معرفی و بررسی بازی راید 6؛ جدیدترین عنوان موتورسواری برای سال ۲۰۲۶
بیش از یک دهه میشود که مجموعه بازیهای موتورسیکلتسواری و مسابقهای «راید» (Ride) احساس هیجان را در قالب چندین نسخه و پنج فصل پرحجم، به دنیای دیجیتال منتقل کردهاند. سازندگان این بازی با ارائه جهانی که در آن پیچها با وسواس مهندسی شبیهسازی شدهاند، صداهای واقعی و جزئیات سرسامآور تنظیمات موتورسیکلتها و فیزیک رانندگی، مرزهای میان بازی و واقعیت را برهم زدهاند تا به یکی از بهترین بازیهای موتورسیکلتسواری 2025 تبدیل شوند. حال تصور کنید که این مجموعه دقیق با نسل تازهای از بهبودهای نرمافزاری، تنوع بیشتر موتورسیکلت، جلوههای بصری غنیتر و ویژگیهای متنوع دیگری به میدان بازگشته است.
همه چیز با راید 6 تغییر میکند. نسل ششم این بازی همان نسخهای محسوب میشود که از همان نگاه اول براقتر، جسورتر و جاهطلبتر از تمام نسخههای قبل به نظر میرسد. سازندگان این بازی ادعا میکنند که میخواهند یک جشنواره و فستیوال بیپایان موتورسواری را راه بیاندارند؛ جشنوارهای که بیشک در پی موفقیت بزرگ مجموعه بازی نیمهآرکید فورتزا هورایزن مایکروسافت به یک ترند تازه تبدیل شده است! در هر صورت، راید 6 فرصتی لذتبخش برای تجربه دوباره موتورسیکلتهای دوآلاسپرت، ریسینگ و... را در اختیار بازیکنان قرار خواهد داد.
یکی از بزرگترین تغییراتی که از همان در راید 6 ابتدا خودنمایی میکند، حالت جدید «Career» آن است؛ حالتی که بازیکن را در میانه جشنوارهای موسومبه «Ride Fest» قرار میدهد، یک جشنواره تمامعیار مملو از موتورسواری. اینبار بازی تلاش میکند تا چیزی فراتر از یک سری مسابقه باشد؛ پس در حالت Career، زندگی یک موتورسوار حرفهای را به بازیکن نشان خواهد داد: از تصمیمگیری درباره مسیر رقابتها گرفته تا آزاد کردن رویدادهای مختلف و جمعآوری جوایز. مهمتر از همه اینکه برای اولینبار مسیر پیشرفت بازیکن غیرخطی میشود تا بازیکن بتواند انتخاب کند که دوست دارد در چه دورهای حضور داشته باشد، چه مسابقهای را جدی بگیرد و چه زمانی برای گردش در میان موتورهای جدید وقت بگذارد. بازی مثل نسخههای قبلی یک مسیر غیرقابل تغییر را جلوی پای شما قرار نخواهد داد؛ بلکه شما را آزاد میگذارد تا برنامهریزی شخصی خودتان را داشته باشید.
در میان این تجربه، فضایی هم برای ملاقات با چهرههای افسانهای موتورسواری در نظر گرفته شده است؛ شخصیتهایی که هرکدام نماینده یک کلاس خاص هستند: از مسابقات سرعت گرفته تا ادونچر، سوپرموتو و حتی آفرود صحرایی. دیدن نامهایی مثل «کیسی استونر»، «اسکایلر هاوز»، «نیکولو کانپا»، «تایلر اوهارا»، «گای مارتین» و «پیتر هیکمن» نوعی حس احترام و در عین حال انگیزه را در بازیکنان علاقهمند به حوزه موتوراسپرت ایجاد میکند. راید 6 تمام تلاش خود را کرده تا شخصیتپردازی منسجمی را در برابر بازیکنان قرار دهد تا از این راه، خود را به عناوین رسمی مانند بازی موتوجیپی نزدیک کند.
بخش جذاب دیگر راید 6، گاراژ عظیمی آن به شمار میرود. این بازی اکنون بزرگترین مجموعه موتورسیکلت تاریخ این سری را دارد؛ بیش از ۳۴۰ موتورسیکلت از ۲۱ سازنده جهانی که تنوعشان ماهیت بازی را کاملا تغییر داده در اختیار بازیکن قرار دارد. برای اولینبار دستههایی مثل مکسیاندوروها، موتورسیکلتهای بَگِر و مکسیاسکوترها هم به راید اضافه شدهاند؛ چیزی که پیش از این فقط در دنیای واقعی میدیدیم. همراه با این مجموعه، حدود ۴۵ پیست در بازی وجود دارد؛ از مسیرهای مسابقهای شناختهشده تا مدلهای خیالی و حتی مسیرهای خاکی برای تجربه تمام حالتهای رانندگی با موتورسیکلت در آسفالت و آفرود.
سازندگان راید 6 میدانستند که برای پیش گرفتن این مسیر، به جذب بازیکنان تازه و نگهداشتن طرفداران سرسخت خود نیاز دارند؛ پس دو حالت را برای این بازی در نظر گرفتهاند که شامل حالت آرکید و پرو میشود. حالت آرکید بیشتر مناسب کسانی است که تازه قدم به دنیای بازیهای موتوری گذاشتهاند. در این حالت کنترلها نرمتر، پیوستهتر و سادهتر خواهند بود تا بازیکن بدون استرس وارد رقابتها شود. در مقابل، حالت Pro یک شبیهساز جدی محسوب میشود؛ نسخهای که با دقتی بالا، رفتار واقعی موتورها را بازسازی میکند و آنقدر دقیق است که گاهی حس تمرکز بازیکن را به سطحی تازه خواهد رساند. خوشبختانه تنظیم درجه دشواری بازی همچنان وجود دارد و این یعنی لازم نیست با رسیدن به اولین پیچ سخت، بازی را رها کنید و سراغ ماریوکارت بروید!
حالت مدرسه موتورسواری یا Riding School نیز اینبار با ساختاری کاملا تازه برگشته؛ این بخش همانجایی است که مهارتهای موتورسواری بازیکن، چه در سطح پایه و چه در سطح حرفهای، شکل میگیرد. راید ۶ با ساختار تازه این مدرسه تلاش میکند تا آن خلاء حذف راهنماهای بلندبالای بازیهای حوصلهسربر را پر کند و قواعد واقعی موتورسواری را به روشی ساده اما دقیق به بازیکن یاد بدهد.
تمام این تجربههای تازه روی موتور گرافیکی Unreal Engine ۵ سوار شده که باعث ایجاد جزئیات تصویر بسیار طبیعی و سیستم بصری خارقالعاده شده است. نورها زندهتر، سایهها واقعیتر و بافت آنقدر دقیقتر شدهاند که حتی چروک لباسهای چرمی شخصیتها هم طبیعی جلوه میکند. این بازی دیگر یک تغییر کوچک نسبت به نسخه قبل نیست؛ یک جهش نسلی تمامعیار به شمار میرود که زمینه تجربه بصری کنسولهای نسل نهمی را در جهانی مملو از موتورسیکلت فراهم میکند.
سازندگان راید 6 اعلام کردهاند که این بازی از ویژگی کراسپلی هم بهرهمند شده است تا تمام بازیکنان بتوانند فارغ از سیستمعامل و کنسولی که دارند به یکدیگر وصل شده و با هم به رقابت بپردازند. اگر هم حالوهوای نوستالژی دارید، بازی همچنان امکان اسپلیتاسکرین محلی را نگه داشته تا دردورهمیهای دوستانه یا گیمنت، امکان بازی با دوست خود را از دست ندهید.
استودیو Milestone، سازنده راید 6، گفته که این تازه آغاز مسیر خواهد بود و ویژگیها و محتواهای بیشتری در ماههای آینده برای این بازی معرفی خواهد شد. بازی راید ۶ نهایتا در ۱۲ فوریه ۲۰۲۶ برای بازیکنان تمام پلتفرمهای بهروز مانند کنسولهای XBOX، پلیاستیشن 5 و کامپیوتر خانگی منتشر خواهد شد. نسخه دسترسی زودهنگام (Early-Access) این بازی هم از تاریخ ۹ فوریه راهاندازی میشود؛ بهترین زمانی که میتوان از دل سرمای زمستان بیرون زد و چند دقیقهای خود را همان موتورسوار آفتابدیده و مسابقهای در دل پیستهای مختلف غرق کرد. نظر شما درباره این عنوان موتورسواری چیست؟ آیا راید 6 بیرقیب است؟