ماجراجویی با دوکاتی پانیگال V4 در شن و برف + ویدئو

یک‌شنبه 11 آبان 1404 - 10:00
مطالعه 3 دقیقه
موتورسیکلت دوکاتی پانیگال v4 تیون
این پروژه خلاقانه، تعریف جدیدی از قابلیت‌های یک سوپربایک دوکاتی را ارائه می‌دهد.
تبلیغات

در خبر تازه‌ای که در دنیای موتورسیکلت‌ها به سرعت محبوب شده‌ است، یوتیوبر سرشناس آمریکایی «مت اسپیرز» پروژه‌ای خارق‌العاده را به اتمام رسانده که در آن به بازسازی و تغییر اساسی دوکاتی پانیگال V4 پرداخته است: تبدیل این هیولای جاده‌ای به یک اسنوبایک آماده تاخت‌وتاز در شن و برف. نتیجه؟ موتورسیکلتی که نه‌تنها ریشه‌ در خیابان دارد بلکه حالا برای مسابقه در شنزارها و تپه‌های ماسه‌ای طراحی شده و خود را از قالب مرسوم سوپربایک‌ها خارج کرده است.

اسپیرز که این موتورسیکلت را به عنوان یک پروژه آسیب‌دیده و تصادفی دریافت کرده بود، تصمیم گرفت تا دستی به سر و روی آن بکشد و تا حد امکان مهیای مسیرهای آفرودی آماده شود. پس از مرحله نخست جداسازی چرخ عقب در تبدیل پانیگال V4 به اسنوبایک، گام بعدی نصب مجموعه‌ای کامل از تجهیزات بخش عقب (تیغه و تسمه حرکتی) برای حرکت روی شن و برف بود. این تغییر یعنی این موتور حالا می‌تواند مسیرهایی را بپیماید که کمتر موتور خیابانی قادر به عبور از آن‌ها است.

بخش جلوی موتور نیز با چالش بزرگی روبه‌رو شد: قرارگیری تیغه یا کفشک، جایگزینی چرخ جلوی متداول با یک ماژول ویژه و بازطراحی ورودی هوا برای کارکرد در شرایط ناهموار و پرتکان آفرود. اسپیرز در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید که طراحی ورودی هوا برای شرایط برف عمیق، مهم‌ترین بخش کار به شمار می‌رفته و هنوز به بهترین حالت نرسیده است.

با موتور V4 پرقدرت دوکاتی و نسبت قدرت به وزن چشمگیر، این پروژه نه‌تنها نمایشی از خلاقیت فردی محسوب می‎‌شود بلکه نماینده‌ای برای طرح‌های شخصی خاص به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که هنوز هم جا برای خلاقیت وجود دارد. طبق گزارش کانال یوتوب اسپیرز، موتور سفارشی او از نظر قدرت و وزن حتی از بسیاری اسنوبایک‌های اختصاصی سنگین‌تر نیز بهتر عمل کرده است.

اگرچه فرصت رسیدن به کنترل کامل در مسیرهای بسیار لغزنده همیشه وجود ندارد اما بازخوردهای اولیه سواری اسپیرز نشان می‌دهد که این موتور در شن و ماسه تسلط قابل توجهی دارد. نقطه ضعف آن اما چرخش کم در مسیرهای تنگ است؛ دیفرانسیل یا سیستم چرخش برای چنین حرکاتی طراحی نشده است.

مشخصا خبری از عرضه رسمی چنین محصولی از سوی دوکاتی وجود ندارد؛ چرا که این برند هیچ خبری را مبتنی بر علاقه به پروژه‌های اینچنینی منتشر نکرده است. پس علاقه‌مندان به این سبک از موتورسیکلت‌ها و ماجراجویی‌ها باید خود دست به کار شده و مانند اسپرز، اسنوبایک شخصی رویاهایشان را بسازند؛ اما آیا هر کسی توان این کار را دارد؟

این پروژه ویژه نشان می‌دهد که ترکیب خلاقیت فردی و امکانات فنی بالای یک سوپربایک می‌تواند تصویر متفاوتی را از آنچه تا امروز در «سرعت» و «موتورسیکلت خیابانی» می‌شناختیم، ارائه کند. شاید وقت آن رسیده باشد که موتورسیکلت‌سواران نیز به سمت محیط‌های کمتر معمول نگاه کنند و امکانات و محدودیت‌های متنوع‌تری را تجربه نمایند.

جدول مشخصات فنی مهم پروژه دوکاتی پانیگال V4 اسنوبایک

ویژگی

مقدار

مدل پایه

دوکاتی پانیگال V4

نوع پروژه

تبدیل موتور سوپربایک به اسنوبایک

تغییر محور عقب

نصب تیغه و تسمه برای حرکت روی شن/برف

تغییر محور جلو

نصب کفشک یا تیغه مخصوص برای راندن برف

موتور

چهار سیلندر با حجم و تکنولوژی استاندارد پانیگال V4

کاربرد اصلی

پیمایش در محیط‌های شن‌زار، برف و آزمایش خلاقیت شخصی

پخش از رسانه

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.