حراج موتورسیکلت دوکاتی 900 NCR TT1 به قیمت 175 هزار دلار!
موتور سیکلت بسیار کمیاب و مسابقهای دوکاتی مدل 1978 از یک گاراژ مشهور سر در آورده و با قیمت نجومی حراج خواهد شد.
دوکاتی در سال 1978 مدل 900 NCR TT1 را بهعنوان یک موتورسیکلت مسابقهای و به تعداد 18 دستگاه تولید کرد. مدل زیر یکی از سه دستگاهی به شمار میرود که همان سال به ایالاتمتحده وارد شدهاند.
بخش بزرگی از شهرت این موتور بهخاطر سواری و پیروزی مایک هالیوود در مسابقات آیل آو من در سال 1978 به شمار میرود. هالیوود برای شرکت در مسابقه «توریست تروفی فرمولا وان» نامنویسی کرده بود و طبق قوانین، به موتورسیکلتی نیاز داشت که بر پایه یک نمونه جادهرو توسعه یافته باشد. در همین راستا، دوکاتی تیم مسابقه غیررسمی خود، NCR، را مامور ساختن یک محصول تولیدمحدود کرد و سرانجام 900 NCR فرمولا وان خلق شد.
به گفته همبنیانگذار NCR، «رینو کاراچی»، تنها 18 دستگاه از دوکاتی 900 یادشده بههمراه 20 موتور جایگزین برای آنها ساخته شدهاند. دوکاتی برای شمارهگذاری موتور این موتورسیکلت ارتباط غیررسمی با سازنده را نادیده گرفت و آن را براساس مدلهای 900 سوپراسپرت خود شمارهگذاری کرد. «موتو بوگوتارو»، یک نمایشگاه مشهور در بروکلین نیویورک، که هماکنون این موتورسیکلت را در اختیار دارد، پس از تحقیق و بررسی میگوید شماره موتور 088250 احتمالا یکی از اولین نمونههای تولید شده توسط NCR به شمار میرود.
این مسابقهدهنده خوشنام شماره موتور دوکاتی 900 سوپراسپرت را یدک میکشد اما از لحاظ فنی فاصله بسیاری با آن دارد. NCR برای ساخت آن از قلب گرد دوکاتی 750 استفاده کرد و اینبار بخشیهایی چون فیلتر روغن و شیشه دید روغن را تغییر داد. نخستین نمونههای تولیدشده از همان تنظتمات موتور 750 بهره میبرند.
موتور 900 NCR یک واحد 864 سیسی محسوب میشود که روی کاغذ تفاوتی با 900ss ندارد اما اجزای داخلی آن بهبود یافته است. پیشرانه این موتور مسابقهای به سوپاپهای ویژه نیمونیک (یک ابرآلیاژ بر پایه نیکل) و پیستونهای سبک از شرکت ایتالیایی «بورگو» مجهز و ورودی و خروجیهای آن هم بزرگتر شده است.
قطعاتی چون میلنگ و ضربهگیرها هم بهروزرسانی شدهاند. لیست بهبودهای فنی موتورسیکلت بهعلت استفاده از قطعات ریز و درشت، بسیار است. کلاچ خشک، جعبهدنده 6 سرعتی با نسبت دنده کوتاه، چرخدندهها با برش مستقیم و ردیاتور روغن سیتروئن بخشی از تجهیزات این موتورسیکلت به شمار میروند. تلاش NCR سبب شده تا راننده محصول کمیابش در دور 8500rpm به 92 اسب بخار قدرت دسترسی داشته باشد.
این موتور مسابقهای سرسخت از قابی ویژه استفاده میکند که نسبتبه نمونههای عادی 12 کیلوگرم سبکتر شده و مجموع وزن 900 NCR TT1 را به 160 کیلوگرم رسانده است. فنربندی «مازوکی» در هر دو سر موتور جاسازی شده اما چنگال جلو (فنرهای دوگانه دو) از نمونههای موجود در 900ss قطر کمتری دارند. ترمزها هم شاهکار شرکت برمبو هستند که وظیفه توقف چرخهای 18 اینچی «کامپاگنولو» را دارند.
یکی از دلایلی که این دستگاه بهخصوص را از قبل هم خاصتر کرده است، سلامت قطعات اصلی و اورجینال آن محسوب میشود؛ حتی تایرهای کارخانهای میشلین و بالشتک صندلی نیز اصلی هستند. موتوری که در تصاویر مشاهده میکنید برخلاف نیاز ذاتیاش برای مسابقه، هیچگاه وارد پیست مسابقه و حتی خیابان هم نشده است. پس از موفقیت مایک هالیوود در مسابقات، واردکننده دوکاتی در آمریکا به ایتالیا سفر کرد تا این موتور تاریخساز را از نزدیک ببیند. او توانست سازنده را با مذاکره قانع کند تا یک دستگاه را بخرد. او دوکاتی 900 NCR TT1 خود را به مدت 12 سال در خانه خود در بروکلین نگهداری میکرده و در تمام این مدت تنها یک یا دوبار سوییچ را روی آن چرخانده است.
مالک دوم این موتورسیکلت، «گِرِگ رمل»، تنها دو بار آن را روشن میکند؛ یک بار در اتاق پذیراییاش جایی که موتور تکان نمیخورد و بار دیگر در یک مسابقه رالی. 900 NCR به مدت 14 سال در دست رمل ماند تا مجموعهداری دیگر آن را در حراجی به قیمت 175,500 دلار بخرد.
اسناد کاغذی موتور تکمیل هستند. این دوکاتی در طول زندگی خود موفق شده تا برنده چند جایزه باشد و نام خود را در کتاب «Ducati, A Photographic tribute» ماندگار کند. شخص دیگری هم درباره آن یک کتاب 20 صفحهای نوشته است؛ در این کتاب از دوکاتی 900 NCR TT1 با عنوان «نمونه بیبدیل و محشر از موتورسیکلت مسابقهای رویایی و بسیار کمیاب دوکاتی» یاد میشود. مالک کنونی، حال و پس از خرید، قصد فروش آن را دارد و این موتورسیکلت ویژه را در حراجی قیمتگذاری کرده است. نظر شما درباره این نسل از موتورسیکلتهای کلاسیک چیست؟ چه بخشی از این موتورسیکلت را ویژه میدانید؟