موتورسیکلت

موتورسیکلت 8 سیلندر گریت وال سوئو: هارلی دیویدسون چینی

با کمی تخفیف می‌توان سوئو را به‌عنوان بوگاتی ویرون موتورسیکلت‌های کروزر هم درنظر گرفت.

تناقض جالبی در معرفی این محصول وجود دارد؛ گریت‌وال درحالی یک موتور ۸ سیلندر تخت را در موتورسیکلت کروزر جدید خود قرار داده که تردد این وسایل‌نقلیه در بسیاری از بزرگراه‌های کشور سازنده مجاز نیست! مجموعه خودروسازی چینی گریت‌وال با تاسیس زیربرند «سوئو»، دلیل خوبی برای این مشکل پیدا کرده است.

این برند چینی در نمایشگاه بین‌المللی موتور پکن ۲۰۲۴ از این موتورسیکلت تازه به‌همراه یک ویژگی خاص رونمایی کرد؛ این ویژگی منحصربه‌فرد، تنها پیشرانه ۲ لیتری ۸ سیلندر تخت جهان به شمار می‌رود که در یک موتورسیکلت به کار رفته است. متاسفانه هنوز خبر رسمی از مشخصات فنی و خروجی این موتور دردسترس رسانه‌ها نیست اما می‌توان به اعداد و ارقام خوبی امیدوارم بود. استفاده از این پیشرانه بزرگ برای یک موتورسیکلت باعث می‌شود مرکز ثقل بدنه پایین‌تر بیاید و درنتیجه، پایداری موتور افزایش پیدا کند. با این وجود، باعث افزایش وزن هم می‌شود و به همین دلیل، سوئو ۸ سیلندر حدود ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

قدرت موتور از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعتی دو کلاچه سوئو را به حرکت درمی‌آورد. سازنده مدعی است که سوئو برای ایجاد تجربه آسان توقف و حرکت و خلق راندمان لوکس در سواری‌های طولانی‌مدت طراحی شده است. در همین راستا، موتورسیکلت این برند نوپا به گرمکن صندلی، شیشه بالارونده جلو، سیستم پایش نقاط کور و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی و سیستم کنترلی صوتی مجهز شده است که قدرت خود را از یک تراشه پردازشی ۸۱۵۵ خودرو می‌گیرد و درصورت نیاز، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ازراه‌دور را دریافت می‌کند.

تعجب‌برانگیزترین نکته در معرفی سوئو، پیشرانه آن نیست بلکه تولید آن در کشور چین است؛ جایی که ورود موتورسیکلت‌ها به بسیاری از بزرگراه‌ها ممنوع و نهایت سرعت آن‌ها در خیابان‌های دیگر به ۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. در نتیجه این اقدامات دولتی، سوئو تنها دو رقیب داخلی دارد که هر دو به پیشرانه‌های ۱.۲ لیتری مجهز شده‌اند. مشخصا چنین کاری نه اقتصادی به نظر می‌رسد و نه منطقی!

مدیرعامل شرکت گریت‌وال، «وی ژیانژون»، در جریان معرفی سوئو اعلام کرد که این کار را به‌دلیل علاقه شخصی خود به موتورسیکلت‌ها انجام داده و این پروژه برایش حکم به‌حقیقت پیوستن یک رویا را دارد. هر چند چنین کاری به نظر جالب به نظر می‌رسد اما همین غیراقتصادی بودن، باعث می‌شود سوئو به بوگاتی ویرون دنیای موتورسیکلت‌ها تبدیل شود. مدیرعامل سابق گروه خودروسازی فولکس‌واگن، «فردیناند پیئک»، برای تولد ویرون تلاش زیادی کرد تا اینکه ابرخودروی یادشده با یک پیشرانه بزرگ، قیمت زیاد و البته ضرردهی در تولید وارد دنیای خودرو شد و نام خود را جاودانه کرد.

گریت‌وال با تولید سوئو در تلاش است تا هم توانایی مهندسی خود را به اثبات برساند و بازاری را که عمدتا در دستان رقبای خارجی ژاپنی و آمریکایی است را محک بزند. استراتژی چینی‌ها در این زمینه استفاده گسترده از فناوری بوده است تا بتوانند از این طریق بر سر زبان‌ها بیافتند و برند خود را بهتر معرفی کنند. اگر سوئو بتواند مشتریان هوندا گولد وینگ را به خود جذب کند، مزیت محسوب می‌شود. نظر شما درباره گریت‌وال سوئو چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (529 ديدگاه)

    بد نیست نه خوشم اومد

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. NAVID@@98

      ۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (419 ديدگاه)

      خیلی بد نیست رد رقابتش با بد چین و ژاپن و کره ای بد های دیگه

      ولی هنوزم اصلا درحد سنگین ترین موتور سیکلت های کروزر جهان آمریکایی هستن که نمیرسه

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10376 ديدگاه)

        اینکه تجاری بشه و با چه قیمتی جای بحث داره و فقط نه اینکه معرفی شده باشه!!!

        بخدا اگر ۲۴سیلندر هم باشه من انتخابم ۴سیلندر ژاپنیست!!!
        به ظاهرش نگاه نکنید / به کیفیت متریال و جوابی که در عمل میده نگاه بندازید!!!
        روی عکس آخر زوم کنید و اون کنار مارک روی دسته موتور نگاه بندازید که بینشان پلیسه رو رنگ نقره‌ای کردن!!!

        موافقم 11
        مخالفم 8
        1. جرمی کلارکسون

          ۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (529 ديدگاه)

          دیقن

          موافقم 4
          مخالفم 6
        2. NAVID@@98

          ۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (419 ديدگاه)

          انتخاب من🥇👑🏆خدایی خوب همیشه بهتر از در چیزی بهترین و اول اروپایی و آمریکایی هاست که که خدایی خوب همیشه بهتر از در هر چیزی بهترین و اول هستن 🥇👑🏆!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!َََََََََََ 🙅

          ولی این بد چینی ولی همش دزدی می‌کنه از ژاپن بد کره و بد همون طرحو هر حال همونطور یابدتر به خورد بیسوادان میده 🤜👊✊🤦

          موافقم 4
          مخالفم 11
        3. رضا

          ۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          موتور چینی کجا ژاپنی کجا

          موافقم 3
          مخالفم 2
    2. ممد ژانگولر

      ۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3769 ديدگاه)

      اینو بخری کی میخواد بفهمه هارلی دویدسونه یا چینی ؟
      فقط تشتک عقبش در نره

      موافقم 1
      مخالفم 9
    3. ۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4253 ديدگاه)

      چقدر خوشگله 🥰

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. ارمان

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    عجب موتور خفنی🧿😈

    موافقم 11
    مخالفم 3
  3. Kurosh33

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    به نظر موتور بدی نمیاد البته اگه مثل ماشیناشون نباشه.

    موافقم 5
    مخالفم 8
  4. حسین دهمرد

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2445 ديدگاه)

    همین انجین رو بندازه رو بعضی ماشیناش تا هزینه های ساخت سرشکن بشه. ولی اگر چهار سیلندر تخت میبود هم راحت تو ماشیناش به کار میبرد هم یه موتور متعارف با قیمت مناسب ساخته بود. چمیدونم روش کار میکرد میشد رو هواپیماهای سبک هم به کار ببره.
    آخه اینهمه هزینه ی توسعه ی انجین تخت بکنی آخرم چهارتا موتور باهاش بفروشی که خرج خط تولیدم در نیاد .

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. froG-driVer

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (332 ديدگاه)

    (با کمی تخفیف می‌توان سوئو را به‌عنوان بوگاتی ویرون موتورسیکلت‌های کروزر هم درنظر گرفت.)
    این پرایدم نیست!ویرون؟؟!😑

    موافقم 2
    مخالفم 12
  6. Avan

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (350 ديدگاه)

    این چینی ها هیچ دره ای را نگذاشتن جا بمونه!

    موافقم 6
    مخالفم 4
  7. Kurosh33

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    موتور ۸ سیلندر یه ذره برای یک موتور زیاد نیست؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 3
  8. cyrus-az

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (98 ديدگاه)

    کنترل 400 کیلوگرم موتور روی دو چرخ با این قدرت احتمالی کار آسونی نیست، هرچقدر هم برای راحتی طراحی شده باشه بازم در طولانی مدت راکب موتورو به شدت خسته میکنه. بیشتر جنبه نمایشی داره و اگه کابردی باشه میره کنار سایر ماشین های کلکسیون داران ثروتمند.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  9. زیزیگولو

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5686 ديدگاه)

    هارلی دیویدسون مدل اسپرتستر S 👌👌👌

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. احسان

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (117 ديدگاه)

    این محدودیت ها دولت ها برای موتور خیلی بده

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. 𝐀𝐥𝐢

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    بهش نمیخوره چینی باشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. .

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    تلفیق هوندا گلدوینک و یاماها اسنتار ونچر….هیچ شباهتی هم به محصولات هارلی نداره

    موافقم 3
    مخالفم 2
  13. jalopy

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (115 ديدگاه)

    هشت سیلندر؟ خدا بخیر کنه واسه کسی که سوارش میشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. پاتریوت

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    از طرح موتورش خوشم اومد چراغ جلوشم بد نیست ولی طراحی عقبش و فرمونش خیلی چیپ و بزن در رویی شده. کاشکی یکم از عدد و ارقامشم میدونستیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Nima

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از رو هوندا گلدوینگ اسکی رفتن

    موافقم 2
    مخالفم 2
  16. خان سالار

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این چیه بابا
    عشق فقط یک کلام
    سی بی 1300وسلام

    موافقم 2
    مخالفم 1
  17. حسین

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    موتور خوبه.ولی پولش نیست..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. Mamali

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    اگر چند سال دیگه محصولات چین حتی از لحاظ کیفیت از همه جلو بزنه ، بازم فکر نمی کنم محبوب بشن چون اصالت هم مهمه و چین که خیلی وقت نیست شروع کره ، احتمالا باز هیچ وقت نتونه محبوب بشه…

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا