معرفی موتورسیکلت برقی دیمون HSR، سبکوزن و قدرتمند برای فتح پیستها
شرکت نوپای کانادایی دیمون موتورز که چند سال پیش با موتورسیکلتهای برقی قدرتمند هایپراسپرت و هایپرفایتر سروصدای زیادی به پا کرده بود، پس از یک دورهٔ سکوت، با دست پر بازگشته است. این شرکت از جدیدترین محصول خود، یک موتورسیکلت مسابقهای تمام برقی به نام HSR، رونمایی کرده است؛ جنگجویی که با وزن فوقالعاده سبک و تمرکز کامل بر عملکرد در پیست، قصد دارد معادلات را در دنیای موتورهای اسپرت برهم بزند. نام HSR مخفف هایپراسپرت ریس است و بهوضوح نشان میدهد که با نسخهای مسابقهای از مدل هایپراسپرت روبهرو هستیم.
مهندسان دیمون برای رسیدن به هدف خود، یعنی ارائه حس کنترل و پیچیدن در سطح مسابقات گرند پری، یک رژیم لاغری بسیار سختگیرانه را برای این موتورسیکلت در نظر گرفتهاند. نتیجه، رسیدن به وزن باورنکردنی ۱۵۵ کیلوگرم است که حتی از وزن رقبای بنزینی هم کمتر است. این کاهش وزن چشمگیر به لطف راهحلهای مهندسی هوشمندانه ممکن شده است. استفاده از رینگهای ۱۷ اینچی فیبر کربنی، فریم یکپارچهٔ آلومینیومی و یک ماژول باتری فوق فشرده با خنککنندهٔ مایع و معماری ۴۰۰ ولتی، ازجمله این راهکارها هستند. اگرچه دیمون هنوز مشخصات دقیق پیشرانه HSR را اعلام نکرده، اما با نگاهی به هایپراسپرت معمولی، میتوانیم انتظارات بالایی داشته باشیم. مدل استاندارد با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنم تر، به حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند.
شاسی HSR با الهام از موتورسیکلتهای کلاس Moto2 طراحی شده و فاصلهٔ بین دو محور آن ۱,۴۰۰ میلیمتر است. وظیفهٔ کنترل این هیولای سبکوزن بر عهدهٔ سیستم تعلیق حرفهای اوهلینز گذاشته شده که شامل یک دوشاخ ۴۳ میلیمتری در جلو و یک کمکفنر تکی در عقب است. برای مهار کردن این سرعت نیز از ترمزهای دیسکی دوگانهٔ ۳۲۰ میلیمتری شناور با کالیپرهای مونوبلاک در چرخ جلو استفاده میشود.
یکی دیگر از برگهای برندهٔ HSR، بهرهگیری از سیستم هوش مصنوعی دیمون به نام I/O است. این فناوری با تحلیل میلیونها داده از موتورسیکلت و محیط اطراف، به راکب کمک میکند تا با دسترسی به اطلاعاتی مانند امتیازدهی به سبک رانندگی و پیشبینی نیاز به تعمیرات، عملکرد خود و موتورسیکلت را در پیست بهبود ببخشد. دیمون هنوز تاریخ عرضه یا قیمت HSR را مشخص نکرده، اما با توجه به عملکرد درخشان مدلهای قبلی در برابر رقبای بنزینی ۱۰۰۰ سیسی، شکی نیست که باید منتظر یک مدعی جدی در پیستهای مسابقه باشیم.