه شدن سیستم «YCC-T» (دریچهگاز کنترلشونده با تراشه یاماها) یا همان دریچه گاز برقی به شمار میرود. این فناوری امکان بهرهگیری از حالتهای سواری و سیستم کنترل کشش را فراهم کرده تا راننده تنره بتواند درکنار بهرهمندی از دو حالت رانندگی اسپرت و گردشگر، بهترین تجربه را از سواری آن داشته باشد.
به همراه تجهیزات یادشده، امکان روشن یا خاموش کردن کنترل کشش (TC) هم در دسترس راننده قرار گرفته است؛ یاماها پا را از این هم فراتر گذاشته و برای شخصیسازی کردن تجربه راندمان تنره 700، از سیستم ترمز ضدقفل (ABS) سه حالته استفاده کرده است:
- حالت ۱: فعال روی هر دو چرخ
- حالت ۲: غیرفعال در چرخ عقب
- حالت ۳: کاملا غیرفعال
این امکانات درحالی به تنره 700 مدل ۲۰۲۵ اضافه شدهاند که روحیه مکانیکی خالص آن را برهم نزده و باعث پیچیدگی اضافه آن نمیشوند. بهدلیل سهولت استفاده از این امکانات، تمام تغییرات ازطریق سوییچ جدید روی فرمان سمت چپ و نمایشگر ۶.۳ اینچی TFT این موتورسیکلت انجام میشوند. نمایشگر عمودی تنره 700 هم ساده و خوانا ساخته شده و امکان مشاهده نوار وضعیت حالت ABS، کنترل کشش و حالت رانندگی را فراهم میکند.
قلب تپندهی CP2؛ همچنان دوستداشتنی
موتور آشنای دو سیلندر موازی CP2 یاماها با تکیهبر میللنگ صلیبی و خنککاری مایع همچنان نقش اساسی را در عملکرد تنره 700 ایفا میکند. این پیشرانه با شتابگیری پرقدرت در دورهای پایین باعث میشود وزن ۲۱۴ کیلوگرمی موتورسیکلت یاماها کمتر از آنچه هست به نظر برسد. پیشرانه یادشده روی سیستم تست داینو نشان داده که توان تولید ۶۱.۲ اسببخار قدرت در ۹,۱۹۰ دور بر دقیقه و حدود ۸۳ نیوتنمتر گشتاور را در ۶۴۵۰ دور بر دقیقه دارد. یاماها میگوید ورودی هوای جدیدش، کمی قدرت و گشتاور را افزایش داده اما اعداد واقعی نشان میدهند که این نسخه با مدل 2024 فرقی ندارد.
سیستم کنترل کشش تازهوارد یاماها تنره 700 بیشتر برای جاده طراحی شده تا آفرود؛ به این ترتیب در خاک و شن چندان کارآمد نیست و بیش از اندازه لازم در کار راننده دخالت دارد. این موتورسیکلت در بخش استفاده از فناوریهای خاصی مانند سیستمهای پیشرفتهتر و حساس به زاویه خواب، از رقبای گرانتری مثل «کیتیام 890 ادونچر R» یا بامو F 900 GS» عقب میماند اما این تفاوت را با ۵ تا ۷ هزار دلار قیمت کمتر جبران میکند.
عملکرد جادهای؛ جذاب مثل همیشه
تنره 700 روی آسفالت حس یک سوپرموتور بزرگ را به راننده القا میکند. کمکفنر ۴۳ میلیمتری «KYB» و کمکفنر عقب جدید حال از تنظیمات سفتتری بهرهمند شده که خوشبختانه باعث از بین رفتن راحتی سواری نشده است. تعادل عالی جلو و عقب موتورسیکلت و کنترل دقیق حرکات شاسی هنگام ترمز یا شتابگیری از ویژگیهای بارز این نسل تنره 700 به شمار میروند.
تایرهای «پیرلی اسکوپیون رالی STR» چسبندگی فوقالعادهای را روی جاده ارائه میدهند و با وجود ابعاد آفرودی ۲۱ و ۱۸ اینچی خود، فرمانپذیری دقیق و سریعی دارند. صندلی جدید تنره 700 مدل 2025 با ارتفاع ۸۷.۴ سانتیمتر و با طراحی تختتر و الهام از مدلهای رالی ساخته شده است. دستهفرمان آلومینیومی مخروطی حال در موقعیت بهتری قرار گرفته و به تکمیل تجربه راحت و پایدار پدالهای بزرگتر تنره 700 کمک میکند.
ترمزهای جلو با دیسک ۲۸۲ میلیمتری و کالیپر چهار پیستونی عملکرد لحظهای ضعیفی دارند؛ گویا این عملکرد که در همراهی با سیستم ضدقفل تکمیل و تصحیح میشود عمدی و برای بهبود راندمان تنره 700 در مسیرهای خاکی و بیراهه است. در عقب هم دیسک ۲۴۵ میلیمتری کمی نرم عمل میکند؛ ویژگی که برای کنترل این موتورسیکلت در خاک، مطلوب ارزیابی میشود.
تواناییهای آفرود؛ چابک و کنترلپذیر
یاماها مدل تنره 700 را همواره با تمرکز بر آفرود توسعه داده است. ارگونومی جدید این مدل بهلطف استفاده از پدالهای بزرگ، صندلی تختتر و موقعیت بهتر دستهکلاچ فراهم شده و کنترل بسیار بهتری را به راننده میدهد. این موتورسیکلت بدنه باریکتر تنره 2025 در مقایسه با رقبایی چون «سوزوکی V استورم 800DE» هم یک برتری ابعادی به شمار میرود. تعلیق جلو این موتورسیکلت تازهنفس در ضربات شدید کمتر به کف میرسد اما کمکفنر عقب که تنها قابلیت تنظیم پیشبار و ریباند دارد، همچنان در پرشهای بزرگ کمی زودتر از انتظار ته میزند. نبود تنظیم فشار در تعلیق، نقطه ضعف آن محسوب میشود که برای قیمت کنونی آن منطقی است.
نبود حالت مخصوص کنترل کشش آفرود در مسیرهای خاکی هم کمی توی ذوق میزند اما با خاموششدن کنترل چسبندگی تنره، تاحدی جبران خواهد شد تا عملکرد چابک تنره برای راننده آن آشکار شود.
جمعبندی؛ ساده و هوشمند
یاماها تنره 700 در کلاس ادونچر همواره بهعنوان یکی از بهترین بوده است. مدل ۲۰۲۵ این موتورسیکلت هم با تکیهبر سادگی و با افزودن امکانات هوشمند و تغییرات جزئی در ارگونومی و تعلیق، همچنان به این اصل وفادار مانده و حالا ترکیبی از سادگی هوشمند را در اختیار خریداران قرار میدهد. این موتورسیکلت با قیمت پایه ۱۰,۹۹۹ دلار، یک انتخاب ارزشمند و توانا به شمار میرود. نظر شما درباره یاماها تنره 700 چیست؟