معرفی کاوازاکی Z900RS جدید؛ بازآفرینی موتورسیکلت روزمره برای سال 2026
کاوازاکی بهتازگی از مدل ۲۰۲۶ موتورسیکلت Z900RS با تغییرات چشمگیر در پیشرانه، شاسی و سیستمهای الکترونیکی پردهبرداری کرده است. این موتورسیکلت کلاسیک-تعاملی که نخست در بازار اروپا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، قصد دارد با حفظ طراحی اصیل و جذاب نسلهای پیشین، تجربهای نو در سواری را برای دوستداران سبک کلاسیک به ارمغان آورد.
طراحی ظاهری؛ کلاسیکِ هوشمند
در نگاه نخست، Z900RS جدید همچنان نشانههای مشخصی از مدل Z1 را در خود جای داده است؛ از باک قطرهای و چراغ LED گرد گرفته تا صندلی کمارتفاع و طراحی کلی ساده اما ظریف آن. کاوازاکی تلاش کرده تا ظاهر نوستالژیک این مدل را حفظ کند ساختار آن را بهروز و مدرن جلوه دهد؛ ماموریتی که اتفاقا با موفقیت به پایان رسیده است.
موتورسیکلت Z900RS در سه نسخه استاندارد، SE و نسخه خاص «بلک بال» عرضه شده است. نسخه بلک بال علاوه بر رنگ یکدستتر، در بدنه خود به المانهای کلاسیکتری مجهز شده که شامل رنگی موسوم به «Ebony» هم میشود؛ درحالیکه رنگهای کلی شامل «Candy Tone Red» برای نسخه استاندارد و «Metallic Spark Black» برای SE میشود.
موتور ارتقا یافته؛ قدرت جدید در دل کلاسیک
اگرچه حجم موتور همان ۹۴۸ سیسی خطی چهار سیلندر باقی مانده است اما در ساختار داخلی آن تغییراتی اعمال شده تا پاسخگویی در دورهای پایین بهتر شود و در دورهای بالا هیجان بیشتری ایجاد شود. کاوازاکی برای این کار از دریچههای گاز برقی (Electronic Throttle Valves) استفاده کرده که کنترل دقیقتر سوخترسانی را ممکن میکند؛ در کنار آن هم سیستم کروز کنترل الکترونیکی به توانایی حرکت یکنواخت در بزرگراه کمک میکند تا رویهمرفته تجربه یکنواختتر و راحتتری را برای راننده ایجاد کنند.
از همه مهمتر، بسته حمایت از راننده با حسگر IMU بهعنوان قلب سیستم الکترونیک را سیستم مدیریت پیچش کاوازاکی (KCMF) و کوییک شیفتر بالا/پایین (KQS) برای تعویض دنده بدون استفاده از کلاچ تشکیل میدهند. صدا و طراحی اگزوز نیز دستنخورده باقی نماندهاند: در مدل ۲۰۲۶ موتورسیکلت Z900RS شاهد تعبیه اگزوزی به سبک مگافون با طراحی جدید و لولههای هِدِر بازطراحیشده هستیم که نقش دوگانه دارند: هم زیبایی موتورسیکلت را تامین میکند و هم آواز آن را به گوش راننده میرساند.
تغییرات شاسی و سیستم تعلیق
در زمینه تعلیق، موتورسیکلت Z900RS در جلو از فورک وارونه ۴۱ میلیمتری (که دارای تنظیم دمپینگ و پیشبار فنر است) سود میبرد؛ در عقب هم همان سیستم «بکلینک» به همراه فنر تنظیمشونده گذشته حفظ شده است. در نسخه SE، کمکفنر عقب «Öhlins S46» نیز به تعادل بهتر و سواری نرمتر به Z900RS کمک میکند.
ترمزها هم بهبود با تکیهبر دیسکهای ۳۰۰ میلیمتری چرخ جلو و کالیپرهای برند برمبو ارتقا پیدا کردهاند. ارتفاع صندلی موتورسیکلت Z900RS در حالت استاندارد بر روی ۸۳۵ میلیمتر تنظیم شده است که در صورت استفاده از صندلی جانبی یا نسخه SE با کمی تغییر به دست مشتریان میرسد.
تجربه سواری و حس موتور
کاوازاکی تاکید کرده که هدف از بهروزرسانی موتور، نرمتر شدن و بهبود راندمان هنگام استفاده از سرعتهای پایین و متوسط بوده است؛ درحالیکه در دورهای بالا، همچنان هیجان و لذت زیر دستان موتورسوار احساس میشود. موتور جدید این برند ژاپنی همراه با سیستمهای الکترونیکی گسترده به راننده امکان میدهد تا با کنترل بیشتر گاز و کنترل بهتر بدنه، به این هدف دست پیدا کند. طراحی سیستم اگزوز نیز در شدت صدای خروجی تاثیرگذار شده است؛ به این ترتیب صدایی بمتر و گوشنوازتر به گوش میرسد که حس کلاسیک آن را حفظ میکند. نظر شما درباره این موتورسیکلت مدرن-کلاسیک چیست؟
جدول مشخصات فنی مهم مدل ۲۰۲۶ Kawasaki Z900RS
ویژگی | مقدار |
|---|---|
حجم موتور | ۹۴۸ سیسی خطی چهار سیلندر |
قدرت اوج | ۱۱۳٫۹ اسببخار در ۹۳۰۰ دور بر دقیقه |
گشتاور | حدود ۹۸ نیوتنمتر |
سیستم گاز | دریچههای گاز برقی (ETV) |
تعلیق جلو | فورک وارونه ۴۱ میلیمتری، قابل تنظیم |
تعلیق عقب | سیستم بک لینک + کمکفنر قابل تنظیم، در نسخه SE کمکفنر اهلینز |
ترمز جلو نسخه SE | دو دیسک ۳۰۰ میلیمتری با کالیپر بریمبو |
ارتفاع صندلی (استاندارد) | ۸۳۵ میلیمتر |
امکانات الکترونیکی | IMU، KCMF، کوییک شیفتر (بالا/پایین)، کروز کنترل و اتصال به گوشی |